همشهری آنلاین: مردم آرژانتین روز یکشنبه 28 اکتبر برای انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور به پای صندوق‌های رأی می‌روند.

به گزارش بی بی سی، نتایج نظر سنجی‌ها از احتمال پیروزی کریستینا فرناندس د کرچنر همسر نستور کرچنر رئیس‌جمهوری کنونی آرژانتین حکایت دارند.

رقبای اصلی کریستینا کرچنر، الیسا کاریو و روبرتو لاواگنا وزیر سابق اقتصاد دولت نستور کرچنر هستند.

در این انتخابات رای دهندگان همچنین هشت نفر از فرمانداران استان‌های آرژانتین، یک سوم از نمایندگان سنای این کشور و نیمی از وکلای مجلس نمایندگان را انتخاب می‌کنند.

قریب به 27 میلیون نفر از مردم آرژانتین واجد شرایط رای دادن و شرکت در این انتخابات هستند. وضعیت اقتصادی و افزایش میزان جرم و جنایت در جامعه آرژانتین موضوعات محوری مورد بحث در مبارزات سیاسی کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین را تشکیل می‌دادند.

چند ماه پیش نستور کرچنر از محبوبیت قابل توجهی در افکار عمومی آرژانتین برخوردار بود و انتظار می‌رفت که خود را برای یک دوره چهار ساله دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری کند.

با این حال در ماه ژوئیه سال جاری اعلام شد که کریستینا همسر نستور کرچنر که سمت نمایندگی سنا از شهر بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین را عهده دار بود، به جای وی در انتخابات شرکت خواهد کرد.کاخ ریاست جمهوری آرژانتین درباره این جابه جایی توضیح خاصی ارائه نداده است.

پس از اعلام خبر حضور کریستینا کرچنر در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین،  وی به عنوان کاندیدای حزب حاکم جبهه برای پیروزی پیروزی برگزیده و متعهد شد که در صورت انتخابش به مقام رییس جمهوری از خط مشی سیاسی چپ میانه حزب پیروی کند.

نام همسر رییس جمهوری از زمان اعلام کاندیداتوری‌اش در صدر نتایج نظر سنجی‌ها قرار داشته است.بسیاری از تحلیل گران سیاسی نیز معتقدند وی در اولین دور از انتخابات  آرای لازم برای پیروزی را به دست خواهد آورد و به احتمال زیاد انتخابات به دور دوم کشیده نخواهد شد.

برای کسب پیروزی در دور اول انتخابات آرژانتین، کاندیدای مورد نظر باید 45 درصد از آرای مردمی را کسب کند، و در صورتی که آرایش 10 درصد از نزدیکترین رقیبش بیشتر باشد بازهم در دور اول انتخابات پیروز خواهد شد.

در صورت پیروزی کریستینا کرچنر در انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین او اولین زنی خواهد بود که در این کشور به مقام ریاست جمهوری می‌رسد.

کد خبر 35129

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز