سومین شب از اعتراض‌ها در خیابان‌های شارلوت در ایالت کارولینای شمالی، با نقض مقررات منع رفت‌وآمد شبانه از سوی معترضان دنبال شد.

آمریکا

شامگاه پنجشنبه به وقت محلي در آمريكا، درحالي‌كه همچنان درگيري‌ها ميان معترضان به مرگ كيت لامونت اسكات و نيروهاي پليس در خيابان‌هاي شارلوت ادامه داشت، مسئولان اين شهر از اجراي مقررات منع رفت‌وآمد از نيمه شب و استقرار نيروهاي گارد ملي در خيابان‌ها خبر دادند. نيروهاي گارد ملي به درخواست فرماندار ايالتي در خيابان‌ها مستقر شدند اما از توجه معترضان به مقررات منع رفت‌وآمد خبري نبود و عده زيادي از مردم تا صبح در خيابان‌ها ماندند.

اعتراض‌هاي شارلوت شامگاه سه‌شنبه پس از آن آغاز شد كه يك مرد 43ساله سياهپوست به ضرب گلوله نيروهاي پليس كشته شد. طبق اعلام گروه‌هاي حقوق بشري سياهپوستان، كيت اسكات، دويست و چهاردهمين سياهپوستي است كه طي سال‌جاري ميلادي به‌دست پليس آمريكا كشته مي‌شود. پليس اعلام كرده نيروهايش قصد داشته‌اند كيت اسكات را بازداشت كنند كه پس از مقاومت به‌دليل همراه داشتن اسلحه، او را هدف قرار داده اند؛ ادعايي كه از سوي خانواده و همسر او كه شاهد قتلش بوده رد شده است.

نيروهاي پليس همچون روزهاي قبل، طي شامگاه پنجشنبه و بامداد جمعه براي متفرق كردن معترضاني كه يكي از بزرگراه‌هاي شهر را مسدود كرده بودند از گلوله پلاستيكي و گاز اشك‌آور استفاده كردند. شبكه خبري سي‌ان‌ان ديروز از مرگ يك جوان 26ساله در جريان اعتراض‌ها خبر داد. او چهارشنبه شب در درگيري با نيروهاي پليس به‌شدت زخمي شده بود و ديروز در بيمارستان جان داد. طي روزهاي گذشته 15نفر از معترضان و نيروهاي پليس نيز زخمي و بيش از 50نفر هم دستگير شده‌اند.

اعتراض‌هاي شارلوت در حالي ادامه پيدا مي‌كند كه تنش بر سر رفتار خشونت‌بار پليس آمريكا با سياهپوستان طي ماه‌هاي اخير بالا گرفته است. 8روز پيش نيز نيروهاي پليس، ترنس كروچر 40ساله را در شهر تولسا در ايالت اوكلاهاما هدف قرار داده و كشتند. ويدئوي فيلمبرداري شده توسط هلي‌كوپتر يكي از شبكه‌هاي تلويزيوني آمريكا، لحظه مرگ او را درحالي‌كه سلاحي در دست ندارد و دستان خود را به نشانه تسليم بالا برده نشان مي‌دهد. در شارلوت اما طبق قانوني كه اخيرا تصويب شده، انتشار چنين ويدئوهايي ممنوع است.

فعالان حقوق سياهپوستان خواستار انتشار ويدئوي ضبط شده از لحظه مرگ كيت اسكات شده‌اند. اوباما كه طي چند روز گذشته در برابر حوادث شارلوت سكوت كرده بود، ديروز در واكنش به اقدام معترضان در تخريب اموال عمومي به آنها هشدار داد و خواستار رفتار «منطقي» و حل «مسالمت‌‌آميز» ماجرا شد. طي سال گذشته ميلادي، هزار و 150نفر به ضرب گلوله پليس در آمريكا كشته شده‌اند كه 321نفر از آنها سياهپوست بوده‌اند.

کد خبر 347209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha