فریبا خانی: پاییز موجود خفنی است. کمی خودشیفته است و هی به لبا‌س‌هایش پز می‌دهد. کمی هم خودنماست ... به‌خاطر همین این‌جور با خودخواهی در خیابان‌ها راه می‌رود. بعد با کفش‌های نوک‌تیز براقش، برگ‌های خشک و رنگی‌رنگی را له می‌کند.

پاييز خيلي دوست دارد از او عكس بگيرند. هي جلوي دوربين ژست مي‌گيرد. لبخند مي‌زند. سرش را كج مي‌كند. موهايش را اين سو و آن سو شانه مي‌زند براي ا‌ين‌كه او خود نماست.

پاييز به همه‌ي نقاشان معروف دنيا گفته است لطفاً پرتره‌ي مرا بكشيد. لطفاً از رنگ‌هاي زيبا استفاده كنيد. لطفاً زياد و اغراق‌آميز باشد... و نقاشان دنيا عاشق او شده‌اند. چون مدل خوبي است.

روي يك چهارپايه مي‌نشيند و حركت نمي‌كند. لبخند مي‌زند و چشم‌هاي درشتش را به اطراف مي‌چرخاند و خسته نمي‌شود. آن‌قدر با حوصله اين كار را مي‌كند كه نقاشان بزرگ دنيا براي كشيدن او با هم دعوا مي‌كنند...

پاييز خوشحال است كه در فريم‌هاي عكس، در تابلوهاي نقاشي،‌ در فيلم‌هاي بسيار پر احساس نقش اول را دارد. پاييز حالا اگر ببيند يك مطلب در هفته‌نامه‌‌ي دوچرخه به او اختصاص داده‌ايم با فيگورهاي مختلف و اداهاي عجيب و غريبش در سراسر دنيا خوشحال مي‌شود.

واقعاً ببينيد نقاشان دنيا چه‌قدر به پاييز توجه كرده‌اند؟ نقاشان بزرگ دنيا به پاييز توجه كرده‌اند حالا كه كم‌كم شهرها رنگ و بوي پاييزي گرفته‌اند. ما هم اين مطلب را اين هفته به پاييز در آثار هنرمندان خارجي اختصاص داده‌ايم تا ببينيد نقاشان دنيا با سبك و سياق خود در نقاشي چگونه با پاييز اثر هنري خلق كرده‌اند.

مي‌تواني در اين‌جا يك پاييز سوررئال، يك پاييز اكسپرسيونيستي، يك آبستره از پاييز را ببيني و متوجه شوي كه حق دارد پاييز خودنما باشد!

 

دوچرخه شماره ۸۴۹

«مطالعه‌ي پاييز» (Study For Autumn)، اثر «واسیلی واسیلیویچ کاندینسکي»، هنرمند روس كه هم نقاش و هم نظريه‌پرداز بود. او به خاطر نقاشي مدرن انتزاعي، نقش مهمي در هنر مدرن جهان داشته است.

 

دوچرخه شماره ۸۴۹

«اهتزاز برگ‌هاي پاييزي در نسيم» (Autumn Leaves Fluttering in the Breeze)، اثر ‌انتزاعي (آبستره) «آلما توماس» هنرمندآفريقايي‌آمريكايي

 

دوچرخه شماره ۸۴۹

«قاصد پاييز» (The Messenger of Autumn)، اثر «پاول كله» هنرمند سوييسي‌آلماني در سبك «هيجان‌نمايي» (اكسپرسيونيسم) است. البته از «فراواقع‌گرايي» (سوررئاليسم) و حجم‌گرايي (كوبيسم) بي‌تأثير نبوده است.

 

دوچرخه شماره ۸۴۹

«پاييز در مادريا» (Autumn In Maderia)، اثر «ياچك يركا»، هنرمند لهستاني كه تابلوهاي بسيار  جالبي در سبك سوررئال دارد.

 

دوچرخه شماره ۸۴۹

«پاييز، در كنار رودخانه» (By The Stream, Autumn)، اثر «پل گوگن»، نقاش و مجسمه ساز فرانسوی و یکی از مهم‌ترین چهره‌های سبک پسادریافتگری (پُست‌امپرسيونيسم) بود.

کد خبر 348702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha