مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: مسئول برنامه بهداشت محیط در اربعین حسینی از هماهنگی‌ها و پیش اقدامات لازم بهداشتی برای برگزاری مراسم اربعین ۹۵ در ایران و عراق خبر داد.

اربعین

به گزارش ایسنا، مهندس سید رضا غلامی گفت: دو بخش کار برای اربعین حسینی ۹۵ در خصوص هماهنگی‌ها و اقدامات لازم بهداشتی در کشور ایران و عراق انجام شده است.

وی افزود: دانشگاه‌های علوم پزشکی ایلام، خوزستان، آبادان و کرمانشاه در خصوص تردد زائران فعال خواهند شد و اقدامات و هماهنگی‌های لازم با این دانشگاه‌ها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: جلسات مشترک زیادی با این دانشگاه‌ها داشته ایم و برنامه عملیاتی آن‌ها درکنار برنامه عملیاتی و دستورالعمل مرکز سلامت محیط و کار برای اربعین تدوین شده است. توصیه‌های بهداشتی لازم به دانشگاه‌ها و کمیته بهداشت اربعین که در ستاد اربعین حضور دارند ارائه شده است.

این کارشناس ارشد بهداشت محیط، بیان کرد: ما یکسری انتظارات از کاروان‌ها تحت عنوان پروتکل علمی و اجرایی بهداشت محیط در اربعین ۹۵ داریم. همچنین انتظاراتی از مدیر کاروان‌ها، پزشکان و کارشناسان همراه کاروان‌ها و زائران که در این پروتکل اعلام شده است.

غلامی گفت: کل مسیر مرزهای استان‌های کرمانشاه، همدان، ایلام، خوزستان، آبادان، چزابه، شلمچه و مهران مورد بازدید قرار گرفته و محل استقرار تیم‌های ما مشخص و چیدمان و جانمایی آنان و برنامه‌هایشان تعیین شده است.

وی افزود: این برنامه‌ها شامل کنترل عوامل محیطی از جمله آب آشامیدنی و بسته‌بندی شده، غذای آماده و طبخ شده، اماکن بین راهی در مسیر بین شهرها، موکب‌ها و ایستگاه‌های صلواتی، کنترل بهداشت محیط سرویس‌های عمومی، بین راهی، داخل شهری، پارک ها ، اقامت‌گاه‌های زائرین و پایانه‌های مرزی است.

وی بیان داشت: کنترل بهداشتی پساب‌ها در موکب‌ها، اماکن بین راهی، محل‌های اسکان زائرین و سرویس‌های بهداشتی و ایستگاه‌های صلواتی که مورد نظارت قرار می‌گیرد و فرم‌های مخصوص آن تکمیل می‌شود.

مسئول برنامه بهداشت محیط در اربعین اظهار داشت: کنترل مراکز اسکان به ویژه چادرهای زائرین از لحاظ نظافت عمومی، تهویه و نور، کنترل ملحفه‌ها و پتوها و نظارت بر پسماندها در پارک‌ها و پارکینگ‌ها و کنترل اتوبوس‌ها، وسایل نقلیه عمومی جابجایی زائران و همچنین توصیه‌های آموزشی چهره به چهره به نیروهای خدماتی داوطلب و زائران و پرسنل شاغل در اماکن بین راهی را مد نظر داریم.

غلامی خاطر نشان کرد: برخی دوره‌های آموزشی هم توسط دانشگاه‌ها برگزار شده و می‌شود. این هفته نیز بخشنامه ای به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای کنترل بهداشتی مراسم اربعین در سراسر کشور و همچنین کنترل موارد بهداشتی زائرانی که از سراسر کشور به سوی عراق می‌روند صورت می‌گیرد.

وی افزود: بعد از اربعین نیز مراسم ۲۸ صفر را داریم که برای این مراسم هم برنامه‌هایی در دست اقدام است.

وی گفت: در کشور عراق نیز طبق جلسه ای که در ستاد اربعین داشتیم و مقرر شد تیم بهداشتی آنان در کنار تیم بهداشتی ۱۸ نفره‌ای که از سوی مرکز سلامت محیط و کار عازم می‌شوند، قرار گیرند تا کارها با هماهنگی بهتری انجام شود.

وی افزود: جلساتی نیز با هلال احمر در خصوص ایجاد هماهنگی بین این تیم ۱۸ نفره و هیات پزشکی برگزار شده است.

کد خبر 351225

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha