همشهری آنلاین: نخست وزیر مکلف لبنان پیامی را برای سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان فرستاد.

سعد حریری به سید حسن نصرالله پیام داد

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری المیادین، سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان روز شنبه با فراکسیون‌های مختلف در پارلمان لبنان از جمله فراکسیون وفاداری به مقاومت در خصوص رایزنی‌های پارلمانی برای ترکیب دولتش دیدار و گفتگو کرد. حریری امروز را هم مهلت دارد درباره ترکیب دولتش به رایزنی با فراکسیون‌های پارلمانی بپردازد.

سعد حریری در این راستا پیامی را برای سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان و نمایندگان فراکسیون حزب‌الله فرستاده است.

حریری اخیرا از سوی میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان برای تشکیل دولت مکلف شد.

محمد رعد، رئیس فراکسیون وفاداری به مقاومت پس از دیدار با سعد حریری گفت: ما از طرح دولت توافق ملی که هیچ کس در آن نادیده گرفته نشود، استقبال و تأکید می‌کنیم چنین دولتی باید اولویت را به وضعیت معیشتی مردم و تقویت اوضاع امنیتی و ثبات لبنان بدهد.

وی گفت: ما نسبت به تدوین قانون انتخابات جدید ابراز امیدواری کرده و برای سعد حریری آرزوی توفیق و سربلندی کردیم. فضای دیدار ما مثبت و خوش‌بینانه بود.

رعد تأکید کرد: ما موضوع پست‌های وزارتی و توزیع وزارتخانه‌ها را مطرح نکردیم و با مکانیسمی برای پیگیری این موضوع توافق کردیم.

  • سعد حریری: اجماع لازم برای تشکیل هرچه سریعتر دولت وجود دارد

از سوي ديگر، سعد حریری در پایان مذاکراتش با فراکسیون‌ها و جریان‌های سیاسی حاضر در پارلمان این کشور اعلام کرد که اجماع لازم برای تشکیل هرچه سریعتر دولت وجود دارد و مذاکرات سیاسی‌اش مثبت بوده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، سعد حریری، نخست وزیر مکلف لبنان در پایان سه روز مذاکره با گروه‌ها و فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان و خارج از آن روز شنبه در جمع خبرنگاران حاضر شد و با اشاره به جو سیاسی "مثبت" حاضر بر مذاکرات ابراز امیدواری کرد که بتواند هرچه سریعتر کابینه را تشکیل دهد.

حریری که پیشتر گفته می‌شد احتمالا برای تشکیل دولت با مشکلات زیادی رو به رو باشد، تاکید کرد که با میشل عون، رئیس جمهور و نبیه بری، رئیس پارلمان برای تشکیل هرچه سریعتر دولت تفاهم کامل دارد و مذاکراتش را برای نهایی کردن اسامی وزرا ادامه می‌دهد.

وی گفت: اینکه هریک از جریان‌های سیاسی به دنبال سهم بیشتری از کابینه باشند امری طبیعی است اما هرگروه به اندازه جایگاه و وزن سیاسی خود در دولت حضور خواهد داشت.

حریری همچنین تاکید کرد که هیچ گروهی حق وتو علیه دولت ندارد و همه در دولت ائتلافی وی حاضر خواهند بود.

سعد حریری تصریح کرد: هیچ وتویی از سوی هیچ قدرت سیاسی علیه هیچ قدرت دیگر در جریان رایزنی‌ها صورت نگرفت.

وی خاطرنشان کرد: ما نسبت به همکاری با تمامی گروه‌های سیاسی برای تشکیل دولت توافق ملی دیدگاه مثبت داریم.

نخست وزیر مامور به تشکیل دولت لبنان عنوان داشت: فضای مثبتی بر رایزنی‌های تشکیل دولت حکم فرما بود.

مهمترین مشکلی که اکنون حریری با آن مواجه است سهم خواهی گروه‌های سیاسی در لبنان است که گفته می‌شود وی نهایتا مجبور خواهد شد یک یا دو وزارتخانه دیگر به کابینه‌اش اضافه کند تا بتواند به خواسته‌های جریان‌های سیاسی پاسخ دهد.

برخی جریان‌های سیاسی از جمله حزب‌الله لبنان نیز اعلام کرده‌اند که در دولت وی حاضر نخواهند بود. حزب‌الله، نبیه بری، رئیس پارلمان و همپیمان اصلی خود را مسئول مذاکره با حریری اعلام کرده تا سهم ائتلاف شیعیان در دولت تازه لبنان را مشخص کند.

کد خبر 351691

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha