مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۰۵:۲۴
۰ نفر

وزیر بهداشت ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کنترل بیماری ایدز در کشور گفت: مالاریا نیز در کشور مهار شده است و در آستانه ریشه کنی قرار دارد.

ایران کشور موفق منطقه در زمینه کنترل ایدز

دكتر سيدحسن هاشمي قاضي‌زاده افزود: ايدز يك توهم نيست و بايد قبول كنيم كه وجود دارد. البته وضعيت در زمينه بيماري ايدز كنترل شده است اما به اين معنا نيست كه مشكل نداريم و مردم و به‌ويژه جوانان بايد مراقب باشند.

هاشمي از ايران به‌عنوان يكي از كشورهاي موفق منطقه در كنترل ايدز نام برد و با اشاره به آمار ۳۱ هزار و ۹۶۰ مبتلا به ويروس ايدز در كشور، افزود: احتمالا مبتلايان بيشتري نيز وجود دارند كه ما نتوانسته‌ايم به دلايلي آنها را شناسايي كنيم.

دكتر سيدحسن هاشمي گفت: ايران موفق شده با برنامه كاهش آسيب كه هم در زندان‌ها و هم در جامعه اجرا مي‌شود، انتقال HIV را در ميان مصرف‌كنندگان تزريقي مهار كند؛ هر چند مصرف تزريقي كماكان يكي از عوامل اصلي همه‌گيري HIV در كشور به شمار مي‌رود، اما سهم ديگر عوامل انتقال HIV در كشور در حال افزايش است.

  • موج جديد اچ‌آي‌وي

دكتر هاشمي با اشاره به اين نكته كه پاسخ نظام سلامت ايران به موج‌ جديد انتقال اچ‌‌آي‌وي در حال تكامل است، گفت: در يك سال گذشته فراواني مراجعه به مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري 8 برابر و تعداد آزمايش‌هاي انجام شده 4برابر و افراد زير پوشش درمان ضدويروسي دوبرابر شده است؛ 160پزشك درمانگر براي خدمات سرپايي ايدز تربيت شده‌اند كه به شكل شبكه‌اي در تماس با مركز تحقيقات ايدز هستند. وي افزود: با حمايت صندوق جهاني، 13قطب آزمايشگاهي در كشور با بهترين تجهيزات براي تشخيص، مراقبت و بررسي تأثير درمان اچ‌آي‌وي راه‌اندازي شده است. بازنگري برنامه كاهش آسيب و نظام مراقبت بيماري‌هاي آميزشي به‌نحوي كه تمام مراجعان مراكز از نظر اچ‌اي‌وي آزمايش بشوند ازجمله اقدامات بوده است.

  • تحقق اهداف ۹۰-۹۰-۹۰

وزير بهداشت گفت: چهارمين برنامه كشوري ايدز با چشم‌انداز پايان بخشيدن به همه‌گيري ايدز تا سال۲۰۳۰ با اتخاذ رويكرد مسير سريع دربرگيرنده اهداف ۹۰-۹۰-۹۰ است كه در اسفندماه 1394به تصويب شوراي‌عالي سلامت و امنيت غذايي به رياست رئيس‌جمهور رسيد. اين اقدام، به‌عنوان نخستين كشور منطقه در اين راستا نشانگر تعهد ايران به تلفيق رويكردهاي تجربي و مبتني بر شواهد و با درنظر گرفتن ملاحظات فرهنگي است.

  • مالاريا و سل در كنترل

دكتر هاشمي افزود: با مشاركت صندوق جهاني، مالاريا در كشور مهار شده است، به‌نحوي كه بروز سالانه از 8000 به 54 مورد (در سال1394) رسيده است و ما در آستانه ريشه‌كني اين بيماري در كشور هستيم. بروز و شيوع سل نيز به شكل چشمگيري كاهش يافته است و مداخلات درماني مؤثر واقع شده‌اند، هرچند ما شاهد ورود تعدادي بيماران مبتلا به سل بسيار مقاوم به درمان از برخي كشورهاي همسايه هستيم. وزير بهداشت ضمن اشاره به بالاترين روند افزايش ايدز و كمترين پوشش درماني جهان در منطقه مديترانه شرقي تأكيد كرد: هم‌اكنون 96درصد از نياز دارويي ايران در داخل كشور تأمين مي‌شود و با پيشرفت‌هاي حاصله امكان توليد داروهاي پيشرفته ايران در ساير كشورهاي منطقه نيز فراهم آمده است و ما مشتاق همكاري‌هاي بين‌المللي براي كاهش هزينه درمان، بهبود دسترسي به خدمات پيشگيري، مراقبت و درمان و پوشش همگاني سلامت هستيم تا بتوانيم اهداف 90-90-90براي ايدز، ريشه‌كني مالاريا و پيشرفت به سوي مهار سل را محقق كنيم.

  • شناسايي ۳۱ هزار مبتلا به HIV

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت از شناسايي ۳۱ هزار مبتلا به HIV خبر داد.دكتر محمدمهدي گويا گفت: از ابتداي شناسايي ويروس HIV در كشور تاكنون ۳۱ هزار فرد مبتلا را شناسايي كرده‌ايم.وي با اعلام اينكه ۸ هزار نفر از اين افراد فوت شده‌اند، افزود: ۷ هزار نفر به‌صورت سرپايي و بستري تحت درمان هستند.

وي در ادامه به موارد ابتلا به بيماري سل در كشور اشاره كرد و گفت: هر سال ۹ تا ۱۰ هزار مبتلا به سل را در كشور تشخيص مي‌دهيم كه نيمي از آنها افراد مبتلا به سل ريوي هستند كه مي‌توانند اين بيماري را به ديگران منتقل كنند. البته ۲۰ درصد از موارد شناسايي سل در كشور از كشورهاي همسايه مي‌آيد.

رئيس مركز مديريت بيماري‌هاي واگيردار وزارت بهداشت در ادامه به بيماري مالاريا اشاره كرد و گفت: بيماري مالاريا در حال ريشه‌كني است، به‌طوري كه افراد مبتلا به اين بيماري از ۸ هزار نفر در سال ۸۵ به ۵۴ نفر در سال ۹۴ رسيده است.

  • نجات جان ۲۰ ميليون نفر از مبتلايان ايدز، مالاريا و سل در جهان

رئيس هيأت مديره صندوق جهاني مبارزه با ايدز، مالاريا و سل از نجات جان ۲۰ ميليون نفر در جهان از 3بيماري ايدز، مالاريا و سل خبر داد. دكتر «نوربرت هاوزر» در افتتاحيه دومين اجلاس صندوق جهاني مبارزه با ايدز، مالاريا و سل كه در دفتر وزير بهداشت برگزار شد، گفت: امروز ما دور هم جمع شده‌ايم تا راه‌هاي كاهش آلام ايدز، سل و مالاريا را در دنيا بررسي كنيم. هاوزر با اعلام اينكه تلاش صندوق جهاني مبارزه با ايدز، مالاريا و سل منجر به نجات جان ۲۰‌ميليون نفر از مبتلايان به اين سه بيماري شده‌ است، گفت: تا پايان سال ميلادي جاري، اين تعداد به ۲۲ ميليون نفر مي‌رسد. وي از خاورميانه به‌عنوان يك نمونه از الگوهاي مختلف عملكردي در مقابله با اين سه بيماري نام برد و گفت: ما از ايران بابت فعاليت‌هايي كه در زمينه مقابله با 3 بيماري ايدز، مالاريا و سل انجام داده است تشكر مي‌كنيم.

کد خبر 349456

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha