مسئولان وزارت رفاه و سازمان تأمین اجتماعی در تعطیلات آخر هفته گذشته، با برپایی ۲ نشست خبری و حضور در رسانه ملی‌ تمام تلاش خود را به‌کار بستند تا بتوانند بر تصمیم مجلس درباره تجمیع‌ بیمه‌ها در قانون برنامه ششم که قرار است اوایل همین هفته در کمیسیون تلفیق بررسی و تصویب شود، اثر بگذارند.

میانجیگری بی‌نتیجه در تجمیع بیمه‌ها

به گزارش همشهري، تجميع بيمه‌ها به‌عنوان تكليف قانوني بر زمين‌مانده از برنامه پنجم است كه دولتمردان 2ديدگاه متفاوت در قبال آن دارند؛ از يك‌طرف وزارت بهداشت موافق تجميع بيمه‌هاست و وزير بهداشت ادعا مي‌كند درصورت تجميع‌نشدن بيمه‌ها، بحران به‌وجود خواهد آمد و در طرف مقابل وزارت رفاه و سازمان تأمين اجتماعي تلاش دارند، نظرات خود در زمينه تجميع بيمه‌ها را بر كرسي بنشانند و مي‌گويند كه اين طرح بحران‌زاست.

اختلافات وزراي بهداشت و رفاه و پاسخ‌هاي تلويحي و گاه صريح ربيعي و قاضي‌زاده هاشمي به يكديگر در تريبون‌هاي رسمي كه نمونه آن را هفته پيش شاهد بوديم، به اختلاف ديدگاهي در كابينه منجر شده كه از سال گذشته قرار بود توسط نوبخت و جهانگيري 2معاون رئيس‌جمهور حل شود. اگرچه در يك سال گذشته، هيچ خبري از نتيجه جلسات حل اختلاف بين 2وزارتخانه منتشر نشده بود اما مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي به همشهري مي‌گويد: دولت درمورد تجميع بيمه‌ها و منابع درمان بايد به جمع‌بندي برســد.

روز گذشته، سيدتقي نوربخش درباره سرانجام ميانجيگري براي حل وزراي بهداشت و رفاه بر سر اجراي قانون تجميع بيمه‌ها و سياست كلي مديريت منابــع درمان از طريق بيمه‌ها، به خبرنگار همشهري گفت: پيگيري‌ها انجام شده اما به جمع‌بندي لازم در قالب برنامه ششم نرسيده و به اين دليل بود كه برنامه ششم برنامه پنج‌ساله است و نمي‌توانسته ساختارها را به هم بزند. وي افزود: دولت جمع‌بندي‌اش را در قالب پيشنهادها و لايحه برنامه ارائه و به مجلس تقديم كرد.

راجع به هيچ كدام از اين موارد اظهارنظر نكرده و معني‌اش اين است كه اين موارد بايد در قالب يك لايحه جداگانه و به‌صورت يك نظام چندلايه بيمه‌هاي اجتماعي كه رهبرانقلاب هم تأكيد كرده‌اند، به مجلس تقديم شود. نوربخش در پايان گفت: بنابراين دولت در اين مورد، نه اينكه پيشنهادي داده باشد و نه حتي سكوت كرده است بلكه در اين زمينه به هيچ عنوان اظهارنظر نكرده و اين كار را به آن لايحه جديد احاله كرده است. اين اظهارات رئيس سازمان تأمين اجتماعي در حالي صورت مي‌گيرد كه كميسيون بهداشت مجلس با ايجاد تغييراتي در لايحه برنامه ششم، بخش‌هاي مربوط به تجميع بيمه‌ها را در اين لايحه آورده است و درصورت تصويب كميسيون تلفيق، به صحن علني مجلس خواهد آمد تا مجددا به‌صورت قانون برنامه درآيد.

  • 2نشست خبري در كمتر از 3روز

وزارت رفاه آخرين تلاش‌هاي خود براي جلوگيري از تجميع بيمه‌ها را به‌كار بسته است. عصر چهارشنبه، به مناسبت گراميداشت سالروز تصويب قانون بيمه همگاني نشست خبري با حضور وزير رفاه، رئيس سازمان تأمين اجتماعي ‌و مديران بيمه سلامت برگزار شد. صبح جمعه نيز نوربخش دوباره نشستي با خبرنگاران برگزار كرد و از دغدغه‌هاي خود درباره تجميع منابع درمان گفت.

به گزارش همشهري، مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي با بيان اينكه دولت چالش صندوق‌ها را يكي از 3چالش اصلي كشور مي‌داند‌، افزود: براي اين مسئله مهم كه 110هزار ميليارد تومان از بودجه كشور را صرف مي‌كند در قالب يك برنامه پنج‌ساله نمي‌توان تصميم‌گيري كرد، اما بايد يك لايحه منسجم تقديم مجلس شود. نوربخش با بيان اينكه ما بيمه درمان را جدا از نظام بيمه‌اي نمي‌دانيم، گفت: ما نمي‌توانيم بخش‌هاي مختلف سازمان را از هم مجزا بدانيم به همين منظور بايد طبق سياست‌هاي رهبري در زمينه سلامت اقدام شود.

علي ربيعي، وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي نيز در يك برنامه تلويزيوني يك شرط براي پذيرش تجميع بيمه‌ها گذاشت و گفت: با تجميع بيمه‌ها موافقم و هم‌اكنون نيز در مجلس اين كار دنبال مي‌شود، ما نيز موافق تجميع هستيم ولي بايد همه منابع سلامت (تمام صندوق‌هاي بيمه‌اي) تجميع شود. وي افزود: خودم كارگران را براي تجميع بيمه‌اي توجيه و با آنها صحبت مي‌كنم و قطعاً تشكل‌هاي كارگري به من اعتماد دارند. مسلماً كارگران توجيه شوند كه ورودي و پرداخت بيمه‌اي يكسان خواهد شد و آنها نيز متضرر نخواهند شد، تجميع بيمه‌ها امكان‌پذير است.

  • پراكندگي اعتبارات به نفع حوزه سلامت نيست

رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس به همشهري گفت: پراكندگي اعتبارات به نفع حوزه سلامت نيست چون منابع مالي نيز محدود است و بايد اين اعتبارات در يك سازماني جمع و مديريت شود. علي نوبخت‌حقيقي افزود: «در راستاي قانون براي سر و سامان دادن وضعيت بيمه‌ها اقدام خواهيم كرد و نتايج مديريت منابع مالي بيمه‌ها مشخص خواهد شد.»

  • مديريت بيمه‌ها به وزارت بهداشت نمي‌رسد

عضو كميسيون تلفيق برنامه ششم نيز گفت كه با سپردن مديريت بيمه‌هاي درماني به وزارت بهداشت مخالفت شد. اسماعيل جليلي با اشاره به جلسه چندی قبل كميسيون تلفيق با وزرای بهداشت و رفاه،گفت: قاضي‌زاده هاشمي، وزير بهداشت خواستار اين بود كه مديريت بيمه‌ها پس از تجميع به اين وزارتخانه سپرده شود كه اين پيشنهاد مطرح شد اما رأي نياورد.

کد خبر 350854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha