همشهری آنلاین: نیروهای عراقی در ادامه پیشروی سریع خود در استان نینوا شهر مسیحی نشین برطله در جنوب شرق موصل را آزاد و روستای نعناعه در جنوب موصل را پاکسازی کردند.

لحظه به لحظه با پنجمین روز عملیات موصل

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آخرین تحولات عملیات آزاد سازی موصل به شرح ذیل است؛

  • 14:27 خبرنگار شبکه تلویزیونی المیادین در گزارشی از جنوب موصل اعلام کرد، داعش برخی از خانواده ها را از دو روستای جنوبی به گروگان گرفته است. داعش خانوادهایی را که از دو روستای زوایه و الحوض به گروگان گرفته است با خود به روستای العین و صفیه در حد فاصل منطقه شوره و حمام العلیل منتقل کرده است.
  • 14:00 مرکز اطلاع رسانی نیروهای بسیج مردمی عراق اعلام کرد: تروریست های داعش در حمله به نیروهای عراقی در جنوب غرب موصل از گاز کلر استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما از بغداد ، براساس این گزارش: تروریست های داعش بامداد امروز جمعه از محور منطقه الحضر واقع در جنوب غرب موصل به نیروهای عراقی در حال پیشرفت حمله و در این حمله از گاز کلر و چندین خودروی بمب گذاری شده استفاده کردند.

نیروهای عراقی دو خودروی داعش را در این حمله ناموفق ، منفجر کردند. به جزئیات بیشتر در این خصوص اشاره ای نشده است.

در همین حال «عبدالوهاب الساعدی» فرمانده نیروهای ضد تروریسم عراق نیز از شکسته شدن خط دفاعی اول داعش در شرق موصل خبر داد. مناطق ، برطله ، حمدانیه و بعشیقه خط دفاعی اول داعش بشمار می روند.

منابع آگاه امنیتی هم گفته اند: خط دفاعی دوم داعش در دو کیلومتری موصل است و داعش خط سوم دفاعی که در ورودی موصل است را به نوجوانان داعشی که واگذار کرده است.

  • 13:59 به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو ، سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد امروز جمعه اعلام کرد تروریست های داعش 550 خانوار از روستاهای اطراف موصل را جمع و آنها را ظاهرا به عنوان سپر انسانی در نزدیک مواضع خود در منطقه مستقر کرده اند .

وی با استناد به برخی از اطلاعات گردآوری شده افزود ما در حال تحقیق درباره کشته شدن چهل غیر نظامی به دست داعش در یکی از روستاهای منطقه هستیم.

  • 13:43 شبکه تلویزیونی العالم به نقل از خبرنگار این شبکه گزارش داد نیروهای بسیج مردمی عراق حمله عناصر داعش در منطقه الحضر در جنوب غربی موصل را خنثی و دو خودرو بمب گذاری شده را منهدم کردند. عناصر داعش در این حمله از گاز کلر استفاده کردند.
  • 12:42 ستاد تبلیغات جنگ ارتش عراق اعلام کرد: نیروهای مشترک عراقی شرکت کننده در عملیات آزادسازی نینوا روستای نعناعه را آزاد کردند و 15 تروریست داعش را به هلاکت رساندند و چهار خودرو بمب گذاری شده را در این مناطق منهدم کردند.
  • 12:40 قرار است نیروهای عراقی عملیات علیه داعش به شمال شهر موصل را از منطقه «سد موصل» آغاز کنند و فاصله این منطقه تا مناطقی که نیروهای داعش در آن حضور دارند، 30 تا 35 کیلومتر است. پیشروی نیروهای امنیتی و ارتش عراق به سمت شهر موصل ادامه دارد. این نیروهای منطقه البرطله را در سمت شرق موصل از کنترل گروه (تکفیری - صهیونیستی) داعش آزاد کردند.
  • 12:30 عبدالمهدی کربلایی نماینده آیت الله سیستانی گفت آنانکه در میادین نبرد حاضر هستند باید تا زمان آزادسازی اراضی عراق به مسئولیت هایشان پایبند باشند. کربلایی افزود، پیروزی بر داعش سبب بازگشت وحدت به عراق و همچنین بازگشت آوارگان به شهر و دیارشان خواهد شد.

وی با توصیه به احتیاط در برخورد با غیر نظامیان، تصریح کرد، پس از سرکوب تروریسم صفحه جدیدی را در تاریخ کشور خواهیم گشود، باید اختلافات را کنار گذاشت و اجازه نداد بیگانگان در کشور مداخله کنند.

  • 12:05 نیروهای مشترک عراقی روستای دویزات در جنوب موصل را آزاد کردند و پرچم عراق را در ساختمان های آن به اهتزاز در آوردند.
  • 11:20 دهها عضو داعش که با مخفی شدن در میان آوارگان سعی می کردند خود را به مناطق دیگر در عراق برسانند بازداشت شدند.
  • 11:00 پلیس فدرال عراق روستای نعناعه در جنوب موصل را پاکسازی کرد، پلیس اعلام کرد در پاکسازی این روستا چهار خودرو بمب گذاری شده و مقداری مواد منفجره کشف شده است.
  • 10:30 شبکه العراقیه از آزادسازی شمار دیگری از روستاهای محورهای جنوبی و شرقی موصل خبر داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی العراقیه، ستاد تبلیغات جنگ ارتش عراق از آزاد سازی روستاهای تلول ناصر، حضره الناصر، المناسیس و تل الشوک در محور جنوبی موصل و شمال ناحیه القیاره خبر داد.

  • 10:00 ستاد تبلیغات جنگ با صدور بیانیه ای اعلام کرد: نیروهایی از پلیس مرکزی عراق توانستند روستای الستل در محور جنوبی و شمال غرب نهر دجله را آزاد کنند .

همچنین نیروهای دیگری از ارتش عراق موفق شدند روستای سیداوا و تل الشعیر را در محور شرقی موصل از سمت جنوب غرب نهر دجله آزاد کنند. ستاد تبلیغات جنگ در این بیانیه همچنین تاکید کرد: تیپ نیروهای تکاور فرماندهی عملیات نینوا روستای المکوک در محور شرقی را نیز آزاد کردند. این ستاد همچنین اعلام کرد روستای الشریرات در محور جنوبی و غربی نهر دجله نیز آزاد شد.

کد خبر 350066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha