همشهری آنلاین: ماهاتیر محمد، نخست وزیر اسبق مالزی با این عنوان که نام مالزی در عرصه جهانی بد شده و رسانه‌های جهان این کشور را فاسد می‌دانند، خواستار کناره‌گیری نجیب تون رزاق، نخست وزیر مالزی شد.

ماهاتیر محمد

به گزارش ایرنا، روزنامه استار روز شنبه نوشت دوران سکوت ماهاتیر محمد به سر آمده است و وی برای نجات کشور خواستار کناره گیری نجیب تون رزاق است.

این پیرعرصه سیاست در مالزی در کنفرانسی در کوالالامپور، گفت که عملکرد نجیب تون رزاق در مقایسه با نخست وزیر پیش از وی، بسیار بدتر است.

ماهاتیر محمد گفت که مالزی پیش از این دولت خوبی داشته است، امری که دیگر تداوم ندارد و رسانه های جهان اکنون مالزی را فاسدترین کشور معرفی می کنند.

نتایج نظرسنجی شفافیت بین المللی از بین دو هزار پاسخگوی مالزیایی نشان می دهد که 45 درصد آنها احزاب سیاسی، 42 درصد پلیس، 31 درصد کارمندان دولتی و 23 درصد نیز قانونگذاران را به عنوان گروه ها و یا نهادهای فاسد معرفی کرده اند.

نخست وزیر اسبق مالزی از حدود یکسال پیش تاکنون مدیریت نجیب تون رزاق را مورد انتقاد جدی قرار داده و تاکنون چندین بار خواستار کناره گیری وی از نخست وزیری شده است.

نجیب تون رزاق در سال 2009 پس از کناره گیری عبدالله احمد بداوی سکان هدایت مالزی را در اختیار گرفت و در سال 2013 نیز توانست برای یک دوره پنج ساله دیگر کرسی نخست وزیر را از آن خود کند.

سیاست اقتصادی نجیب تون رزاق و افشای چند مورد رسوایی مالی و تاثیرات این گونه سیاست ها در کنار شرایط اجتماعی مالزی از جمله مواردی هستند که عزم ماهاتیر محمد را در تلاش برای کناره گیری نخست وزیر مصمم تر کرده است.

سازمان شفافیت بین المللی اخیرا افشا کرد 700 میلیون دلار از یک توافقنامه سال 2009 بین یک شرکت مالزیایی و یک شرکت انرژی در عربستان سعودی در جای دیگری هزینه شده است و خواستار تحقیق کامل در مورد این شرکت مالزیایی شد. مقامات پوتراجایا این مورد را رد کرده‌اند.

از سوی دیگر سازمان شفافیت بین‌المللی از مالزی خواسته است در خصوص چگونگی پرداخت بدهی 11 میلیارد دلاری شرکت توسعه استراتژیک مالزی موسوم به وان.ام.دی.بی با مالکیت دولتی که نجیب تون رزاق یکی از مهره‌های کلیدی آن است، تحقیق کند.

مخالفان نجیب تون رزاق بر این باورند که اقداماتی از این دست جرائم مالی را افزایش می دهد و این احتمال وجود دارد که نجیب از ناحیه این مبالغ به اطرافیان خود منفعت رسانده باشد.

کد خبر 291170

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha