پنجشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۳
۰ نفر

همشهزی آنلاین: پس از گذشت چند سال از انقلاب "نمایش‌ زندگی‌های واقعی" (reality shows) در تلویزیون و اوج‌‌گیری متعاقب درام‌ها و کمدی‌های موقعیتی تجدید حیات یافته، اکنون اینترنت الهام‌بخش جدید روندهای پشت پرده برنامه‌های تلویزیونی در سراسر جهان شده است.

به گفته آماندین کاسی  تحلیل‌گر سازمان رسانه‌سنجی "مدیامتری" سازندگان برنامه‌های جدید تلویزیونی سال 2007-2008 در اروپا، استرالیا و ایالات متحده به طور فزاینده‌ای برای نمایش‌های جدید به روال‌های اینترنتی مانند دوسویه‌گی (interactivity) روی می‌آورند.

کاسی می‌گوید در 466 برنامه‌تلویزیونی که قرار است در 9 کشور در این فصل روی آنتن برود، "حضور فزاینده اینترنت در هر روز تلویزیون وجود دارد."

برخی از شبکه‌های تلویزیونی دارند این واقعیت را که تلویزیون دارد خودش را با دنیای جدید اینترنتی تطبیق می‌دهد و اینکه برنامه‌های تلویزیونی سبک قدیم کنار گذاشته شده‌اند، جار می‌زنند و حتی عنوان یکی از برنامه‌های مستند جدید کانال 4 تلویزیون انگلیس، "تلویزیون مرده است" است.

در همین حال دو کمدی موقعیتی (sitcom) جدید "بازگشت به تو" شبکه فاکس و "زندگی و دوران ویوین وایل" در کانال دو بی‌بی‌سی سریال‌های خانوادگی تلویزیونی سبک قدیم را به هجو می گیرند و ابهت تلویزیون را می‌شکنند.

افزایش دوسویه‌گی اینترنتی گرایش تازه دیگری است که به وجود آمده است. برنامه Sanningen om Marika از کانال SVT2 در سوئد بینندگان را قادر می‌کند تا به طور واقعی در یک جستجوی پلیسی برای یک فرد مفقودشده شرکت کنند نه اینکه صرفا هر قسمت را تماشا کنند یا به آن رای دهند.

و در سریال‌ آمریکایی "دختر خاله‌زنک" راوی یک وبلاک‌نویس اسرارآمیز زندگی‌های گروهی از دانشجویان کالج ثروتمند را دنبال می‌کند و آدم‌های استثنایی تکنولوژی‌های‌ جدید قهرمانان دو سریال آینده  Chuck از ان‌بی‌سی و "نظریه مهبانگ" از ان‌بی‌سی هستند.

برای اولین بار همچنین سریالی به نام Quarterlife که برای اینترنت تهیه و در سایت MySpace نمایش داده شده است، در شبکه ان‌بی‌سی پخش خواهد شد.

سازمان مدیامتری همچنین می‌گوید شبکه‌های تلویزیونی تحت تاثیر پخش تصویری در زمان واقعی و از زندگی واقعی اینترنتی به طورفراینده‌ای به "فرا - واکنش" (hyper-reaction)  و "فرا - واقعیت" (hyper-reality) روی آورده‌اند. یک مثال از این روند نمایش تلویزیونی شبکه فاکس به نام K-ville است، فیلمی حادثه‌ای که در نیواورلئان دو سال پس از ویرانی ناشی از توفان کاترینا می‌گذرد.

کد خبر 39047

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز