اجلاس UCLG با شعار «صدای محلی برای جهانی بهتر» پنجشنبه قبل با سخنرانی رئیس‌جمهور کلمبیا در پایتخت این کشور آغاز به‌کار کرد.

UCLG

در نشست تخصصي «مادرشهرها و شهرهاي محيطي» هم كه در حاشيه كنگره عمومي سه سالانه سازمان شهرهاي متحد و دولت‌هاي محلي (UCLG) با حضور شيمون برشه رئيس شوراي شهر برلين، شهردار نانت، هوگس نگوالوندل شهردار برزيليا، رئيس مركز تحقيقات مسكن هند، بركاسه معاون شهردار جاكارتا، تري ريسماهاريني شهردار سواربايا اندونزي و شهرام گيل‌آبادي رئيس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران برگزار شد، 3موضوع حكمراني و مسائل كلانشهرها، توسعه اقتصادي شهرها، پايداري و تأثيرات توسعه بر محيط‌زيست و حق بهره‌مندي شهر مورد بررسي قرار گرفت.

رئيس مركز ارتباطات و امور بين‌الملل شهرداري تهران نيز كه به نمايندگي از محمدباقر قاليباف در اجلاس UCLG حضور داشت، در بيان نقطه‌نظر خود درباره موضوع حكمراني و مسائل كلانشهرها گفت: ‌ براي تهران با پيشينه 7هزارساله خود امروز شهري با 640كيلومترمربع مساحت و 9ميليون نفر جمعيت مدلي طراحي شده كه چشم‌انداز آن «شهر براي انسان» است. به‌طوري كه تمام استراتژي‌هاي آن براساس زيست شهري بهتر براي انسان طرح‌ريزي شده است.

اين نوع اداره شهر يك مدل مشاركت‌گراست كه براساس 3ويژگي مشاركت شهروندان، عملگرايي و كارايي شهروندان در مدل حكمراني با توجه به‌وجود 354محله شكل گرفته است. وي افزود: در اين مدل مردم محل خود را اداره مي‌كنند و در تمام سطوح مديريت شهر را برعهده دارند. ‌ شهرام گيل‌آبادي درباره موضوع توسعه اقتصادي شهرها نيز با اشاره به درهم تنيدگي توسعه اجتماعي و اقتصادي گفت: توسعه اقتصادي بدون توسعه اجتماعي سخت و شايد نشدني است. ‌اكنون شهرها با تراكم و از هم گسيختگي اجتماعي و فضايي، حاشيه‌نشيني، عدم‌امنيت و... مواجه هستند. نگاه به اين موضوعات مي‌تواند نگاه جامع و اجتماعي را به‌دنبال داشته باشد.
وي ادامه داد:‌ بدون شك توسعه اقتصادي تهران از اقتصاد پايدار و شهري استفاده مي‌كند و اين اقتصاد پايدار را زيرمجموعه فضاي اجتماعي خود قرار داده است. ‌

رئيس مركز ارتباطات شهرداري تهران توسعه حمل‌ونقل را يكي ديگر از راه‌هاي توسعه اقتصادي شهرها خواند و تصريح كرد: همانگونه كه مي‌دانيد تهران يكي از شهرهايي است كه ركورد احداث خطوط مترو را در سال دارد و اين يعني صرفه‌جويي در سوخت، در تردد و وقت مردم.‌ «پايداري و تأثيرات توسعه بر محيط‌زيست و حق بهره‌مندي شهر» عنوان آخرين موضوع اين نشست بود كه گيل‌آبادي در تشريح آن گفت: شهرهاي دنيا غالبا دغدغه‌هاي مشتركي دارند. ما هم 11شاخصه براي توسعه پايدار ترسيم كرديم. سياست‌هاي اين 11شاخصه شامل جهاني شدن با نگاه محلي، بهره‌مندي شهروندان، فرصت‌هاي برابر، احترام به تنوع، ايجاد زيرساخت، توانمند‌سازي‌ شهروندان، مديريت محله‌اي، محيط‌زيست و ارتباطات اجتماعي‌ است.

  • سهم 70درصدي دولت در متروي بوگوتا

اجلاس كنگره عمومي سه سالانه سازمان شهرهاي متحد و دولت‌هاي محلي(UCLG) در شهر بوگوتا، پايتخت كلمبيا با سخنراني خوان مانوئل سانتوس رئيس‌جمهور كلمبيا، قدير توپاش رئيس دوره‌اي UCLG و شهردار بوگاتا و با شعار «صداي محلي براي جهاني بهتر» آغاز شد.

در اين مراسم رئيس‌جمهور كلمبيا به‌عنوان سخنران ويژه اين مراسم با خيرمقدم به شركت‌كنندگان گفت: اميدوارم اين اجلاس به ايجاد فرصت‌هايي براي توسعه شهري در نقاط مختلف جهان كمك كند تا شهرهاي پايدار در مسير عدالت و بهبود زندگي مردم گام‌هاي مؤثري بردارند. خوان مانوئل سانتوس ادامه داد:‌ بوگوتا شهر پويايي است اما بدون مترو نمي‌توانيم منتظر توسعه شهر باشيم. به همين دليل دولت ملي 70درصد بودجه مترو را تأمين خواهد كرد و توسعه مترو از اولويت‌هاي مورد توجه ما خواهد بود. با همين نگاه بوگاتا به شهري كارآمد، هوشمند و پايدار از لحاظ توسعه شهري تبديل خواهد شد.

انريكه پنيالوسا لوندونيو، شهردار شهر بوگوتا نيز در سخنان خود، زمين را مادر بشر خواند و حفاظت از آن را وظيفه‌اي همگاني دانست و ادامه داد: ما در بوگوتا حدود 10كيلومتر پياده‌راه ويژه با 10متر عرض مجهز به خطوط دوچرخه و پياده اجرا كرده‌ايم كه به‌زودي 100كيلومتر ديگر نيز به آن افزوده مي‌شود. وي افزود: ما به افزايش كيفيت زندگي شهروندان توجه ويژه داريم و در تلاشيم تا با ايجاد فرصت‌هاي برابر براي شهروندان، كيفيت زندگي آنان را افزايش دهيم.

در اين اجلاس كه با دعوت از بيش از 3000مدير و متخصص حوزه مديريت شهري از سراسر جهان برگزار شد، تهيه «دستور كار جهاني دولت‌هاي محلي و منطقه‌اي براي قرن 21» هدف بوده كه در قالب نشست‌ها، ميزگردها و گفت‌و‌گوهاي متعدد به آن پرداخته شد.

کد خبر 349301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha