آرش نورآقایی: سازمان ملل متحد 8 هدف را به‌عنوان اهداف توسعه هزاره (سوم) در نظر گرفته است. به نظر می‌رسد این اهداف با اهداف توسعه پایدار در گردشگری ارتباط دارند.

(MDGs) نام اختصاری اهداف توسعه هزاره سازمان ملل است که در سپتامبر سال 2000 معرفی شد و همه 191 کشور عضو تعهد کردند که تا سال 2015 به این اهداف برسند.

کارشناسان معتقدند اهداف 1 ، 7و 8 از هشت هدف تعیین شده توسط سازمان ملل، مستقیما از سوی صنعت گردشگری می‌توانند حمایت شوند، و اهداف دیگر نیز به‌طور غیر مستقیم با گردشگری در ارتباط هستند.ما در این مقاله به معرفی اهدافی که مستقیما با گردشگری در ارتباط هستند می‌‌پردازیم:هدف شماره 1- حذف کامل فقر و گرسنگی شدید. هدف شماره 7- تضمین پایداری محیطی.هدف شماره 8- ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه.

به غیر این سه مورد، هدف شماره 3 از اهداف توسعه هزاره، تقریبا با شعار سال 2007 سازمان جهانی گردشگری مطابقت دارد. این هدف به ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان می‌پردازد. شعار سال 2007 سازمان جهانی گردشگری(UNWTO ) این است: گردشگری درها را به روی زنان می‌گشاید.

در واقع انتظار می‌رود که گردشگری با ایجاد اشتغال برای زنان بتواند از مشکلات آنان بکاهد.به نظر می‌رسد شعار اصلی سازمان جهانی گردشگری رونق بخشیدن به صنعت گردشگری برای مبارزه با فقر است. این شعار با هدف اول توسعه هزاره همگام است.

شعار سال 2006 سازمان جهانی گردشگری هم به معنای گردشگری غنا می‌بخشد به نیت از بین بردن فقر و گرسنگی در جهان انتخاب شده بود.

با نگاه به هدف شماره 7 از اهداف توسعه هزاره باز نقش گردشگری و مخصوصا اکوتوریسم کاملا مشخص می‌شود.در واقع تضمین پایداری محیط یکی از شرایط توسعه پایدار است که با اکولوژی،منابع طبیعی و تغییرات جهانی در ارتباط است.امروزه حتی شاهد این هستیم که تغییرات آب و هوایی و اثر آن را بر صنعت گردشگری بررسی می‌کنند و بر مبنای آن تصمیم گیری می‌کنند.

هدف شماره 8 که به ایجاد مشارکت جهانی برای توسعه می‌پردازد به نوعی دیگر با گردشگری ارتباط دارد. گردشگری امروزه داعی پیام‌آور صلح برای جهانیان است. اولین شرط مشارکت، دوستی و صلح ملت‌هاست که گردشگری به‌عنوان یک شاخص بسیار مهم می‌تواند در این بخش اثرگذار باشد.

به‌طور کلی صنعت گردشگری با معرفی مکان‌های جدید به‌عنوان ظرفیت‌هایی که هنوز مورد بهره‌برداری قرار نگرفته‌اند، معرفی محصولات جدید از کشورهای مختلف، ارتباط در سطحی بین‌المللی،آشنایی با فرهنگ‌ها و آداب و رسوم مختلف و شناخت قابلیت‌های محیط زیست، جامعه جهانی را به منظور رسیدن به اهداف هزاره سوم یاری می‌کند.

کد خبر 32457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز