دکترحسن قاضی‌زاده هاشمی ضمن قول مساعد برای پیگیری مصوبه بیمه‌ها برای کمک به واحدهای فراهم‌آوری اعضا، از بیمه‌ها خواست برای پوشش داروهای پیوند کمک کنند.

عمل جراحی

وزير بهداشت با بيان اينكه اهداي عضو در كشورما تا نقطه مطلوب فاصله دارد، گفت: قول مي‌دهم مصوبه بيمه‌ها در جهت كمك به واحدهاي فراهم‌آوري اعضا را با كمك دولت پيگيري كرده و به انجام برسانم.وي همچنين درباره داروهاي پيوند گفت:با اينكه اين دارو‌ها تحت پوشش بيمه قراردارند، اما سطح پوشش برخي از آنها ۱۰۰ نيست و برخي از مردم توان پرداخت همين ميزان را هم ندارند. برهمين اساس اميدواريم شوراي‌عالي بيمه در اين زمينه كمك كند تا بتوانيم كمك بيشتري به اين افراد كنيم.

  • فعاليت ۵۰ مركز فراهم‌آوري عضو به‌صورت شبانه‌روزي

هاشمي همچنين درباره تعداد مراكز فراهم‌آوري اعضا در كشورافزود:مراكز پيوند عضو در كشور ما عالي است و اكنون ۵۰‌مركز فراهم‌آوري عضو داريم كه به‌صورت شبانه‌روزي فعاليت مي‌كنند. البته از نظر تجهيزاتي كمبودهايي داريم كه بايد تأمين شوند. به‌طور مثال در حال گسترش پيوند كبد در كشور هستيم و بر اين اساس سعي كرديم كه همه مراكز استان‌ها را در حوزه پيوند كبد مجهز كنيم و اميدوارم طي 3سال آينده در اين حوزه هيچ كمبودي نداشته باشيم. درعين حال خوشبختانه در اين دولت بيمه‌ها به كمك پيوند آمدند و اكنون اين خدمات رايگان است.

  • 10درصد از منتظران پيوند، موفق به دريافت عضو مي‌شوند

هاشمي با اشاره به تأمين هزينه‌هاي پيوند با كمك بيمه‌ها و از اعتبارات طرح تحول سلامت، گفت: همه بايد توجه كنند كه اگر قرار بود پيوندي خارج از ايران انجام شود، يك ميليارد و 6 ميليون دلار هزينه برمي‌داشت و كشور بايد اين هزينه را مي‌داد و حتما هم نتايج پيوند آنچه اكنون در ايران مي‌بينيم، نمي‌بود. اما اكنون نتايج بسيار رضايت بخش است.

وزير بهداشت در ادامه افزود: اكنون ٥٥درصد كليه‌هاي پيوندي از اهدا‌كنندگان مرگ مغزي تأمين مي‌شود و البته تعداد بيماران در انتظار پيوند كليه بسيار است.همچنين هم‌اكنون با ميزان اهداي كليه فقط امكان پيوند يك‌درصد از بيماران در ليست انتظار پيوند را داريم و بايد با فرهنگسازي در اين خصوص بتوانيم به بيماران بيشتري كمك كنيم.

هاشمي با اشاره به تشكيل شوراي‌عالي پيوند در دولت يازدهم گفت: اين كار قدم بزرگي بود كه بسياري از نقايص را در اين حوزه برطرف كرد. همچنين راه‌اندازي مركز پيوند اعضا، تشكيل شبكه ملي اهداكنندگان سلول‌هاي بنيادي خونساز و تشكيل واحد فراهم آوري اعضا از اقدامات بسيار مؤثر در پيشرفت پيوند اعضا در كشور بود.

هاشمي با بيان اينكه در ايران پيوند عضو براي كبد، كليه، ريه، لوزالمعده، قلب و روده انجام مي‌شود، با اشاره به آمار پيوندهاي انجام شده در كشور، گفت: تاكنون در كشور 43 هزار پيوند كليه، 4000پيوند كبد، 800 پيوند قلب، 133پيوند ريه و بيش از 8000پيوند مغز استخوان داشته‌ايم. همچنين در حوزه چشم‌پزشكي سالانه 5000پيوند در كشور انجام مي‌شود كه بايد از مراجعي كه اين فرصت را فراهم كردند،تشكر كرد.

  • 800مورد اهداي عضو در يك سال گذشته

رئيس كميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي گفت: سالانه ۵ تا ۸ هزار نفر در كشور دچار مرگ مغزي مي‌شوند و حداقل ۵۰ درصد اين افراد مي‌توانند اهداي عضو داشته باشند. نوبخت گفت: پيوند عضو به‌عنوان يكي از پيشرفته‌ترين راه درمان بيماري‌ها در جهان شناخته شده و كشور ما نيز در اين زمينه دستاوردهاي قابل‌توجهي دارد. علي نوبخت با بيان اينكه يكي از پيشرفته‌ترين راه‌هاي درمان بيماري‌ها پيوند اعضاست، گفت: سالانه 25هزار نفر در كشور ما دچار حادثه شده و از اين تعداد 5 تا 8 هزار نفر دچار مرگ مغزي مي‌شوند كه حداقل 50درصد اين افراد مي‌توانند اهداي عضو داشته باشند اما در سال گذشته تنها 800مورد پيوند عضو انجام شد كه اين آمار مي‌تواند افزايش يابد. رئيس هيأت مديره انجمن اهداي عضو ايرانيان افزود: رضايت‌گيري از خانواده‌هايي كه عزيزان آنها دچار مرگ مغزي شده بودند 5درصد بود ولي اكنون به بالاي 70درصد رسيده است. هم‌اكنون حدود 35هزار نفر در ليست دريافت اعضاي حياتي هستند و ما براي نهادينه كردن اين موضوع علاوه بر رسانه‌ها و برگزاري مراسم‌هاي اينچنيني به پيشرفت‌هاي فني همچون رساندن به موقع بيمار به بيمارستان نيازمند هستيم.

کد خبر 347487

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha