گروه اقتصادی: دولت به منظور بهبود وضعیت بازار مسکن از 2 سال گذشته تاکنون سیاست‌های برنامه‌ریزی برای بافت‌های فرسوده، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی، مدیریت ساخت و ساز، تولید انبوه مسکن و در جدیدترین اقدام عرضه واحدها و زمین‌های اجاره‌ای را مد نظر قرار داده است.

روز چهارشنبه دوم آبان، مراسم رسمی واگذاری زمین‌های اجاره‌ای در کشور برگزار شد. در این باره با محمد سعیدی‌کیا، وزیر مسکن و شهرسازی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • قرار بود کار واگذاری زمین‌های اجاره‌ای در 8 مهر ماه صورت گیرد، علت تأخیر در این زمینه چه بوده است و در نخستین مرحله واگذاری زمین‌های اجاره‌ای چه میزان زمین و در چه مناطقی واگذار شدند؟

از آنجایی که سهمیه تهران از بابت واگذاری زمین‌های فوق 230 هزار واحد مسکونی است، و امکان واگذاری قطعه‌ای زمین‌ها برای احداث به تعاونی‌ها وجود نداشت، لذا طرح کلی واگذاری زمین در شهر پرند مد نظر قرار گرفت. واگذاری زمین در شهر جدید پرند حداقل 200 هکتار است.

در این میان معادل 70 هزار زمین اجاره‌ای در مراسمی طی روز گذشته در شهرهای پرند، سهند، هشتگرد و فولاد شهر اصفهان واگذار گردیدند.  تا این لحظه بیش از 2 میلیون نفر در کشور به صورت شخصی برای بهره‌مند شدن از زمین‌های 99 ساله با مراجعه به اداره‌های تعاون یا از طریق سایت اداره‌های تعاون ثبت نام کرده‌اند.

  • نحوه ارائه تسهیلات به متقاضیان زمین‌های اجاره‌ای 99 ساله به چه نحوی است؟

قرارداد 10هزار میلیارد تومانی وزارت مسکن و شهرسازی با 6 بانک ملی، تجارت، مسکن، صادرات، ملت و رفاه برای ارائه تسهیلات به متقاضیان زمین‌های 99 ساله منعقد شده است.

قیمت تمام شده آماده‌سازی زمین حدود 2 میلیون تومان است، بنابراین برای آماده‌سازی‌ زمین، به هر خانوار در سراسر کشور یک میلیون تومان وام پرداخت خواهد شد.

اعضای تعاونی‌های مسکن پس از پی‌ریزی ساختمان، می‌توانند با مراجعه به اداره‌های مسکن و شهرسازی هر استان و سپس معرفی به 6 بانک ذکر شده وام 14 میلیون تومانی خود را دریافت کنند.

  • دولت تا چه میزان آمادگی برای واگذاری زمین اجاره‌ای به مردم دارد؟

دولت آمادگی دارد برای ساخت یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی، زمین به شکل اجاره‌ای در اختیار مردم قرار دهد. از خرداد ماه امسال هم با توجه به امکان ساخت 500 هزار واحد مسکونی زمین در اختیار تعاونی‌ها قرار گرفته است.

  • اولین سری واحدهای مسکونی اجاره‌ای دولت تا چند سال آینده به مردم واگذار خواهند شد؟

دولت 40 هزار واحد مسکونی اجاره‌ای را در حال ساخت دارد که تا 2 سال آینده این واحدها به متقاضیان واگذار خواهند گردید.

بر اساس مصوبه دولت قرار است سالانه 50 هزار واحد مسکونی اجاره‌ای در کشور با حمایت دولت احداث و به متقاضیان واگذار شود، بنابراین تاکنون از این 50 هزار واحد مسکونی ساخت 40هزار واحد مسکونی اجاره‌ای آغاز و مقرر شده تا پایان سال 87 به متقاضیان واجد شرایط واگذار شود.

کد خبر 34857

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز