شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۴
۰ نفر

با حذف نام «ابد و یک روز» سعید روستایی، «اژدها وارد می‌شود» مانی حقیقی و «چهارشنبه ۱۹اردیبهشت» وحید جلیلوند، اعضای هیأت معرفی نماینده ایران به فرهنگستان علوم و هنرهای سینمایی در روزهای آینده یک فیلم را از میان ۵گزینه باقیمانده راهی رقابت در اسکار۲۰۱۷می‌کنند.

فیلم ایستاده در غبار

به گزارش همشهري، 5فيلم نهايي كه همچنان بخت حضور در بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان هشتاد و نهمين دوره مراسم اهداي جوايز اسكار را دارند، به‌ترتيب الفبا عبارتند از :«ايستاده در غبار» به كارگرداني محمدحسين مهدويان، «دختر» ساخته سيدرضا ميركريمي، «فروشنده» به كارگرداني اصغر فرهادي، «لانتوري» تازه‌ترين تجربه كارگرداني رضا درميشيان و «ناهيد» ساخته آيدا پناهنده، تنها فيلمساز زن حاضر در فهرست امسال.

به‌نظر مي‌رسد مهم‌ترين دليل حذف فيلم روستايي از ميان گزينه‌هاي اسكار ايران، حضور نداشتن آن در رويدادها و جشنواره‌هاي مهم بين‌المللي بوده باشد. ابد و يك روز كه در يك سال اخير تقريبا تمام جوايز مهم سينماي ايران را برده، خارج از مرزهاي ايران به نمايش درنيامده و همين ماجرا بخت آن را براي حضور موفق در رقابت اسكار به صفر مي‌رساند. از سوي ديگر، اژدها وارد مي‌شود و چهارشنبه19ارديبهشت با وجود نمايش در برلين و ونيز، از فهرست اسكار حذف شدند.

ناهيد، نخستين فيلم بلند سينمايي پناهنده است كه سال گذشته در بخش «نوعي نگاه» جشنواره كن به نمايش درآمد و برنده جايزه موسوم به «آينده نويدبخش» شد. با وجود اين حضور موفق، بعيد است اين فيلم بختي براي معرفي شدن به آكادمي اسكار داشته باشد. بيش از يك سال از درخشش ناهيد در كن مي‌گذرد و از آنجا كه بسياري از فيلم‌هاي برگزيده كن 2015سال گذشته به اسكار معرفي شدند، پناهنده مي‌تواند در دوره‌هاي آينده به حضور موفق در اسكار بينديشد.

دختر ميركريمي امسال در چند رويداد بين‌المللي درخشيده كه اوج آن سي و هشتمين دوره جشنواره مسكو بود. اين فيلم توانست در مراسم اختتاميه 2جايزه بهترين فيلم و بهترين بازيگر مرد (فرهاد اصلاني) را از آن خود كند و پس از آن هم در چند جشنواره ديگر از جمله باتومي گرجستان و وايادوليد اسپانيا به نمايش درآمد. دختر يك پخش‌كننده معتبر بين‌المللي هم دارد و از اين نظر مي‌توان آن را از گزينه‌هاي مهم امسال سينماي ايران دانست.

لانتوري كه سومين تجربه كارگرداني درميشيان پس از «بغض» و «عصباني نيستم» است، همزمان با نمايش در جشنواره فجر راهي برلين شد تا در بخش پانوراماي اين رويداد مهم روي پرده برود. فيلم در يك سال اخير در جشنواره‌هاي زوريخ، شانگهاي و كارلووي واري هم به نمايش درآمده و آخرين حضور آن نيمه‌ دوم مهرماه در جشنواره ونكوور كانادا خواهد بود. شايد لانتوري قرباني موضوع بحث‌انگيز خود شود و از حضور در اسكار بازبماند.

ايستاده در غبار كه در روزهاي اخير مورد تأييد وزير ارشاد هم قرار گرفت، با وجود داشتن امتيازهاي فراوان، به‌احتمال فراوان نخواهد توانست نماينده ايران در اسكار هشتاد و نهم باشد. فيلم تحسين‌شده مهدويان هنوز خارج از ايران به نمايش درنيامده و جايزه‌هاي آن منحصر به جشنواره فجر و جشن خانه سينماست؛ دقيقا همان نكته‌اي كه درباره ابد و يك روز هم مصداق دارد و باعث مي‌شود سينمادوستان خارجي و راي‌دهنده‌هاي اسكار به آنها بي‌توجه باشند.

  • پراميدترين گزينه سينماي ايران

«فروشنده» حتي اگر سرمايه‌گذار خارجي داشته يا از نظر مضمون و محتوا مورد تأييد برخي گروه‌ها و افراد نباشد، بدون ترديد اميدوارترين گزينه سينماي ايران براي حضور در رقابت اسكار2017است؛ اين فيلم بهار امسال در كن 2جايزه اصلي برده، در جشنواره‌هاي مونيخ، لهستان، نيوزيلند، ملبورن و تورنتو به نمايش درآمده، هفته آينده در جشنواره زوريخ و نيمه‌ دوم اكتبر در جشنواره معتبر لندن روي پرده مي‌رود و در فرانسه و آمريكا هم نمايش عمومي خواهد داشت. از سوي ديگر، اصغر فرهادي يك جايزه و يك نامزدي اسكار در كارنامه دارد و بعيد نيست امسال با فيلم تازه خود همان افتخارها را تكرار كند.

کد خبر 346540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha