سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۵ - ۱۱:۲۱
۰ نفر

صدف کوه کن: خیار، گیاهی است با گل‌های زردرنگ که میوه آن سبزرنگ بوده و بسته به نوع و نژادهای مختلف، ممکن است کوتاه و یا بلند باشد.

خیار حاوی ویتامین‌ها و مواد مغذی بی شماری است. خیار دارای ساپونین، فسفر، آهن، کلسیم، پتاسیم، ویتامین های A ، B1 ، B2 و ویتامین  C است.خیاری که از صبح تا عصر روی بوته و زیر آفتاب باشد، چنانچه قبل از غروب خورشید آن را چیده و مصرف شود، دارای ویتامین C بیشتری است.

خیار حاوی مقدار فیبر بالایی است و بنابراین برای کاهش کلسترول خون، برطرف کردن یبوست و تصفیه خون نافع است.

این گیاه با دارابودن درصد بالایی آب، عطش را برطرف می کند و ادرارآور مناسبی است و برای بیماران مبتلا به نقرس مناسب است.بیماران دیابتی نیز می توانند از خیار به همراه پنیر یا گردو در میان وعده های غذایی خود بهره مند می شوند.

با توجه به متون قدیمی، عصاره برگ های له شده خیار، ایجاد تهوع می کند، بنابراین در مسمومیت ها و اختلالات دستگاه جهاز هاضمه مصرف می شود.

در واقع این گیاه از دیرباز به عنوان مرطوب کننده مناسبی برای پوست، مورد استفاده قرار می گرفته است تا جایی که اکثر افراد برای رفع خستگی چشم ها یا برطرف کردن چروک های صورت از خیارهای ورقه شده استفاده می کنند.

البته افرادی که ناراحتی معده دارند، نباید در مصرف خیار زیاده روی کنند زیرا ممکن است باعث اختلال در دستگاه گوارش آنها شود.

خیار نفاخ است و بهتر است همراه گیاهان معطری مثل نعناع و آویشن مصرف شود.

کد خبر 3505

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز