مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه تجمیع بیمه‌ها مستلزم سازوکارها و پیش‌نیازهایی است، گفت: این پیش‌نیازها به ما کمک می‌کند که ما از یک رفتار یکسان بین بیمه‌شده و بیمه‌گر تبعیت کنیم.

تجمیع بیمه

محمدجواد كبير، گفت: با مشاركت مردم بايد منابع بيمه‌اي را به شكل پايدار حفظ كنيم و بيمه رايگان اقشار آسيب‌پذير را ادامه دهيم.

وي با تأكيد براينكه بيمه سلامت در بحث بيمه‌هاي پايه رويكرد خيلي ارزشمندي توانسته ارائه كند، افزود: رويكرد سلامت‌محوري بيمه سلامت باعث مي‌شود ما در سطح كشور خدمات سلامت را ويژه و جامع ببينيم كه شامل پيشگيري، مراقبت‌هاي اوليه، غربالگري، درمان سرپايي، ارجاع، درمان سرپايي تخصصي، بستري تخصصي، بازتواني و توانبخشي است.

  • 11ميليون ايراني را بيمه كرده‌ايم

كبير افزود: از سال 74تا پايان 92حدود 7.8ميليون تا 9ميليون جمعيت ما افراد بلاتكليف و آسيب‌پذير و مستمندي بودند كه بايد مورد حمايت قرار مي‌گرفتند كه در راستاي اجراي بيمه همگاني براي اين افراد، موفق شديم حدود 11ميليون نفر را بيمه كنيم.

  • خريد راهبردي خدمات برنامه ويژه بيمه سلامت

مديرعامل بيمه سلامت ايران يكي از اصلي‌ترين كارهاي اين سازمان را خريد راهبردي خدمات دانست و افزود: اين بخش مي‌تواند شالوده اصلي بيمه‌هاي پايه ما در كشور باشد و آن اينكه براساس چه شواهدي، با چه خدمتي، براي چه گروه هدفي، توسط چه‌كسي، با چه محتوايي، چه قرارداد و چه نظام پايش ارزيابي و نظام پرداختي ارائه كنيم؟

وي با تأكيد بر توجه به اين هدف در برنامه پنجم توسعه كشور، گفت: مهم‌ترين چالش ما در برنامه پنجم توسعه اين بود كه مناسبات بين افراد بيمه‌شده و سازمان بيمه‌گر يكسان نبود و اين مانع اصلي تجميع بيمه‌ها به شكل ساختاري بود. كبير با بيان اينكه تجميع بيمه‌ها مستلزم سازوكارها و پيش‌نيازهايي است، افزود: اين پيش‌نياز به ما كمك مي‌كند كه ما از يك رفتار يكسان بين بيمه‌شده و بيمه‌گر تبعيت كنيم.

كبير گفت: دولت منابعي در اختيار ما قرار مي‌دهد و ما بايد آن را به شكل سرانه تبديل كرده و در خدمت آحاد جامعه قراردهيم به‌نحوي كه اقشار آسيب‌پذيرمان از بيمه رايگان بهره‌مند شده و براي ساير دهك‌ها كه وضع بهتري دارند زمينه مشاركت و پرداخت حق بيمه فراهم شود تا باعث پايداري منابع شود. وي با اشاره به اينكه در تجميع بيمه‌ها و منابع متأسفانه موفق نبوديم، افزود: اين مسئله از نقايص اصلي نظام سلامت است كه در برنامه ششم بايد توجه ويژه به آن شود.

  • 6هزار و 200ميليارد تومان كسري بودجه بيمه سلامت در سال 94

بيمه سلامت درسال94 با 6هزار و 200ميليارد تومان كسري وارد سال95 شد. كبير با بيان اين مطلب گفت: اين خسارت بزرگي به مؤسسات طرف قرارداد و بيمه سلامت بود كه از نظر ما سازماني كه خدمات خوب مي‌خواهد نمي‌تواند مطالبات را عقب بيندازد. وي علت تأخير ايجاد شده در پرداخت مطالبات بيمه به مؤسسات درماني را عدم‌توازن بين هزينه و اعتبارات دانست و گفت: از سال93تا 95 اعتبارات ما رشد 90درصدي داشت ولي هزينه‌هاي ما 400درصد رشد داشت و اين طبيعتا براي سازماني كه 95درصد منابع خود را از منابع عمومي و دولت مي‌گيرد معقول نيست. البته مقرر شده در سال95 حدود 89درصد منابع را دريافت كنيم كه به‌زودي 100درصد مي‌شود. همچنين اميدواريم با 8هزار ميليارد توماني كه دولت مصوب كرده و تا اواخر مهر دراختيار ما قرار مي‌گيرد مطالبات مؤسسات در اسرع وقت پرداخت شود.

کد خبر 347760

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha