این نوشته کوتاه را با یک پرسش آغاز می‌کنم؛ آیا صـــــــاحب‌نظـــران حوزه‌های منابع طبیعی و محیط‌زیست استان بوشهر باخود فکر کرده‌اند چرا پرداختن به موضوع بیابان‌زدایی و ترسیب کربن در استان بوشهر در زمان کنونی مهم‌تر از هر زمان دیگری است؟

بیابان

به‌طور خلاصه مي‌توان گفت پروژه ترسيب كربن در منابع طبيعي نه‌تنها به حفظ و احياي منابع طبيعي و توسعه فضاي سبز كمك مي‌كند بلكه به توان‎افزايي جوامع محلي و مشاركت در پيشرفت و آباداني مناطق كمترتوسعه‌يافته در استان بوشهر و در حقيقت به اقتصاد خانوارهاي بهره‌بردار روستايي نيز منجر مي‌شود و اين هدف، معناي بزرگي براي استان و كشور ما در سال اقتصاد مقاومتي دارد.

براساس آنچه گفته شد، پروژه ترسيب كربن به‌عنوان حلقه‌اي مهم در زنجيره توسعه استان محسوب مي‌شود و خوشبختانه استان بوشهر به‌عنوان پايلوت كشور در اين بخش فعال است. در ارتباط با اين پروژه بايد گفت تنها در بخش شبانكاره از توابع شهرستان دشتستان در سطح 61هزار و 560هكتار دردست اجراست كه روند مثبتي را دنبال مي‌كند. خودباوري در كارگاه‌هاي اشتغال‌زايي توسط زنان خانه‌دار كه اكنون درپروژه ترسيب كربن در استان بوشهر خود را نشان داده است، تا‌كنون لذت‌بخش‌ترين دستاورد اين پروژه بوده است كه بايد آن را جدي‌تر تلقي كرد. اين پروژه كه تحت حمايت سازمان ملل نيز قرار دارد، بدون شك درصورت توسعه آن و حمايت‌هاي ديگر سازمان‌ها در كنار منابع طبيعي به توانمندسازي مردم استان به‌خصوص در مناطق كمتر توسعه يافته كمك خواهد كرد. بدون شك چنانچه پشتيباني‌هاي استان از پروژه ترسيب كربن همه‌جانبه باشد و شاهد مشاركت بهره‌برداران و آموزش آنها باشيم، زمينه مهاجرت معكوس به روستاها و مناطق كمتر توسعه يافته فراهم خواهد شد و بوميان عزيز و نجيب استان، شهر و روستاهاي خود را رها نمي‌كنند. اجراي موفقيت‌آميز پروژه ترسيب كربن در اين بخش مي‌تواند فصل نوين و متفاوتي از خدمات منابع طبيعي و آبخيزداري استان را نيز به مردم معرفي كند. منابع طبيعي استان تلاش مي‌كند كه اين الگو را به ديگر شهرستان‌هاي استان نيز انتقال داده و به روستاهاي كمتر توسعه‌يافته كمك كند.

يكي ديگر از اهداف اجراي پروژه ترسيب كربن در استان بوشهر، بيابان‌زدايي است. بيش از 300هزار هكتار از اراضي استان بوشهر، بياباني است. حتي مراتع استان نيز به سبب سال‌هاي كم‌بارشي كه داشته‌ايم در حقيقت مراتع ضعيف و كم‌جاني هستند. فعال كردن نقش مشاركت مردم و جوامع محلي براي بازسازي مراتع و همچنين بيابان‌زدايي در قالب تشكيل تعاوني‌هاي روستايي به‌دنبال تقويت اجراي پروژه ترسيب كربن به‌دست مي‌آيد. بر اين اساس، با برنامه‌ريزي صحيح و همچنين نگاه همزيستي به طبيعت و در سايه اجراي درست پروژه ترسيب كربن، ضمن اينكه از بيابان‌هاي استان كاسته مي‌شود، از موهبت‌هاي الهي يعني آب، خاك، مراتع و حتي بيابان‌هاي استان نيز استفاده بهينه‌تر خواهد شد.

منابع طبيعي و آبخيزداري استان بوشهر با همكاري مهندسان مجرب بر آن است تا با ادامه اجراي كامل پروژه ترسيب كربن در واقع به كاهش فقر و درآمدزايي پايدار به روستاييان عزيز كمك كند و براي رسيدن به اين هدف، نيازمند همراهي همه دستگاه‌هاي مرتبط است. بر همين اساس، انتظار آن است كه رسانه‌ها اهميت اين موضوع را با بينشي عميق‌تر و فراتر از فعاليت‌هاي روزمره‌اي كه براي منابع طبيعي در اذهان است براي مردم تشريح كنند تا از اين طريق، زمينه تعامل و جلب همكاري‌هاي گسترده سازمان‌هاي مردم‌نهاد و دستگاه‌هاي دولتي براي اجراي گسترده‌تر اين طرح در استان فراهم شود.
دكتر سهيل مهاجري - مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري استان بوشهر

کد خبر 355257

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha