گروه شهری: 5 میلیون طبیعت‌گرد خارجی و 18 میلیون علاقه‌مند اکوتوریسم داخلی می‌توانند مناطق حفاظت شده محیط زیست ایران را مقصد سفر خود قرار دهند.

این تعداد طبیعت‌گرد بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله و بر اساس توافقاتی که سند ملی توسعه و مدیریت طبیعت‌گردی امکان‌پذیر می‌کند محقق می‌شود.

مدیران ارشد سازمان‌های عضو کمیته ملی گردشگری که برای دومین بار روز گذشته برای هم‌اندیشی درباره سند ملی توسعه و مدیریت طبیعت‌گردی در سعد‌آباد تهران گردهم ‌آمده بودند 15 روز پس از این فرصت دارند تا آخرین نظرات خود درباره مفاد این سند را به آن افزوده و آن را روانه هیأت دولت برای تصویب کنند.

در این هم ‌اندیشی فاطمه واعظ جوادی، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تأکید کرد: مناقصه 20 منطقه ویژه طبیعت‌گردی برگزار شده و پس از مطالعه تفصیلی آن تا چند ماه آینده تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست برای استفاده از طرح‌های طبیعت‌گردی بهره‌برداری می‌شوند.

وی با بیان این مطلب تصریح کرد:  مطالعه توجیهی 49 منطقه ویژه طبیعت گردی را در دست انجام داریم و در همین حال کار مطالعه تفصیلی 20 منطقه دیگر تا پایان سال جاری و سال 87 به پایان می‌رسد که بر این اساس بهره‌برداری از آن آغاز خواهد شد.

وی به امکان برپایی کمپینگ در برخی مناطق و همین‌طور امکان استقرار دائمی در مناطق مورد مطالعه اشاره کرد و افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست دستورالعملی برای تفویض اختیار به استان‌ها ابلاغ کرده که در آن مناطقی به عنوان اکوسیستم‌های شکننده و حساس معرفی شده و در اجرای طرح‌های طبیعت‌گردی باید ملاحظات زیست‌محیطی در آن صورت گیرد.

در حال حاضر و بنا به گفته آرش کوشا ، در کشور 76 طرح با محوریت طبیعت‌گردی در حال اجراست که هر یک از آنها بین 10 تا 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

کوشا تعداد طرح‌های در حال مطالعه با محور طبیعت‌گردی را 100 طرح عنوان کرد و افزود: 30 کمیته استانی طبیعت‌گردی در استان‌های کشور در حال فعالیت هستند که عملکرد هر یک هر 6 ماه یکبار ارزیابی می‌شود.

مراحل مطالعه سند ملی توسعه و مدیریت توسعه گردشگری اینک در سازمان محیط زیست رو به پایان است و روز دوشنبه 30 مهر، پس از تشریح آخرین اقدامات انجام شده برای تدوین نهایی برای تصویب به هیئت دولت تقدیم می‌شود. این هم‌اندیشی در حالی برگزار شد که غایب اصلی آن وزیر جهادکشاورزی بود.

مرکز مطالعات میراث معنوی در ایران

اسفندیار رحیم‌ مشایی ، رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی، در این هم‌اندیشی مدیران عضو کمیته ملی طبیعت‌گردی گفت: ‌برای پیگیری و حراست و حفاظت از آثار ملموس و غیر ملموس ارزشمند ایران خارج از مرزهایمان با یونسکو توافقاتی انجام داده‌ایم و بر این اساس خواستار راه‌اندازی مرکز مطالعات میراث معنوی در ایران شده‌ایم.

وی دراین‌باره تاکید کرد:‌ ما برای این موضوع 13‌گزارش برای ثبت در آثار طبیعی، 47 پرونده برای ثبت آثار تاریخی و یک هزار و 500 موضوع برای ثبت در میراث معنوی به یونسکو پیشنهاد داده‌ایم.

کد خبر 34665

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز