چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۳
۰ نفر

نمی‌شود در دنیای واقعی اتفاقی در حال وقوع باشد و پایش به فضای مجازی کشیده نشود؛ به‌خصوص واقعه سنگینی مثل عاشورا و ایام حزن‌انگیزی مثل محرم.

کتیبه‌های عزا بر دیوارهای مجازی

فعالان مجازي، گاهي در همين فضاي سرد و خشك دور از واقعيت، عزاداري مي‌كنند و پاي مجالس روضه مي‌نشينند و گاهي حتي مجازاً به زيارت مي‌روند. در اين صفحه، بعضي سايت‌هاي فعال در موضوع نهضت عاشورا و واقعه كربلا و نيز سايت‌هاي پخش زنده و ارتباط مستقيم با حرم‌ها را معرفي كرده‌ايم. همچنين از طرح جالبي كه بعضي از فعالان مذهبي، در فضاي مجازي مشغول راه‌اندازي آن هستند، پيش از موعد، رونمايي كرده‌ايم.

  • فعالان عاشورايي در فضاي مجازي

«پرتال اهل‌بيت(ع)» به آدرس www.ahl-ul-bayt.orgدر زيردامنه «عاشورا» به 5زبان فارسي، عربي، تركي، اردو و انگليسي، منبع خوبي از اطلاعات مهم و ضروري درباره عاشورا، در دسترس مخاطبان خود قرار داده است؛ از جمله معرفي شخصيت‌هاي برجسته واقعه عاشورا، معرفي كتاب‌هاي مرتبط با موضوع كربلا و عاشورا، معرفي مقاتل معتبر، ادعيه و زيارات، تحريفات و انحرافات، پرسش و پاسخ، سخنراني‌ها و نشست‌ها، مداحي و...

«سايت عاشورا» وابسته به پرتال اهل‌بيت(ع)، دايره‌المعارفي از آموزه‌ها و عناصر فرهنگ حسيني(ع) به علاقه‌مندان و پژوهشگران در سراسر جهان تقديم مي‌كند.

«پايگاه جامع عاشورا» هم به آدرس www.ashoora.ir علاوه بر پرداختن به موضوع كربلاي ايران و دفاع‌مقدس، عناوين متعددي نيز درباره واقعه عاشورا و كربلاي سال 61هجري دارد. در «دانشنامه عاشورا» اين پايگاه، بيش از 2500اصطلاح يا اسم مرتبط با عاشورا بيان و تشريح شده است. همچنين تعداد زيادي مقاله، نرم‌افزار كاربردي تلفن همراه، تصوير، شبهات و پاسخ به آنها، مداحي و... با موضوع عاشورا و كربلا در سايت قرار داده شده است. اين سايت در ويژه‌نامه محرم خود، بانك مقالات، مداحي، تصاوير، كارت‌پستال، فيلم، قالب و ابزار وبلاگ و... براي مخاطبان خود آماده كرده است. همچنين بعضي از شيعيان عراقي در صفحات شخصي خود در دنياي وب يا شبكه‌هاي اجتماعي، صرفا به توليد محتوا (متن، صوت، تصوير يا ويدئو) از اماكن مقدس عراق مي‌پردازند، طوري كه گويي مخاطب، خود در صحن مبارك است. مثلا صاحب صفحه alhasnawi_313 در اينستاگرام كه خادم حرم حضرت عباس(ع) است تصاوير زيادي از حرم‌هاي مقدس امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع) در صفحه خود منتشر كرده است. تقريبا تمام صفحاتي كه اينستاگرام در كنار صفحه اين فرد پيشنهاد مي‌دهد نيز به همين شكل هستند و محتواي مشابهي دارند.

  • شبهه‌افكني يزيديان در فضاي مجازي

اصولا ادعا كردن و طرح مسئله در فضاي مجازي هزينه خاصي در پي ندارد؛ خصوصا اگر موضع فرد براي مخاطبانش كاملا مشخص و شفاف باشد و فرد اصطلاحا «فيلم بازي نكرده باشد». برخلاف آنچه تصور عموم ماست، فضاي مجازي مي‌تواند رسانه‌اي به‌شدت يك‌طرفه و غيرتعاملي باشد؛ چرا كه فرد مي‌تواند مطلبي را به‌طور عمومي به اشتراك بگذارد و با بستن بخش نظرات، غيرفعال كردن لينك ارتباط با نويسنده و يا حتي حذف نظرات مخالف، اجازه بحث و نقد مطلب را از مخاطبان بگيرد. اين موضوع را مي‌توانيد پاي يكي از پست‌هاي شبكه‌هاي مخالف موضوع امامت يا افراد معلوم‌الحال اينچنيني امتحان كنيد. اگر بتوانيد نقطه‌ضعف صاحب پست را به درستي هدف بگيريد (مثلا به‌طور مستند، پشت پرده ظاهر فرهنگي و صلح‌طلب‌شان را فاش كنيد)، علاوه براينكه به سرعت نظر شما را حذف مي‌كنند، حساب كاربري‌تان را هم براي مسدود‌شدن، گزارش (ريپورت) مي‌كنند.

يكي از موضوعاتي كه بيشترين هجمه و شبهه را به آن وارد كرده و مي‌كنند و تلاش بسياري براي از بيخ و بن منهدم شدنش به‌كار بسته‌اند، پيام كربلا و قيام عاشوراست. دشمنان انديشه نهضت عاشورا، اغلب شبهاتي وارد مي‌كنند تا هدف و انگيزه اين قيام را به يك دعواي قبيله‌اي يا نزاع شخصي بر سر يك دختر تقليل دهند يا با طرح ادعاهايي (مثلا اينكه امام حسين(ع)، دختر 3ساله‌اي نداشته‌اند، عاشورا در فصل خنك اتفاق افتاده و عطشي در كار نبوده، بستن آب فرات روي كاروان امام از نظر علمي امكانپذير نبوده است و...)، سعي مي‌كنند بار غم اين مصيبت را سبك جلوه دهند. حتي با گفتن اين دروغ كه امام حسين(ع) نژاد ايرانيان را خوار و خفيف مي‌شمرده‌اند و با آنان دشمني داشته‌اند، تلاش مي‌كنند مردم ايران را در مقابل امام مظلوم خود قرار دهند. اما مخاطب، خصوصا در فضاي بي‌در و پيكر مجازي بايد آگاه باشد و هر محتوايي را كه خواند، باور نكند و با ديگران به اشتراك نگذارد.

  • ارتباط مجازي با حرم‌هاي حقيقي

اگر از آرزومندان زيارت كربلا هستيد، سايت‌هاي ارتباط مستقيم با حرم‌ها را شديداً به شما توصيه مي‌كنيم. پيش‌تر امكان ارتباط تلفني با حرم امام رضا(ع) فراهم شده بود اما در چند سال اخير، به‌بركت آزادشدن عراق از رژيم بعث، امكان ارتباط اينترنتي با بسياري از حرم‌ها و اماكن متبرك ايجاد شده است. سايت‌هايي در اين زمينه وجود دارند كه با مراجعه به آنها مي‌توانيد فيلم به صورت مستقيم حرم را ببينيد. در سايت «شيعيان» به آدرس www.shiayan.ir تصاوير ويدئويي از حرم امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع) به‌صورت زنده و مستقيم براي مخاطبان به نمايش گذاشته مي‌شود.سايت «كرب و بلا»،پايگاه تخصصي امام‌حسين(ع) نيز امكان مشابهي را براي بازديدكنندگان درنظر گرفته است. فقط فراموش نكنيد كه سرعت اينترنت شما بايد در حد قابل‌قبولي باشد كه بتواند تصاوير زنده را بارگذاري و تقديم شما كند.

  • طرح «نذر خون» در ايام محرم

با توجه به اينكه بزرگان ديني ما عمل قمه‌زني را حرام و ممنوع اعلام كرده‌اند، عده‌اي از فعالان مجازي، موضوع نذر خون را مطرح كرده‌اند؛ يعني در روزهاي عزاداري، افراد به جاي قمه‌زدن و هدردادن خون، به مراكز اهداي خون بروند و خون خود را به بيماران و نيازمندان اهدا كنند. اهداي خون، هم چهره انسان‌دوستي و صلح‌طلبي شيعيان را به معرض نمايش مي‌گذارد و هم مانع از مانور تبليغاتي منفي عليه عزاداري‌هاي محرم و عقايد مسلمانان مي‌شود. تصاوير اهداي خون خود را با هشتگ «shia_muslim» و هشتگ‌هاي مشابه، در فضاي مجازي منتشر كنيد تا شايد در آينده، هنگام جست‌وجو‌ درباره شيعيان، عاشورا و مفاهيمي اينچنيني، كمتر تصاوير قمه‌زني و سر و صورت خونين كودكان را ببينيم.

کد خبر 348605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha