شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نیروهای بسیج مردمی عراق (الحشد الشعبی) حمله علیه گروه تروریستی داعش در غرب شهر موصل را آغاز کردند.

آغاز عملیات الحشد الشعبی در غرب موصل

به گزارش خبرنگار ایرنا در عراق، 'ستاد تبلیغات جنگ فرماندهی تشکیلات بسیج مردمی' (الحشد الشعبی) در بیانیه ای کوتاه اعلام کرد که نیروهای داوطلب مردمی 'الحشد الشعبی' از بامداد روز شنبه از منطقه 'سن الذبان' (جنوب غربی موصل) عملیات خود را از سه محور به سمت غرب موصل آغاز کردند.

خبرگزاری 'آسوشیتدپرس' نیز گزارش داد که 'جعفر الحسینی' سخنگوی گردان های (کتائب) حزب الله اعلام کرده که عملیات این نیروها همگام با دیگر نیروهای بسیج مردمی عراق به سوی شهر 'تلعفر' در غرب شهر موصل, آغاز شده است.

تلعفر پیش از اشغال توسط گروه تروریستی داعش در سال 2014، شهری شیعه نشین بود.

الحسینی همچنین اعلام کرد که همپیمانان ما، مشاوره به نیروهای مردمی در حمله به تلعفر را بر عهده دارند و جنگنده های عراقی نیز این نیروها را همراهی می کنند.

عراق در تاریخ 17 اکتبر (26 مهرماه) عملیات گسترده ای را برای آزادسازی شهر موصل، دومین شهر بزرگ این کشور، آغاز کرد.
گروه تروریستی داعش اراضی دو طرف مرز میان سوریه و عراق را اشغال کرده و با استفاده از راههای مواصلاتی، نیرو، اسلحه و تجهیزات را میان موصل و 'رقه' در سوریه که مرکز خلافت خودخوانده این گروه تروریستی است، مبادله می کند.

الحسینی اضافه کرد که نیروهای نظامی مردمی، بر تلعفر و تامین امنیت مرز غربی عراق با سوریه متمرکز هستند و قصد ورود به موصل را ندارند.

در همین راستا، گروه مقاومت اسلامی 'سرایا عاشورا' از تشکیلات وابسته به الحشد الشعبی در بیانیه جداگانه ای اعلام کرد که روستای 'اعلبیه' در جنوب غربی موصل را آزاد و پرچم ملی عراق را بر بالای روستا، برافراشت.

این بیانیه افزود که نیروهای سرایا عاشورا هم اکنون به سمت آزادسازی دو روستای 'عطیبه الشرقیه' و 'الغربیه' در غرب موصل به حرکت در آمده اند.
این گروه دیروز (جمعه) نیز موفق به آزادسازی روستای 'الحویدر' در همین محور شده بود.

بر اساس بیانیه سابق تشکیلات الحشد الشعبی، بستن خطوط امداد رسانی به روی گروه تروریستی داعش از سمت اراضی سوریه و ممانعت از فرار این عناصر تروریستی به سمت خاک آن کشور و جداسازی کامل موصل از مرز سوریه از اهداف این عملیات عنوان شده است.

طبق این گزارش، طول محور غربی که آزادسازی آن به نیروهای الحشد الشعبی واگذار شده و بزرگترین و مهمترین محور عملیات آزادسازی موصل به شمار می رود، 100 تا 110 کیلومتر عنوان شده که تا 'تلعفر' در غرب موصل امتداد دارد.

تلعفر به عنوان دومین مکان استقرار عناصر تروریستی در استان 'نینوا' حدود 65 کیلومتر تا شهر موصل و از اراضی سوریه 100 کیلومتر فاصله دارد و یکی از محورهای پیش بینی شده برای فرار عناصر داعش به آن کشور قلمداد می شود.

در عملیات موصل بیش از 25 هزار نیروی عراقی از پلیس فدرال، مبارزان کرد و نیروهای داوطلب قبایل سنی و شیعه حضور دارند.
آسوشیتدپرس نیز در گزارش خود آورده است: ائتلاف آمریکا، حمله های هوایی و پشتیبانی زمینی نیروهای عراقی در نبرد موصل را بر عهده دارد، اما به گفته الحسینی سخنگوی الحشد الشعبی، این ائتلاف در پیشروی نیروهای بسیج مردمی به سوی شهر تلعفر نقشی ندارد.

بر اساس آخرین گزارشها، نیروهای عراقی از چند محور به سوی موصل در حال پیشروی هستند و از زمان آغاز این نبرد، دستاوردهایی را به همراه داشته اند.

این نیروها در حال حاضر در جبهه شرقی شش کیلومتر با موصل فاصله دارند. در این جبهه نیروهای ویژه ارتش عراق مبارزه می کنند. اما پیشروی در جبهه جنوب موصل کند بوده و نیروهای عراقی همچنان 35 کیلومتر از شهر فاصله دارند.

در دو روز گذشته نیروهای عراقی تلاش کرده اند با پاکسازی تله های انفجاری بجا مانده از تروریستهای داعش و شناسایی تونل های حفر شده برای فرار از حمله های هوایی، مواضع خود را تقویت کنند.

کد خبر 350939

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha