مدیر ملی و اجرایی پروژه منارید سازمان جنگل‌ها و مراتع گفت: ۱۶میلیون هکتار مراتع کویری در کشور وجود دارد که بهره‌برداری بیش از حد از آنها موجب بیابانزایی خواهد شد.

به گزارش همشهري، هوشنگ جزي در حالي از خطر بيابانزايي در 16ميليون هكتار مراتع كويري كشور خبر مي‌دهد كه بنا به اعلام مسئولان سازمان جنگل‌ها و مراتع حدود 5 ميليون هكتار كانون بيابانزايي در كشور وجود دارد. معاون آبخيزداري، مراتع و امور بيابان اين سازمان به همشهري گفت: طي 4سال اخير يك ميليون هكتار به كانون‌هاي بحران گردوغبار كشور افزوده شده است. به گفته پرويز گرشاسبي180هزار هكتار از اين كانون‌ها در اطراف تهران ازجمله در جنوب آبيك، غرب قزوين و شهريار شكل گرفته است.

آن‌طور كه در گزارش ايسنا آمده است، هوشنگ جزي در يك برنامه راديويي درخصوص ظرفيت‌هاي اقتصادي بيابان‌ها گفت: به لحاظ اقليمي در وضعيت مناسبي نيستيم و ميزان بارندگي بسيار كم است زيرا ۸۰ درصد وسعت كشور از مجموع ۱۶۴۰ ميليون هكتار سرزمين در وضعيت خشك و نيمه خشك قرار دارد. وي افزود: ميزان بارندگي مولفه تعيين‌كننده در وضعيت اقليمي يك كشور است و مناطقي كه در يك‌سال بارندگي نداشته باشند خيلي خشك، مناطقي كه تا ۵۰ميلي‌متر بارندگي داشته باشند خشك و در نهايت مناطقي كه تا ۲۵۰ميلي‌متر بارندگي داشته باشند را نيمه خشك مي‌نامند كه متوسط بارش در كشور ۲۵۰ميلي‌ليتر است بنابراين ايران يك كشور نيمه خشك محسوب مي‌شود.

مدير ملي و اجرايي پروژه مناريد سازمان جنگل‌ها و مراتع با اشاره به اقليم سرزميني خشك و اكوسيستم بياباني ايران گفت: برخي عوامل موجب تشديد اين وضعيت مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به برداشت بيش از حد از آب‌هاي زيرزميني اشاره كرد كه اين عامل در كنار كاهش بارندگي‌ها موجب بيابان‌زايي مي‌شود.

وي ادامه داد: بهره‌برداري بيش از حد مجاز از منابع، موجب از بين رفتن حداقل پوشش گياهي شده و به بيابان‌زايي دامن مي‌زند. به گفته وي، ۱۶ميليون هكتار مراتع فقير تحت عنوان مراتع كويري در كشور وجود دارد و چراي بيش از حد در اين مناطق مشكل‌ساز و بيابان‌زا خواهد بود.

جزي در پاسخ به اين سؤال كه مراتع فقير كشور در چه نقاطي هستند گفت: مراتعي كه در حاشيه بيابان قرار دارند نبايد مورد بهره‌برداري قرار گيرند به‌عنوان مثال بهره‌برداري از پوشش گياهي مناطقي چون سمنان، يزد و حاشيه‌هاي كوير لوت نيازمند نظارت و دقت جدي است زيرا اين مناطق مستعد بيابانزايي است و اين امر برعهده دستگاه‌هاي مجري و ناظر است.

وي با تأكيد بر اينكه بايد از ظرفيت‌هاي اكوسيستم بياباني نهايت استفاده صورت گيرد گفت: در بيابان‌ها گياهان بسيار مؤثري وجود دارد و همچنين گونه‌اي جانوري منحصربه‌فرد در آنها يافت مي‌شود. بايد درنظر داشت كه درچند سال اخير موضوعي كه دردنيا مطرح شده و مورد توجه واقع شده بحث گردشگري بياباني است كه با يك برنامه‌ريزي مناسب مي‌تواند درآمد‌زايي مناسبي براي كشور به همراه داشته باشد.

جزي تأكيد كرد: بخشي از آسيب‌هايي كه به مراتع كويري وارد مي‌شود ناشي از فعاليت و بهره‌برداري مردم منطقه است كه اگر اشتغال جايگزيني براي مردم در اين مناطق وجود داشته باشد منابع در اين بخش‌ها نيز حفظ مي‌شود. گردشگري نيز از مواردي است كه مي‌تواند جايگزين معيشت مردم روستاهاي حاشيه بيابان شود.

پروژه بين‌المللي مناريد، به‌منظور شناسايي و رفع كمبودها و موانع قانوني و ساختاري در زمينه «مديريت جامع منابع طبيعي» توسط سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري در حال اجراست.

کد خبر 386421

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha