دوشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۷
۰ نفر

همشهری دو - سید مهدی سیدی: کوفه یک شهر نیست بلکه واقعیتی است نمادین از آنچه در قلب ما می‌گذرد. کوفه عصر اباعبدالله(ع)، سرزمین قبیله‌هاست؛ ۷ عشیره بزرگ در پهنای یک جغرافیا. مشهور است سعد بن ابی‌وقاص که از جنگ با ایران برمی‌گشت به شهر کوفه رسید، آنجا را برای تأسیس یک شهر نظامی، مناسب تشخیص داد.

یاحسین

در مكاني مرتفع ايستاد و كماندار خبره‌اي را خبر كرد. دستور داد به چهار سمت، تيرهايي پرتاب كند، هرجا كه تيرها فرود آمد، آنجا را مرز شهر كوفه تعيين كرد و براساس مشورت 2‌نسب‌شناس قهار، جايگاه هركدام از 7قبيله را معين كرد.

مردمان كوفه به‌تدريج 3 گروه متمايز را در ساختار قبيله‌اي خود شكل دادند؛گروهي مدافعان حريم اهل‌بيت(ع)، گروهي سرسپردگان 2‌آتشه بني‌اميه و گروهي انسان‌هاي بي‌طرف ابن‌الوقت نان به نرخ روزخور. آن چيزي كه كوفه را در طول تاريخ عاشورا، مهم و غيرقابل پيش‌بيني ساخت، كثرت همين گروه سوم بود؛ همان گروهي كه به سياهي لشكر و آدم‌هاي عافيت‌طلب مشهور شدند. جالب آنكه در ميان قبايل كوفه برخي روسفيدتر از بقيه هستند مثل قبيله «بني اسد» كه حبيب بن‌مظاهر و مسلم‌بن‌عوسجه و قيس‌بن‌مسهر صيداوي از اين تيره‌اند. اگرچه حرمله نيز از اين قبيله به سپاه عمرسعد راه يافته اما بني‌اسد هميشه در طول تاريخ معتبر و مورد احترام شيعه بوده است، آن هم به‌خاطر نقش‌آفريني غيرتمندانه زنان اين قبيله در خاكسپاري بدن سيدالشهدا(ع) و يارانش. آنها با بيل و كلنگ و حصير به صحراي كربلا شتافته و به‌رغم هراس و ترديد مردانشان بر خاكسپاري ابدان اهل‌بيت(ع) اصرار ورزيدند. هنوز كه هنوز است سوم امام‌حسين(ع) در كربلا محل راهپيمايي و سوگواري باشكوه زنان بني‌اسد است. قبيله ديگر «بني همدان»است؛ قبيله‌اي كه در زمان پيامبر(ص) به‌دست اميرالمؤمنين(ع) به شرف مسلماني نايل شده و در گذرگاه‌هاي حساس تاريخ مدافع جدي اهل‌بيت(ع) بوده‌اند؛ برير، ابوثمامه و عابس از اين تيره‌اند.

كوفه يك شهر نيست، نمايشگاه بيروني قلب ماست؛ گويي قلب هر انسان نيز از تيره‌ها و قبيله‌هاي گوناگون شكل گرفته است. پاره‌اي از قلب مي‌خواهد مدافع حق باشد و پاره ديگر مي‌خواهد عليه حقيقت قيام كند. آنچه بردار نهايي قلب ما را تعيين مي‌كند آن است كه گروه سوم، يعني همان خصلت‌هاي عافيت‌طلبانه با ما چه خواهد كرد و جانب كدام خصلت را خواهد گرفت؟ بايد حواسمان به كوفه قلبمان باشد.

کد خبر 349606

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha