جمعه ۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۲
۰ نفر

در فاصله ۲ روز تا پایان مهلت مقرر، ۸۰کشور نمایندگان خود را برای حضور و رقابت در بخش بهترین فیلم خارجی‌زبان هشتاد و نهمین دوره مراسم اسکار معرفی کرده‌اند. این مهلت دوشنبه ۳ اکتبر همزمان با ۱۲ مهر به پایان می‌رسد.

سینما

به گزارش همشهري، ركورد آمار بيشترين حضور كشورهاي ديگر در اسكار مربوط به 2سال پيش با 83فيلم است و سال گذشته هم 80فيلم براي بردن تنها جايزه اسكار بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان رقابت كردند كه در نهايت اسكار به «پسر شائول» به كارگرداني لاسلو نمس از مجارستان رسيد؛ ضمن اينكه نمايندگان كلمبيا، فرانسه، اردن و دانمارك ديگر نامزدهاي كسب اين جايزه بودند.

اردن كه سال گذشته براي نخستين‌بار در تاريخ با «ذيب» نامزد كسب اسكار شده بود، امسال «3000شب» را براي حضور در اين رقابت معرفي كرده است. اين فيلم نخستين فيلم بلند داستاني مي‌مصري و داستان يك زن جوان فلسطيني است كه فرزند خود را در زندان رژيم اشغالگر صهيونيستي به دنيا مي‌آورد. اين سومين فيلم اردني است كه به آكادمي اسكار معرفي مي‌شود. اين كشور آسيايي با دومين فيلمي كه راهي اسكار كرده بود، نامزد كسب جايزه شد.

شايد بامزه‌ترين نكته اين دوره را بتوان حضور فيلم تازه فيلمساز 90ساله لهستاني در رقابت اسكار دانست. آندري وايدا كه پيش از اين هشت‌بار به نمايندگي از لهستان به اسكار رفته و چهاربار نامزد دريافت اين جايزه شده، امسال «پس‌تصوير» را در اين رويداد مهم دارد. آخرين فيلم وايدا كه نامزد اسكار شد، «كاتين» در 2007بود. لهستان در 2014با «ايدا» به كارگرداني پاول پاوليكوفسكي نخستين اسكار تاريخ خود را پس از 9نامزدي به‌دست آورد.

تركيه، آفريقاي جنوبي، فلسطين و بنگلادش هم كشورهايي هستند كه فيلم‌هاي خود را به آكادمي اسكار معرفي كردند. «سرماي قلندر» به كارگرداني مصطفي كارا كه چند حضور درخشان در جشنواره‌هاي مهم بين‌المللي داشته، شايد امسال بتواند نخستين فيلم تركيه در ميان نامزدهاي نهايي اسكار باشد. سال 2008فيلم «سه ميمون» نوري بيلگه جيلان به فهرست 9فيلم برگزيده راه يافت اما از حضور در ميان 5نامزد كسب اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان بازماند.

«آزادي اسكوپيه» به كارگرداني راده شربجيا و پسرش دانيلو، نماينده مقدونيه در اسكار خواهد بود. اين نخستين فيلم بازيگر سرشناس مقدونيه‌اي در مقام كارگردان است اما دانيلو در 2012با «72روز» به نمايندگي از كرواسي به اسكار معرفي شده بود. «بي‌نام» به كارگرداني توكر احمد از بنگلادش، «به من بگو دزد» به كارگرداني دارين جاشوا از آفريقاي جنوبي و «آيدل» به كارگرداني هاني ابواسعد از فلسطين هم به اسكار رفته‌اند. اين فيلمساز فلسطيني دوبار با «عمر» و «اينك بهشت» نامزد كسب اسكار بوده است.

کد خبر 347990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha