همشهری‌آنلاین: نجیب رزاق، نخست وزیر مالزی در سفر به چین با ابراز تمایل برای نزدیک شدن به پکن، به "استعمارگران سابق" تاکید کرده که از امر و نهی به کشورش دست بردارند.

 این اظهارات نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزی در حالی بيان شده که او به دنبال تعمیق روابط با چین است و این ضربه‌ای بر پیکره کشورهای غربی به ویژه آمریکا محسوب می‌شود.

سفر نجیب رزاق به چین پس از سفر رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور فیلیپین به این کشور انجام شد.دوترته نيز دم از جدایی از آمریکا زده و تفاهم‌نامه هایی را با چین به امضا رسانده است.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز،نخست‌وزیر مالزی در سفر شش روزه خود به چین گفت که کشورهای بزرگ‌تر باید به صورت عادلانه با کشورهای کوچک‌تر رفتار کنند.

او در مقاله‌ای در روزنامه چاینا دیلی نوشت:‌ قدرت‌های استعماری سابق باید دست از امر و نهی کردن مالزی و سایر مستعمره‌هاي پیشین خود بردارند. دیگر دوران امر و نهی کردن سر آمده است و آنها نمی‌توانند برای نفع بردن، چنین کاری کنند.

نخست وزیر مالزی در این سفر به دنبال تعمیق روابط با چین است به ویژه پس از آنکه در ماه ژوئیه سال جاری میلادی وزارت دادگستری آمریکا علیه او به اتهام پول‌شویی اقامه دعوی کرد. رزاق این اتهام را بی پایه و اساس خوانده و گفت که مالزی با بازپرسان همکاری می‌كند.

نخست وزیر مالزی همچنین گفته که در بخشی از این سفر به حل مناقشه دریای چین جنوبی با دولت پکن از طریق "مذاکرات هدف‌دار" می‌پردازد و در ادامه نوشت: بر این باوریم که می‌توانیم این مساله را با گفت و گو حل و فصل کنیم.

کد خبر 351424

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha