سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۰۵:۳۹
۰ نفر

رها یزدان: تلویزیون دوران تازه‌ای را آغاز کرده است. ستاره‌ها و چهره‌هایی که بیشتر در سینما بوده‌اند، حالا ترجیح می‌دهند در تلویزیون فعالیت کنند.

 اما در هفته‌ای که در پیش است، 2 مجموعه تازه «حلقه سبز» و «بی‌صدا فریاد کن» روی آنتن می‌رود. به‌جز این سریال جنجالی، «کلاه پهلوی» هم به مرحله حساسی رسیده. اگر می‌خواهید ببینید اوضاع از چه قرار است مطلب زیر را بخوانید.

«مجموعه «‌حلقه سبز» هیچ ربطی به جنگ ندارد اما گویا سرنوشت من به نوعی با این پدیده گره خورده است؛ چرا که آخرین پلان این سریال نیز در اتاقی تصویربرداری می‌شود که در مواقع جنگ برای عمل‌های جراحی از آن استفاده می‌شده».

 اینها را ابراهیم حاتمی‌کیا می‌گوید؛ نامی که با جنگ گره خورده. او حتی زمانی که سراغ موضوعی مانند پیوند قلب می‌رود، باز هم این حال و هوای جنگ است که تعقیبش می‌کند. این روز‌ها مجموعه تازه او با نام «حلقه سبز» آماده نمایش شده است.

حاتمی‌کیا بعد از فیلم «به نام پدر» سینما را رها کرد تا به این پروژه برسد. او می‌گوید: «تعداد مخاطبان تلویزیون نسبت به سینما خیلی بیشتر است و وجه آرمانی این مسئله برایم ارزشمند است؛ چرا که با کسانی که به سینما دسترسی ندارند و از فرصت کافی برای رفتن به سینما برخوردار نیستند نیز می‌توانم ارتباط برقرار کنم». همین هم باعث شده بعد از گذشت 5سال دوباره سراغ تلویزیون برود.

آخرین اثر حاتمی‌کیا برای تلویزیون مجموعه «خاک سرخ» بود که البته مضمونی درباره جنگ داشت. داستان «حلقه سبز» در مورد جوان معلولی است که دچار مرگ مغزی شده و پزشکان در صدد انتقال قلب او به یک گیرنده قلب برمی‌آیند. روح حسن مخالف این کار است زیرا می‌داند در این صورت باید به عالم دیگری هجرت کند. یک دانشجو به نام مریم قادر به دیدن و ارتباط با روح حسن است.

 او در قبال درخواست حسن برای انتخاب گیرنده قلبش به حسن کمک می‌کند و... در این مجموعه حمید فرخ‌نژاد در نقش روح حاضر شده و سیما تیرانداز هم بازیگر نقش پرستاری است که با بیماران مرگ مغزی‌شده در ارتباط است. سیما تیرانداز درباره نقش خود در سریال حلقه سبز می‌گوید: «وقتی با حاتمی‌کیا کار کردم متوجه شدم که چقدر حضور در فیلم‌های آقای حاتمی‌کیا لذت‌بخش است، چرا که برای مقوله بازی و بازیگر اهمیت بسیاری قائلند».

حمید فرخ‌نژاد پیش از این در فیلم‌های «ارتفاع پست» و «به رنگ ارغوان» با حاتمی‌کیا همکاری کرده و این سریال سومین همکاری آنها به حساب می‌آید. به جز اینها، محمد حاتمی، حمیرا ریاضی، آتش تقی‌پور و... هم در حلقه سبز حضور دارند؛ مجموعه‌ای 13قسمتی که از این هفته از شبکه سوم پخش می‌شود و به قول ابراهیم حاتمی‌کیا «13فیلم مربوط به هم است».

 اگرچه این اولین باری است که ‌این کارگردان سراغ مضمون‌های ماورایی رفته اما بسیاری امیدوارند که این مجموعه هم بتواند مانند خاک سرخ هواداران زیادی به‌دست بیاورد. حاتمی‌کیا این روز‌ها می‌خواهد فیلم تازه‌اش را بسازد؛ اثری که ربطی به جنگ ندارد و فیلمی اجتماعی محسوب می‌شود اما همه می‌دانند که سرانجام قصه به جنگ می‌رسد؛ جایی که آدم‌هایش را بیشتر از هر نقطه دیگری می‌شناسد.

  کلاه پهلوی و فرانسه

یک ایرانی تحصیل‌کرده در فرانسه پس از ازدواج با دختر مستشارالدوله و عضویت در لژ فراماسونری، به ایران مراجعت کرده و با توصیه فرماندار شهرستان کوچکی چون ساوه، مأمور اجرای فرمان کشف حجاب در آن شهرستان می‌شود و به کمک خوانین و شخصیت‌های ذی‌نفوذ شهر، طرح این کار را می‌ریزد.

ولی میرزا رضا تدین - بازاری معتمد مردم - مقابل او جبهه می‌گیرد و... این، خلاصه قصه مجموعه «کلاه پهلوی» است که گروه سازنده‌اش در چند روز آینده عازم فرانسه می‌شوند. «کلاه پهلوی» مانند «کیف انگلیسی» اثری است تاریخی که تمرکزش بر تاریخ معاصر است؛ دورانی که به‌رغم در دسترس بودن اطلاعات، هنوز به‌طور کامل واکاوی نشده است. اما ضیاءالدین دری همچنان در پی ساخت این قصه‌هاست.

کلاه پهلوی سریال پربازیگری است؛ داریوش فرهنگ، امین حیایی، گوهر خیراندیش، شقایق فراهانی، داریوش کاردان، داوود رشیدی، سیروس گرجستانی و... اما ساخت این مجموعه قصه مفصلی دارد.

از سال81 اخبار تولید آن منتشر شد اما تا سال گذشته فرصت ساختش پیش نیامد تا اینکه سال قبل، پروژه با بازیگران اندکی جلوی دوربین رفت. اما تنها امسال بود که اوضاع برای حضور ستارگان فراهم شد.

امین حیایی که این روزها بازی‌‌اش در سریال کلاه پهلوی آغاز شده، درباره این حضور می‌گوید: «بازیگر در سریال‌های تاریخی فضاهای نوتری را تجربه می‌کند که پیش از این با آن آشنایی نداشته است». در سریال‌های تاریخی باید مقطعی را بازی کنیم که اصلا در آن زمان به دنیا نیامده‌ایم و بزرگ نشده‌ایم.

این مسئله مجال آشنایی با فضاهای جدیدتری را فراهم می‌کند. در چنین شرایطی باید از اطلاعاتی که از طریق تماشای فیلم‌ها و خواندن کتاب‌ها به دست می‌آوریم، با سبک و نوع زندگی مردم آن مقطع تاریخی خاص آشنا شویم و این اطلاعات را در بازی خودمان هم پیاده کنیم.

گروه سازنده امیدوارند تا سال آینده بخش عمده‌ای از سریال آماده شود و پاییز87 کلاه پهلوی روی آنتن برود.

چهارشنبه‌ها با «بی‌صدا فریاد کن»

هفته پیش خبری درباره مجموعه «بی‌صدا فریاد کن» خواندید؛ سریال تازه مهدی فخیم‌زاده که موضوعش در باره قرص‌های اکس است. سارا خوئینى‌ها، فریبا کوثرى و فرهاد قائمیان به همراه مهدی فخیم‌زاده بازیگران این سریال هستند.

 فریبا کوثرى، فخیم‌زاده را از کارگردان‌هاى خوب سینما مى‌داند و می‌گوید: «همیشه دوست داشتم کار با این کارگردان را تجربه کنم و در کارنامه بازیگرى‌ام نام ایشان دیده شود.

میشه شنیده بودم که آقاى فخیم‌زاده برخى مواقع سر کار تندى مى‌کنند ولى من در همکارى نزدیک با او در مجموعه «بى‌صدا فریاد کن»، هیچ‌گاه ندیدم این مسئله اتفاق بیفتد. نظم مهم‌ترین ویژگى کار با فخیم‌زاده است چرا که موجب مى‌شود بازیگر با تمرکز جلوى دوربین برود».

«بی‌صدا فریاد کن» از این هفته، چهارشنبه‌ها از شبکه دوم پخش می‌شود.

کد خبر 34615

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز