مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

در مراسمی با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران و ایوو کومشیچ شهردار سارایوو پیمان خواهرخواندگی میان تهران و سارایوو به امضا رسید.

کلانشهر

 سارايوو بيست و سومين شهر جهان است كه با تهران پيمان خواهرخواندگي بسته است. اين پيمان بستر همكاري‌هاي 2شهر در حوزه‌هاي فرهنگي، گردشگري، فني، اقتصادي و خدماتي را فراهم مي‌كند.

در اين مراسم شهردار تهران با اشاره به سابقه و روابط خوب و برادرانه شهروندان تهران با مردم بوسني و هرزگوين در دوران جنگ و درگيري اين كشور، گفت: در آن دوران مردم كشور ما كمك‌هاي انسان‌دوستانه و حمايت‌هاي بسياري از مردم بوسني و هرزگوين داشتند. به گفته قاليباف، تهران درهفته گذشته ميزبان رئيس‌جمهور كشور بوسني و هرزگوين بود و در اين هفته نيز ميزبان شهردار سارايوو پايتخت اين كشور است بنابراين ما به‌عنوان شهرداران 2پايتخت وظيفه داريم كه ارتباطات خوبي بين 2شهر برقرار كنيم و سابقه ذهني مثبت و پيوندهاي تاريخي را با توسعه روابط خوب ميان تهران و سارايوو تعميق دهيم.

به گزارش همشهري، ايووكومشيچ، شهردار سارايوو نيز گفت: با امضاي اين توافقنامه، دوستي صميمي بين 2شهر را به اثبات مي‌رسانيم و بر توسعه روابط بين تهران و سارايوو تأكيد مي‌كنيم و اين تفاهمنامه فضاي مناسبي براي گسترش روابط در حوزه‌هاي مختلف ازجمله حوزه‌هاي فرهنگي و علمي بين مردم سارايوو و تهران ايجاد خواهد كرد.

بنابراين گزارش شهردار سارايوو از شهردار تهران براي سفر به اين شهر دعوت كرد و گفت: نمي‌توانيم حمايت‌هاي ايران در زمان جنگ را فراموش كنيم، چون كمك‌هاي مردم ايران در آن شرايط سخت جنگي نشان‌دهنده ميزان دوستي آنها با مردم ما بوده است.

  • برگزاري هفته فرهنگي تهران و سارايوو در 2پايتخت

در حاشيه آيين امضاي توافقنامه همكاري ميان تهران و سارايوو قاليباف در جمع خبرنگاران از برگزاري هفته فرهنگي تهران و سارايوو در پايتخت 2كشور خبر داد و گفت: با توجه به آشنايي و قدمت روابط مردم ايران و بوسني و هرزگوين ضروري است همكاري ميان 2شهر بيش از پيش گسترش پيدا كند. وي اظهار اميدواري كرد كه با امضاي اين پيمان خواهرخواندگي همكاري‌هاي فرهنگي و گردشگري ميان تهران و سارايوو بيشتر شود چرا كه در حوزه گردشگري فرصت‌هاي خوبي در سارايوو وجود دارد و مردم اين شهر نيز علاقه‌مند به اينگونه ارتباطات فرهنگي و گردشگري هستند.

ايووكومشيچ، شهردار سارايوو نيز طي سخناني با خبرنگاران، تهران را شهري بسيار بزرگ خواند و گفت: بازديد از همه نقاط تهران بسيار مشكل است چون اين كلانشهر خيلي بزرگ است و خطوط متروي آن قادرند در يك روز به‌اندازه نيمي از جمعيت بوسني و هرزگوين مسافر جابه‌جا كنند. وي با اشاره به بازديدش از مركز كنترل ترافيك شهرداري تهران گفت: در اين بازديد از نحوه مديريت ترافيك شهر 10ميليون نفري تهران به وجد آمدم چون مديريت ترافيك جزو دغدغه‌هاي تمامي شهرداران شهرهاي بزرگ است.

شهردار سارايوو ضمن اشاره به فرهنگ غني و تمدن 7هزار ساله ايران و مقايسه آن با تمدن 2هزار ساله اروپا گفت: در روزهاي آتي قصد دارم از بناهاي فرهنگي و تاريخي تهران بازديد كنم. معتقدم اين مراكز فرهنگي سمبل و محتواي شهر تهران به شمار مي‌روند. وي همچنين برظرفيت بسيار بالاي همكاري 2كشور به‌ويژه در زمينه گردشگري و به نمايش گذاشتن محصولات فرهنگي در كنار همكاري‌هاي علمي تأكيد كرد و گفت: ايجاد فضاي مناسب به‌منظور توسعه همكاري‌هاي تجاري ميان 2شهر نيز ازجمله برنامه‌هاي ما در آينده است.

کد خبر 351234

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha