همشهری آنلاین: ژنرال میشل عون رئیس فراکسیون تغییر و اصلاح در پارلمان لبنان و نامزد مورد حمایت حزب الله روز دوشنبه (۳۱ اکتبر - دهم آبان ماه ۹۵) با اکثریت آرای نمایندگان مردم لبنان در پارلمان این کشور به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور لبنان انتخاب شد.

 ژنرال میشل عون رئیس جمهوری لبنان شد

به گزارش ایرنا، با انتخاب ژنرال عون ( متولد 1932میلادی) به عنوان رئیس جمهوری جدید، پرونده دو سال و نیم خلاء ریاست جمهوری لنبان ناشی از کارشکنی های رژیم سعودی بسته شد.

پارلمان لبنان دارای 128 نماینده است اما با توجه به استعفای « روبیر فاضل» تعداد نمایندگان 127 تن می باشد و در جلسه روز دوشنبه پارلمان از ميان 127 راي ریخته شده در صندوق در دور دوم ژنرال عون با کسب 83 رای به عنوان رئیس جمهوری لبنان انتخاب شد.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان تعداد آرای برگه سفید را 36 ، آرای باطله را 7 اعلام کرد و گفت که يك رای هم به « استیردا طوق ( جعجع)اختصاص یافته است.

ژنرال عون در دور اول انتخابات از میان 127 رای ریخته شده به صندوق 84 رای کسب کرد. بر اساس اين اصل كه در دور اول رئيس بايد با دوسوم آراء انتخاب شود ميشل عون براي انتخاب در دور اول به حداقل ۸۶ رأی نياز داشت.

رای گیری دور دوم به علت اینکه یکی از نمایندگان دو رای در صندوق انداخته بود، به دستور نبیه بری رئیس مجلس دوباره برگزار شد.

در دور اول ، 36 رای سفید ، 6 رای باطله و یک رای هم به نام « جیلبرت زوین» یکی از نمایندگان به صندوق اخذ آرا ریخته شد.

« سلیمان فرنجیه» دیگر نامزد این دوره انتخابات ریاست جمهوری درخواست کرده بود که حامیانش به او با برگه سفید رای دهند.

25 ماه مه 2014 « میشل سلیمان» دوازدهمین رئیس جمهوری لبنان « بعبدا» کاخ ریاست جمهوری را ترک کرد و از آن روز تاکنون درهای این کاخ بسته ماند تا طولانی ترین خلاء ریاست جمهوری در لبنان رقم بخورد.

در این مدت « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان ، 46 بار نمایندگان را برای انتخاب رئیس جمهوری دعوت کرد که تنها جلسه اول و جلسه امروز تعداد نمایندگان به حد نصاب رسید و رای گیری انجام شد.

در جلسه اول ، «سمیر جعجع » رئیس حزب «نیروهای لبنانی» و نامزد اردوگاه مورد حمایت رژیم سعودی یعنی بخش اعظم گروه 14 مارس با کسب 44 رای شکست سختی را در مقابل برگه های سفید متحمل شد.

پرونده سراسر جنایت این تروریست لبنانی که حتی از ترور کودکان مظلوم هم ابائی نداشته است، نقش بزرگی در این شکست فضاحت بار برای او و حامیانش داشت.

حزب الله از همان روز اول از نامزدی ژنرال عون حمایت کرد و حتی توطئه « سعد حریری» رئیس حزب جریان المستقبل که در اعلامی غیررسمی « سلیمان فرنجیه» رئیس حزب جریان المرده و همپیمان نزدیک حزب الله و دوست « بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه را نامزد خود در انتخابات ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد، نتوانست حزب الله را از حمایت از ژنرال عون منصرف کند.

مقاومت و پایداری حزب الله با وجود همه فشارها و تهدیدهای رژیم سعودی، سرانجام جواب داد و جعجع تروریست و سپس حریری با اعتراف به شکست سیاست های خود در انتخابات ریاست جمهوری مجبور شدند از نامزدی ژنرال عون گزینه حزب الله اعلام حمایت کنند.

رژِیم سعودی نیز که کار را تمام شده دید، به سیاست وتوی نام ژنرال عون پایان داد و تسلیم اراده حزب الله شد.

جعجع شب گذشته در گفت وگو با تلویزیون الجدید اعتراف کرد رئیس جمهوری سیزدهم لبنان براساس اراده لبنانی انتخاب شده و طرف های منطقه ای به این انتخاب تن داده اند.

رژیم سعودی سه روز به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری لبنان، « ثامر السبهان» وابسته نظامی سابق خود در لبنان ، سفیر اخراج شده سعودی از عراق و وزیر مشاور کنونی دولت سعودی در امور کشورهای عرب حوزه خلیج فارس را راهی بیروت کرد.

السبهان در چهار روز حضور در بیروت با بیشتر شخصیت های سیاسی، حزبی و مذهبی لبنان از طوایف مختلف ملاقات کرد اما کوچکترین اظهار نظری نکرد و شب گذشته بیروت را ترک کرد.

ناظران معتقدند که سعودی ، این سیاستمدار فتنه گر را برای آگاهی از آخرین دیدگاه ها و تحولات لبنان اعزام کرد تا شاید بتواند بخشی از آبرو و جایگاه از دست داده خود در لبنان را بازیابد.

براساس این گزارش از صبح روز دوشنبه در بیشتر مناطق لبنان از جمله منطقه حاره حریک ضاحیه جنوبی بیروت، محل تولد ژنرال عون مراسم جشن و سرور برپاست.

کد خبر 351177

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha