دوشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

علی‌اصغرمحمدی: حدود یک ماه دیگر ثبت نام از داوطلبان کنکور سراسری سال 87 دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور آغاز می‌شود و در این میان تبلیغات مؤسسات کنکور تشدید شده‌است و هر کدام از این مؤسسات می‌کوشند با منتسب کردن برگزیدگان کنکور به خود آمار پذیرفته‌شدگان مؤسسه را به صورت اغواکننده‌ای بالا ببرند.

در حال حاضر فعالیت آموزشگاه‌های علمی غیر مجاز در کشور به یک چالش بزرگ تبدیل شده‌است، به‌طوری که در اغلب مواقع حتی سازمان‌های صادر‌کننده مجوز فعالیت و ناظر بر نحوه فعالیت هم توان مقابله و برخورد با تخلفات این‌گونه آموزشگاه‌ها را ندارند.

این مراکز فعالیت خود را در آستانه برگزاری آزمون‌های دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی تشدید می‌کنند، تا جایی که برخی از این مؤسسات و آموزشگاه‌ها با انجام تبلیغات اغوا‌کننده و دادن وعده‌های واهی از قبیل قبولی 100درصد تضمینی، فروش سؤالات و تست‌های احتمالی کنکور، دادن مدرک تحصیلی معتبر و با شگردهای خاص، اقدام به فریب داوطلبان و خانواده‌های آنها و اخذ مبالغی هنگفت به صورت غیرقانونی می‌کنند.

در حالی که بنا به اظهارات مسئولان، برای 5‌هزار و 500 آموزشگاه علمی توسط وزارت آموزش و پرورش و برای 70 مؤسسه آموزش عالی نیز توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مجوز فعالیت صادر شده است، اما در عمل تعداد مؤسسات فعال در این زمینه به مراتب بیش از آمار اعلام شده است.

براساس این گزارش در برخی مواقع برخورد قانونی با تخلفات این آموزشگاه‌ها ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامد.

به هر حال تعلل در ساماندهی فعالیت آموزشگاه‌های علمی موجب آشفتگی خاصی در این زمینه شده است تا حدی که طی ماه های اخیر واکنش شدید مسئولان ارشد وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس را  در‌پی داشت.

تخلف در معرفی نفرات برگزیده کنکور

آموزشگاه های متخلف روش های مختلفی برای خود دارند، برخی آموزشگاه‌های آزاد با پرداخت مبلغی ناچیز به دانش‌آموزان نخبه و نفرات برتر کنکور از آن‌ها بهره‌برداری تبلیغی می‌کنند.

پس از برگزاری کنکور سراسری امسال، مدیر کل دفتر ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره سوءاستفاده برخی آموزشگاه‌های آزاد در معرفی رتبه‌های برتر کنکور برای بهره برداری تبلیغاتی هشدار داد.

عباس رهی در این باره گفت: برخی آموزشگاه‌های علمی آزاد با پرداخت مبلغ ناچیزی به دانش‌آموزان دارای معدل بالای مدارس دولتی و رتبه‌های ممتاز کنکور که در هیچ یک از کلاس‌های آزاد شرکت نکرده‌اند در تبلیغات خود، نام این افراد را به‌عنوان شاگردان کلاس‌های کنکور در مؤسسه خود اعلام می‌کنند.

وی تصریح کرد: این گونه اقدامات تخلفات تبلیغاتی محسوب می‌شود و برخی مواقع در حالی که مجوز فعالیت آموزشگاهی از سوی وزارت آموزش و پرورش لغو شده است، سازمان صدا و سیما و برخی رسانه‌ها تبلیغات آنها را پخش می‌کند.

تکذیب دریافت پول

مادر یکی از نفرات برتر کنکور امسال در باره دریافت پول برای شرکت در تبلیغات مؤسسات کنکور گفت: فرزندم فقط در آزمون‌های یک مؤسسه‌ شرکت کرد و این در حالی است که چند مؤسسه برای تبلیغ خود از نام و تصویر وی استفاده می کنند و اعتراض ما نیز به جایی نرسید.در حالی که شایعه ای مبنی بر پرداخت مبلغی به خانواده برخی از نفرات برتر کنکور امسال برای استفاده از نام آن‌ها وجود دارد، خانواده اغلب نفرات برتر کنکور چنین موضوعی را تکذیب می‌کنند.

واکنش مجلس به تخلفات مؤسسات کنکور

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در واکنش به تخلفات مؤسسات کنکور گفت: به‌دلیل تبلیغات ناسالم مؤسسات کنکور، طی نامه‌ای به قوه قضائیه خواستار پیگیری این موضوع شدیم.

تهرانی‌فرد افزود: با ارسال نامه ای به دادستان عمومی و انقلاب تهران، خواستار پیگیری وضعیت مؤسسات متخلف کنکور شدیم. به گفته وی مؤسسات کنکور از رتبه‌های اول کنکور برای تبلیغات خود استفاده کرده و طوری وانمود می‌کنند که این افراد با شرکت در کلاس‌های آن‌ها، رتبه اول را کسب کرده‌اند.

استمداد از دادستان کشور

مدیر کل حقوقی وزارت علوم خواستار دخالت دادستان کشور به‌عنوان مدعی‌العموم برای جلوگیری از فریبکاری در تبلیغ مؤسسات کنکور شد. محمود کاظمی گفت: نمی‌توان با حضور یک هفته‌ای در کلاس‌های این مؤسسات و شرکت در یکی‌، دو تا از آزمون‌های آن‌ها تبلیغ کرد که قبولی و رتبه بالا آوردن این داوطلبان مدیون حضور در این مراکز و مؤسسات است.

نحوه تبلیغات مؤسسات کنکور

مدیر کل حقوقی وزارت علوم در این باره گفت: تبلیغ مؤسسات کنکور درصورت داشتن مجوز اشکالی ندارد و بر اساس مصوبه وزارت علوم رسانه‌ها باید برای تبلیغ آگهی مؤسسات مجاز به فعالیت بودن آن‌ها را از سوی وزارت علوم پیگیری کنند.معاون مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره به فارس گفت: انتظار این است که صدا و سیما قبل از پخش تبلیغات مؤسسات آموزشی با آموزش و پرورش هماهنگ کند.

‌نصرت‌الله فاضلی افزود: البته با این تبلیغات گسترده موافق نیستیم. به رئیس صدا و سیما نیز نامه‌ای نوشتیم و درخواست کردیم که صدا و سیما قبل از پخش این تبلیغات با وزارت آموزش و پرورش هماهنگی کرده و بعد از تأیید آموزش و پرورش، اقدام به پخش آن‌ها کند.

وی افزود: معتقدیم که اصل تبلیغ نباید کذب باشد یعنی اگر مجموعه دانش‌آموزانی که در تبلیغ ذکر شده است از خدمات مؤسسه بهره‌مند نشده بودند، باید جلوی این تبلیغات را گرفت.

فاضلی در عین حال تاکید کرد: ما از نظر قانونی نمی‌توانیم برای سازمانی به جز بخش‌های خودمان، تعیین تکلیف کنیم. اما از سازمان‌ها و نهادهای دیگر درخواست همکاری داریم.
وی اضافه کرد: مدت و نوع تبلیغات بسیار اهمیت دارد و باید تبلیغات مؤسسات کنکور ساماندهی شود.

کد خبر 34631

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز