سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری دو - مریم حدادی: یکی از پررنگ‌ترین خاطرات محرم هر سال برای ما، پرچم‌ها و پلاکاردهای «بفرماییدروضه» کوچه‌ها و خیابان‌های محل زندگی‌مان بود.

نذری

 با همين پرچم‌هاي كوچك محله‌ها تكاپوي خود را براي عزاداري اعلام مي‌كردند. شايد با خودتان فكر كنيد حالا با خانه‌هاي كوچك آپارتماني، كمتر مي‌توان اين پرچم‌هاي كوچك، مشكي را روي سردر خانه‌ها ديد. اما هنوز هم مي‌توان با همين خانه‌ها و واحدهاي كم‌متراژ، بركت عزاداري براي امام‌حسين(ع) را به دست آورد. كافي است همت كنيد. از لا‌به‌لاي وسايل،پرده‌ها و كتيبه‌هاي سياه عزاداري را دربياوريد. آنها را آماده كنيد، بشوييد و رفته‌رفته خانه و خانواده‌تان را براي استقبال از شب و روزهاي عزاي ارباب شهيدان، آماده كنيد. اگر كمي همت را هم چاشني انگيزه‌تان كنيد، مي‌توانيد با همكاري دوستان يا همسايه‌هاي‌تان ميزبان جمع‌هاي كوچك ولي با دل‌هاي پاك باشيد و مراسم‌هاي ساده عزاداري را در خانه‌هاي كوچك آپارتماني هم برگزار كنيد.

  • هماهنگ شويد

آپارتمان شما چند واحد دارد؟ مي‌توانيد با چند نفر از خانم‌هاي همسايه كه حدس مي‌زنيد براي برگزاري هيئت‌هاي كوچك با شما همراه مي‌شوند، صحبت كنيد و برنامه كوتاه اما مرتبي را براي چند روز آينده درنظر بگيريد. مي‌توانيد هر روز جلسه را در يكي از واحدها برگزار كنيد. با اين روش، فشار كارها، مرتب كردن‌ها و حتي هزينه‌ها روي دوش يك نفر نيست و مي‌توان اين جلسات را در تعداد روزهاي بيشتري برگزار كرد. حتي مي‌توانيد، با همين روش، اگر قصد برگزاري مراسم به شكل خانوادگي را داريد، يك واحد را به قسمت زنانه مجلس و واحد ديگري را به قسمت مردانه اختصاص دهيد. براي ارتباط بين اين دو قسمت مي‌توانيد به وسيله تجهيزات صوتي كه اين روزها به وفور در دسترس هستند، صداي سخنراني و مداحي را منتقل كنيد. فقط به خانم‌ها تاكيد كنيد كه از رضايت همسران‌شان هم براي همكاري با شما مطمئن شوند.

  • اگر واحد‌ها جا ندارند

اگر راه‌حل قبل براي واحدهاي شما كارساز نيست، مي‌توانيد چند شبي پاركينگ آپارتمان را تبديل به حسينيه كنيد و ماشين‌ها را در همين چند ساعت در كوچه منتهي به منزل‌تان پارك كنيد. قسمت مشخصي از پاركينگ را آب و جارو بزنيد، پرچم‌ها و كتيبه‌هاي سياه را نصب كنيد و قسمت زنانه و مردانه را از همين ابتدا مشخص كنيد. گوشه كم رفت‌وآمدي را براي ميز پذيرايي درنظر بگيريد. اگر قسمتي از پاركينگ سرپوشيده است، براي تهويه هواي آن قسمت از پنكه‌هاي كوچك خانگي خودتان كمك بگيريد. پله‌ها، برآمدگي‌ها، كنتورهاي برق و آب را مشخص كنيد و با علامت‌هايي هشدارهاي لازم را در كنار آنها نصب كنيد تا بچه‌ها و والدين يكي دو ساعت با آرامش در اين مراسم حضور داشته باشند.

  • ساده برگزار كنيد

اگر مي‌خواهيد مراسم‌هاي اين‌چنيني در نگاه‌تان دور از دسترس و سخت نباشند، برنامه‌ و تداركاتي كه براي آنها درنظر مي‌گيريد را ساده انتخاب كنيد تا توان انجام آن كارها را در خودتان ببينيد. لازم نيست چند نوع ميوه، شربت، چاي، شيركاكائو، نهار يا شام‌هاي سنگين را در برنامه بگنجانيد. با ساده‌ترين نوع از ميوه و غذا هم مي‌توانيد اين مراسم‌هاي معنوي را ميزباني كنيد. حواس‌تان باشد تا براي پوشش خودتان و ساير ميزبانان مراسم، لباس‌هاي ساده‌اي انتخاب كنيد تا بُعد عزاداري و سوگواري اين دسته از مراسم‌ها، تحت‌الشعاع تجملات قرار نگيرد. حتي مي‌توانيد وسايل تزئيني داخل خانه كه احتمال مي‌دهيد تمركز عزاداران را به‌هم مي‌زند، را هم جمع‌آوري كنيد.

  • آسان‌ترها را انتخاب كنيد

از بين غذاهاي ايراني به‌نظر شما كداميك براي تعداد زيادي از افراد آسان‌تر تهيه مي‌شود و مي‌توانيد داخل منزل به‌راحتي وسايل پخت و پز آن را آماده كنيد؟! از نخستين پيشنهادها، انواع آش‌ها هستند كه تنوع و روش‌هاي پخت مختلف آن در گوشه و كنار كشور، اين اجازه را به شما مي‌دهد تا به بهترين شكل ميزبان عزاداران حسيني باشيد. سخت نگيريد، مهم نيت شماست نه غذاهاي گران‌قيمتي كه قرار است در انتهاي مجلس سر سفره بياوريد. مي‌توانيد يكي از واحدها را به پخت‌وپز اختصاص دهيد و در واحدهاي ديگر يا پاركينگ مراسم هيئت را برگزار كنيد.

  • نذري‌هاي فرهنگي

مي‌توانيد با يك حساب سرانگشتي، هزينه‌هايي كه براي پخت و پز غذا، پذيرايي‌هاي شربت و چاي، ميوه و... درنظر گرفته‌ايد را روي كاغذ بياوريد و ببينيد با مقداري ساده‌تر برگزار كردن مراسم عزاداري‌تان، چقدر پول باقي‌مي‌ماند تا يك نذري ماندگار در ميان عزاداران پخش كنيد؛ چيزهايي شبيه به سي‌دي‌هاي صوتي آسيب‌شناسي روابط خانواده، كتاب‌هايي درباره فلسفه قيام امام حسين(ع) يا حتي كتابچه‌هايي درباره تربيت ديني فرزندان، بسيار ماندگارتر از غذاهاي سنگين و پذيرايي‌هاي رنگارنگ هستند.

  • يك نكته مهم

براي تهيه وسايل صوتي هيئت خانگي تان مي توانيد سراغ اماكني برويد كه اين وسايل را كرايه مي دهند. اگر هنوز برای مراسم تان مداح و روحانی مشخصی را پیدا نکرده اید، می توانید سری به مسجد محل تان بزنید و از اهالی مسجد کمک بگیرید. مطمئنا دست خالی بر نخواهید گشت.

کد خبر 348477

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha