همشهری آنلاین: باراک اوباما مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر حق شکایت بازماندگان حادثه ۱۱ سپتامبر از عربستان سعودی را وتو کرد. رئیس جمهور آمریکا پیش‌تر گفته بود که از حق خود برای وتوی این مصوبه استفاده خواهد کرد.

اوباما مصوبه حق شکایت بازماندگان ۱۱ سپتامبر از عربستان را وتو کرد

به گزارش دويچه وله، اوباما در توضیح وتوی این مصوبه اعلام کرد که این "قانون می‌تواند حق حاکمیت کشورها به‌طور مشخص عربستان سعودی را نقض کند."

در صورت تایید این مصوبه از سوی اوباما و تبدیل آن به قانونی لازم‌الاجرا، از بسیاری از دولت‌های خارجی سلب مصونیت قضایی می‌شد و دادگاه‌های فدرال آمریکا مجاز بودند که علیه این دولت‌ها و مقام‌های مسئول آن اعلام جرم کنند.

از سوی دیگر اوباما نگران است که تبدیل این مصوبه به قانون راه را برای اتخاذ اقدامات مشابهی از سوی کشورهای دیگر علیه دولت آمریکا هموار کند. در این صورت دولت‌های خارجی نیز می‌توانند دیپلمات‌ها و نیروهای نظامی آمریکا را به پای میز محاکمه بکشانند.

اوباما در توضیح وتوی این مصوبه و پیامدهای نگران‌کننده‌ی آن نوشته است: «آمریکا بیشترین حضور در کشورهای خارجی را دارد.» به‌رغم این وتو اوباما تاکید کرد که با بازماندگان فاجعه ۱۱ سپتامبر "همدردی عمیق" دارد.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که اوباما "این قانون را برای منافع ملی آمریکا زیان‌بار ارزیابی می‌کند." اوباما پیشتر کوشیده بود که اعضای کنگره آمریکا خود به تغییر این قانون دست بزنند، اما تلاش‌های او در این راستا بی‌نتیجه ماندند.

دولت عربستان سعودی یکی از متحدان مهم آمریکا در خاورمیانه محسوب می‌شود.

حق شکایت بازماندگان ۱۱ سپتامبر از دولت عربستان می‌توانست بدین معنا باشد که مقامات رسمی عربستان با شبکه تروریستی القاعده همکاری داشته‌اند.

۱۵ نفر از مجموع ۱۹ تروریستی که گفته می‌شود در حادثه ۱۱ سپتامبر دست داشته‌اند تابعیت عربستان سعودی را داشتند. این ظن وجود دارد که برخی از هواپیماربایان از سوی مقامات عربستان سعودی حمایت شده‌اند. دولت عربستان سعودی همواره ضمن رد این اتهامات، آنها را بی‌اساس خوانده است.

نهادهای رسمی آمریکا در ماه ژوئیه ۲۰۱۶ به انتشار اسنادی دست زدند که در آنها به نقش عربستان سعودی در حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر اشاره شده بود. ا

در این اسناد آمده است: «این امکان وجود دارد که برخی از هواپیماربایان در زمان اقامت خود در عربستان سعودی با برخی از مقامات این کشور در ارتباط بوده‌اند.»

در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ تروریست‌های وابسته به گروه القاعده با ربودن هواپیماهای مسافری، به برج‌های دو قلو مرکز تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان وزارت دفاع آمریکا در واشنگتن حمله کردند. هواپیمای چهارم در ایالت پنسیلوانیا پیش از آنکه به هدف خود برسد، سرنگون شد. در این حملات در مجموع بیش از ۳ هزار نفر جان خود را از دست دادند.

حال کنگره آمریکا تنها با دوسوم آرا می‌تواند وتوی اوباما را بی‌اثر سازد و به مصوبه حق شکایت بازماندگان ۱۱ سپتامبر از دولت عربستان سعودی شکل قانونی دهد.

کد خبر 347322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha