آرش نورآقایی: جشن‌های باستانی را به کمک گردشگری بیاوریم.

به‌نظر می‌رسد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای رونق گردشگری در کشور به‌دنبال راهبرد برگزاری تورهای تخصصی است.درصورت برنامه‌ریزی برای تحقق این امر، امیدی خواهد بود تا شاهد استقبال بیشتر برای سفر کردن از طرف هم‌میهنان و همچنین خارجیان به کشور باشیم.

از آنجا که جاذبه‌های گردشگری یک مقصد، تنها به ویژگی‌های محیطی یا بناهای تاریخی وابسته نیست، در این گفتار سعی می‌کنیم که از رویدادها به‌عنوان ظرفیت ویژه گردشگری در ایران یاد کنیم.

رویداد گردشگری بنا به تعریف، واقعه‌ای است که به‌طور معمول بر خلاف زندگی متعارف و جاری جامعه میزبان شکل می‌گیرد.رویدادها در یک دوره مشخص زمانی اتفاق می‌افتند و هدف از آن‌ها برگزاری مراسم و آیین‌ها و جشن‌ها، فعالیت‌های گسترده اجتماعی، مسابقات ورزشی، برگزاری نمایشگاه‌ها و... است.

امروزه کشورها از برگزاری جشنواره‌های مختلف، میزبانی رویدادهای ورزشی، برپایی نمایشگاه‌های تجاری و صنعتی و به راه‌انداختن فستیوال‌ها و کارناوال‌های خیابانی هدف دیگری را علاوه بر تمام اهداف پیشین دنبال می‌کنند و آن جذب گردشگر و در ادامه، ورود ارز به کشورشان و جذب سرمایه است.

از نگاه گردشگری، به اندازه کافی دلایل قابل قبول برای برگزاری رویدادهای فوق‌الذکر، از رویدادهای سنتی گرفته تا مدرن، وجود دارد:

1 - برگزاری یک رویداد در محلی خاص، به آن محل اعتبار می‌بخشد و آن را در سطح ملی و بین‌المللی مطرح می‌سازد.جلب توجه مثبت رسانه‌ها، یکی از راه‌های جلب این اعتبارات است.

به‌طور مثال برگزاری نمایشگاه جیتکس(GITEX) بسیاری از مخاطبان را به کشور امارات می‌کشاند و اتاق‌های هتل‌های دوبی را پر می‌کند و تا مدتی این شهر را مرکز توجه جهانیان قرار می‌دهد. یا در کشور خودمان مراسم قالی‌شویان، گردشگران را در زمانی خاص به سمت روستایی کوچک به نام مشهد اردهال می‌‌کشاند؛ روستایی که شاید بدون برگزاری این مراسم کمتر کسی بود که اسمش را به خاطر داشته باشد.

2 - با شناخته شدن محلی که رویدادی به‌طور منظم در آن اتفاق می‌افتد، می‌توان امید جذب سرمایه و رونق اقتصادی داشت.

3 - این رویدادها گردشگران را در زمانی که زمان اوج سفر نیست به محل می‌کشاند.
  در خبرها آمده بود که دوبی برای جذب گردشگران در ماه رمضان، تمهیداتی اندیشیده است.ماه رمضان یک رویداد مذهبی است که به‌نظر می‌رسد در این ایام گردشگران رغبتی برای سفر نداشته باشند، اما دوبی از آن برای جذب گردشگر به شیوه‌ای هوشمندانه استفاده کرده و به فکر جذب گردشگران ژاپنی است.

4 -  رویدادها به خودی خود از تنوع زیادی برخوردارند که این موضوع در گردشگری یک ویژگی منحصر به فرد است.این رویدادها از یادمان‌های تاریخی تا آیین‌های باستانی و مذهبی را شامل می‌شوند. در این میان و با توجه به مطلبی که در اوایل این گفتار مطرح شد، رویدادها می‌توانند به‌عنوان یک ظرفیت گردشگری در برگزاری تورهای تخصصی نقشی ویژه داشته باشند.

جالب توجه این‌که گاه برای متمایز ساختن رویدادهایی که ابعاد فراملی دارند، آن‌ها را رویدادهای بزرگ یا Mega events می‌نامند.این رویدادها با چنین نامی تصویری پر ابهت از خود رویداد و مقصد در ذهن جهانیان درست می‌کنند.

با این مقدمه، ذکر می‌کنیم که نوروز ایرانی یکی از همین رویدادهای بزرگ است که علاوه بر ایران در چندین کشور دیگر هم، همزمان برگزار می‌شود.حتی ایرانیانی که در خارج از ایران زندگی می‌کنند، این رویداد را که پیشینه باستانی دارد، جشن می‌گیرند و آن را زنده نگه می‌دارند.

اکنون که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اندیشه ثبت نوروز در لیست میراث معنوی یونسکو است، به‌نظر می‌رسد که برگزاری جشن‌های مربوط به نوروز به شیوه‌ای کارآمد و ساختار‌یافته علاوه بر پراهمیت جلوه دادن این رویداد اصیل در مجامع بین‌المللی، توجه سازمان‌هایی همچون یونسکو را به ایران معطوف می‌سازد و ایران را در ثبت این اثر در لیست میراث معنوی یاری می‌کند و از طرفی باعث جذب گردشگران بیشتری به کشور می‌شود.از آنجا که نوروز همزمان با بهترین ‌زمان گردشگری در ایران است، با اقبال بیشتری برای جذب گردشگر نیز همراه هستیم.

با این همه در همین زمان نوروز بیشترین سفرها را به خارج از ایران از طرف هم‌میهنان شاهد هستیم و تاکنون برای جذب گردشگر اندیشه‌ای نداشته‌ایم.

ایران در زمره کشورهای فرهنگی است که در مقایسه با برخی کشورهای فرهنگی دیگر، شانس بیشتری( از لحاظ وسعت کشور و تنوع فرهنگی) برای صدور فرهنگش دارد و به همین میزان برای جذب گردشگر بیشتر هم می‌تواند امیدوار باشد. برگزاری مراسم و آیین‌های باستانی یکی از شیوه‌هایی است که با برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی این رویدادها و انتخاب نام و تبلیغات مناسب، می‌تواند به یکی از پرمخاطب‌ترین موضوعات در صنعت گردشگری ایران تبدیل ‌شود.

با توجه به تنوع آیین‌ها در ایران، می‌توان تخصصی به مسئله گردشگری رویدادها پرداخت و برای آن سرمایه‌گذاری کرد.فراموش نکنیم که گردشگری بر مبنای رویدادها، موضوعی جذاب و جوان است و ما اگر به آن توجه کنیم، این بار از قافله عقب نخواهیم ماند.

در زیر برخی از مراسم و آیین‌هایی که قابلیت جذب گردشگر داخلی و خارجی را دارند، ذکر می‌کنیم؛ (این رویدادها در زمان‌ها و مکان‌های متفاوت برگزار می‌شوند که نشان از تنوع و همچنین ظرفیت برای رونق بخشیدن به گردشگری است.)

رسم گواتی چابهار، زار بندر لنگه، مراسم از تولد تا مرگ صابئین اهواز، قالی‌شویان مشهد اردهال، وارداوار ارامنه تهران، گل‌مالی بیجار، عید قربان کاشان، پیر شالیار اورامان تخت، شفای مقدس نیک‌شهر بلوچستان، شفای مقدس لوشان گیلان، عید مبعث کرمانشاه، آق قویون ترکمن‌ها، تعزیه خوانسار، علم‌واچینی سیاهکل گیلان، نخل گردانی ابیانه، خاج شویان اصفهان، پیرچک‌چک یزد و...

به غیراز این‌ها مراسم شب یلدا، جشن سده و مهرگان و از طرفی عید فطر و عید مبعث و... هم از آیین‌هایی هستند که به شیوه‌های هوشمندانه می‌توانند باعث جلب گردشگر و توجه جهانیان شوند.

کد خبر 33768

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز