جمعه ۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

فیلم سینمایی «تونی اردمان» در شرایطی به نمایندگی از آلمان به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی آمریکا معرفی شد که در فهرست اخیر ۱۰۰ فیلم برتر ۱۶ سال اول قرن ۲۱ به‌عنوان تنها محصول سال ۲۰۱۶ در رده ۱۰۰ ایستاد.

سینما

به گزارش همشهري، روند معرفي فيلم‌هاي غيرانگليسي‌زبان به آكادمي اسكار ادامه دارد و در چند روز اخير كشورهاي آلمان، عربستان و كرواسي نمايندگان خود را راهي رقابت كسب اين جايزه معتبر كردند. كمدي سياه توني اردمان به كارگرداني مارن آدي نماينده آلمان در بخش مسابقه جشنواره فيلم كن امسال بود و پس از جلب نظر كارشناسان و منتقدان مي‌تواند از جدي‌ترين رقيبان بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار هشتاد و نهم باشد.

اين يك گزينه جسورانه براي كشوري است كه معمولا با درام‌هاي تاريخي مرتبط با موضوع ظهور نازي‌ها و ماجراهاي جنگ جهاني دوم در اسكار حضور داشته است. توني اردمان، سومين فيلم بلند داستاني آدي و مطالعه‌اي عميق درباره شخصيت انسان‌هاست. فيلم داستان يك معلم موسيقي است كه مي‌‌كوشد رفتار دختر جدي‌اش را اصلاح كند. ساندرا هولر، بازيگر نقش دختر است و پيتر سيمونيشك، بازيگر پيشكسوت تئاتر اتريش نقش پدر را ايفا مي‌كند.

آدي 39ساله كه امسال جايزه بهترين فيلم فدراسيون بين‌المللي منتقدان (فيپرشي) را در كن برد، 7سال پيش با «هر كس ديگر» برنده جايزه خرس نقره‌اي جشنواره برلين شده بود. تا امروز 3فيلم آلماني «طبل حلبي» فولكر شلندورف در 1979، «هيچ‌كجا در آفريقا» كارولين لينك در 2002و «زندگي ديگران» فلوريان هنكل فن دونرزمارك در 2006برنده اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان شده‌اند. آخرين نامزدي اين كشور هم به سال 2009و «روبان سفيد» ميشائيل هانكه بازمي‌گردد.

عربستان كه 3سال پيش براي نخستين بار با «وجده» هيفا‌المنصور بخت خود را براي نامزدي يا بردن جايزه اسكار آزموده بود، امسال با كمدي عاشقانه «بركت با بركت مواجه مي‌شود» به كارگرداني محمود صباغ در اين بخش حضور مي‌يابد. فيلم درباره رابطه ميان دختري ثروتمند كه به شيوه غربي بزرگ شده با پليسي از طبقه كارگر است. بركت با بركت مواجه مي‌شود نخستين بار زمستان گذشته در جشنواره برلين به نمايش درآمد و مورد توجه تماشاگران و منتقدان قرار گرفت.

از سوي ديگر، «سمت ديگر» زرينكو اوگرستا به نمايندگي از كرواسي به بخش بهترين فيلم خارجي‌زبان اسكار2017معرفي شد. فيلم داستان زني به نام وسنا را روايت مي‌كند كه 20سال پيش خانواده خود را براي در امان ماندن از اتفاقي هولناك به زاگرب مي‌آورد. سمت ديگر ابتدا در جشنواره برلين اكران شد و پس از آن به كارلووي واري و سارايوو رفت. اين سومين فيلم اوگرستا در رقابت اسكار است، هر چند كرواسي در 25سال گذشته هرگز نامزد دريافت جايزه نشده است.

پيش از اين، كشورهاي سوئيس، كوبا، ونزوئلا، استراليا، روماني و گرجستان نمايندگان خود را به اسكار معرفي كرده بودند. آخرين مهلت معرفي فيلم‌هاي خارجي‌زبان 12مهر است و فهرست 5نامزد نهايي اين بخش 5بهمن همراه ساير نامزدها اعلام مي‌شود. سال گذشته «پسر شائول» از مجارستان برنده اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان شد.

کد خبر 344427

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha