جمعه ۱۲ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

روند معرفی فیلم‌ها به آکادمی اسکار در فاصله یک‌ماه مانده تا پایان مهلت مقرر سرعت گرفته و در روزهای اخیر، ۳ کشور از برندگان دوره‌های پیشین جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان، نمایندگان خود را راهی رقابت هشتاد و نهمین دوره مراسم اهدای جوایز اسکار کرده‌اند.

سینما جهان

به گزارش همشهري، سوئد كه سابقه 3بار بردن جايزه اسكار با فيلم‌هاي اينگمار برگمان فقيد و 14بار نامزدي اين جايزه را در كارنامه دارد، امسال «مردي به نام اووه» به كارگرداني هانس هُلم را به آكادمي معرفي كرده است. فيلم براساس كتابي پرفروش به همين نام ساخته شده و بسياري از منتقدان بازي رولف لاسگارد را در نقش اصلي آن ستوده‌اند. آخرين نامزدي يك فيلم سوئدي در جوايز اسكار به سال 2004بازمي‌گردد.

از سوي ديگر، بوسني و مجارستان همزمان با هم وارد رقابت اسكار بهترين فيلم خارجي‌زبان شده‌اند؛ 2كشوري كه در چند سال اخير حضوري موفق در اين رقابت سخت داشته‌اند. مجارستان سال گذشته با «پسر شائول» اسكار برد و بوسني هم اميدوار است امسال با فيلم تازه دنيس تانوويچ دوباره برنده اين جايزه معتبر شود. فيلمساز بوسنيايي در «مرگ در سارايوو» دوباره به جنگ‌هاي داخلي دهه 1990بالكان پرداخته تا خاطره بردن اسكار با فيلم«سرزمين بي‌طرف» در 2002را تكرار كند.

مرگ در سارايوو زمستان گذشته در بخش مسابقه جشنواره برلين به نمايش درآمد و جايزه بزرگ هيأت داوران را از آن خود كرد. تانوويچ كه معتبرترين نام در سينماي معاصر بوسني است، 3سال پيش با «يك بخش از زندگي آهن‌جمع‌كن» به اسكار رفت و به فهرست اوليه 9نامزد كسب جايزه بهترين فيلم خارجي‌زبان راه يافت اما در نهايت از حضور در جمع 5نامزد نهايي بازماند. او امسال از بخت‌هاي جدي نامزدي اسكار است.

يك سال پس از موفقيت لاسلو نمس با پسر شائول، مجارستان اين بار كمدي سياه «قتل روي چرخ» به كارگرداني آتيلا تيل را روانه اسكار كرده‌است. فيلم، داستاني عجيب دارد و درباره 2جوان معلول است كه با آدمكشي بداخلاق و فلج دوست مي‌شوند و بعد به استخدام رئيس يك گروه جنايتكار درمي‌آيند. دومين فيلم داستاني تيل تابستان گذشته در جشنواره كارلووي واري اكران شد و از اوايل امسال در سينماهاي مجارستان روي پرده رفت.

معمولا كمتر پيش مي‌آيد آكادمي اسكار 2سال پياپي جايزه بهترين فيلم خارجي‌زبان را به يك كشور بدهد اما اين موضوع بي‌سابقه هم نيست و از همين رو مجارستان مي‌تواند به موفقيت قتل روي چرخ اميدوار باشد. اين كشور تا امروز 9بار نامزد دريافت جايزه اسكار بوده و پس از جايزه سال 1981«مفيستو» به كارگرداني ايشتوان سابو، براي بردن دومين اسكار تاريخ خود حدود 35سال منتظر ماند.

اتفاق شگفت‌انگيز در معرفي فيلم‌ها به آكادمي اسكار در بلژيك افتاد و مديران سينمايي اين كشور، يك فيلمساز تازه‌كار را به فيلم تازه برادران موفق داردن ترجيح دادند. «آردن» به كارگرداني روبن پرون در حالي نماينده بلژيك در اسكار هشتاد و نهم خواهد بود كه ژان پير و لوك داردن امسال «دختر ناشناس» را در جشنواره كن داشتند و انتظار مي‌رفت با همين فيلم وارد رقابت اسكار شوند.

کد خبر 345187

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha