پنجشنبه ۳۰ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

صدف کوه کن: پرتقال با خاصیت‌هایی که دارد جزو محبوب ترین میوه های جهان است.

 این میوه از قدیمی‌ترین میوه‌هایی‌است که بشر از آن استفاده می‌کرده‌است. این میوه سرشار از ویتامین ث است.

 ویتامین ث یکی از عوامل مهارکننده سرطان است به طوری که این ویتامین را دشمن نیرومندی علیه یکی از عوامل شناخته شده سرطان‌زا یعنی نیتروز آمین‌ها می‌شناسند. بر اساس مطالعات انجام شده در آمریکا مشخص شده که خوردن پرتقال از سرطان معده و لوزالمعده جلوگیری می‌کند.

انواع دیگری از سرطان  نیز وجود دارند که مصرف زیاد پرتقال به پیشگیری از آنها کمک می کند، به طور مثال کسانی که پرتقال می‌خورند 50 در صد کمتر از کسانی که  کمتر مصرف می‌کنند و یا اصلاً نمی‌خورند به سرطان مری مبتلا می‌شوند.

محققان دریافته اند که لایه نازک بین قسمت های داخلی پرتقال در پایین آوردن کلسترول خون بسیار مؤثر است.

این خاصیت مدیون وجود پکتین در این لایه است؛ بنابراین در مواردی که هدف کاهش کلسترول و تأمین سلامت عروق باشد، برای استفاده از حداکثر نیروی درمانی پرتقال، توصیه می‌شود که پرتقال را با لایه سفید رنگ زیر پوست و لایه های نازک داخل پرتقال که حاوی پکتین هستند مصرف کنید.

 پرتقال حاوی املاح معدنی فسفر و آهن نیز است و در شفاف و درخشان شدن پوست صورت، جلوگیری از کمبود کلسیم، میگرن، کم اشتهایی و... اثرات شگرفی دارد.

 پیشگیری از عفونت های ویروسی از خواص دیگر پرتقال است که در عصاره آن وجود دارد و در پیشگیری و درمان بیماری ها از جمله سرماخوردگی بسیار نافع است.

فایده بسیار ارزنده دیگری که این میوه دارد، کاهش فشار خون است که به دلیل میزان بالای پتاسیم موجود در آن است و از آنجایی که فیبر زیادی دارد و حاوی قند طبیعی فروکتوز است، می‌تواند از افزایش قند خون ممانعت کند، بنابراین مصرف آن به بیماران مبتلا به دیابت هم توصیه می‌شود.

 نقش بسیار بارز دیگر پرتقال جلوگیری از بیماری اسکوربوت (خونریزی و التهاب لثه ها) است.
پرتقال معده را سبک می کند و از بهترین تنظیم کننده های ماشین انسانی است و از این جهت می‌توان گفت جایی که پرتقال هست، بیماری معنایی ندارد!

کد خبر 4544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز