سه‌شنبه ۱ آبان ۱۳۸۶ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

مهدی قنبر: ساخت سریال های تاریخی در دوره های مختلف جزء سیاست های لاینفک تولید مدیریت های مختلف تلویزیون بوده و هست.

از این رو در دوره های مختلف شاهد ظهور و پخش کارهای مختلف تاریخی ازجمله آثاری چون هزار دستان ، سر به داران وبسیار ی از سریال‌های متناسب با نیاز زمان‌های خودشان  بودیم، که هرکدام به فراخور زمان خودشان در قالب‌هایی چون آثار تاریخی مذهبی یا مناسبتی، طنزهای تاریخی و تاریخی معاصر می پرداختند.

کارهایی که به معرفی چهره هایی مذهبی، ادبی، پزشکی و نوابغ علمی یا شرایط و اوضا ع سیاسی، اجتماعی یا فرهنگی دوره های مختلف تاریخ کهن یا معاصر ما را به نمایش می‌گذاشتند.در این گزارش کوشش شده است تا به معرفی برخی از آثار تاریخی در حال تولید تلویزیون اشاره شود.

آشیانه سیمرغ
آشیانه سیمرغ عنوان سریال تاریخی‌ای است که به کارگردانی شهرام اسدی مراحل تولید خود را سپری می کند. این سریال هم اکنون در مرحله میکس نهایی و دوبله قرار دارد و قرار است تا مجید انتظامی کار ساخت موسیقی آن‌را آغاز کند.

سریال شیخ بهایی داستان زندگی شیخ بهایی دانشمند شهیر لبنانی که دردوران صفوی در علم و کمال به مدرج عالی دست یافته بود. او در 12 سالگی و دوران نوجوانی به خاطر آزار و اذیت ترکان متعصب سنی عثمانی به همراه خانواده‌اش مجبور به ترک موطن اصلی اش جبل عامل لبنان ‌شده و در ایران ساکن می شود. بخش دوم این سریال نیزبه دوران کهنسالی شیخ بهایی بازمی‌گردد. 

نردبامی بر آسمان
سرانجام با توافق محسن علی اکبری تهیه کننده سریال نیمه کاره شهر آشوب که در آن زمان به کارگردانی یدالله صمدی ساخته می‌شد، تصویربرداری مجدد آن با نام نردبامی بر آسمان توسط حسین لطیفی ساخته می شود.

کارگردان جدید این مجموعه در گفت‌وگویی درخصوص ارتباط احتمالی داستان و قصه این سریال اعلام کرد این طرح به هیچ وجه ارتباطی با شهر آشوب ندارد، در حالی که محسن علی اکبری پیش از این بر این نکته تاکید کرده بود که نردبامی بر آسمان در ادامه شهر آشوب خواهد بود.

سریال تاریخی نردبامی بر آسمان به قلم حسین ترابی به زندگی غیاث الدین جمشید کاشانی مترجم، ریاضیدان عهد تیموری و کاشف عدد پی می پردازد. این شخصیت همچنین بنیانگذار بزرگترین رصد خانه جهان بوده است.

مظفر نامه
مظفر نامه عنوان سریال جدید کارگردان جوان و جویای نامی چون محمد رضا ورزی است. این سریال بخشی از تاریخ کشورمان در دوران حکومت سلسله قاجاریه و به‌خصوص اواخر حکومت ناصرالین شاه و دوره سلطنت مظفر الدین شاه و حوادث مهم آن دوره را به نمایش می‌گذارد.

اتفاق‌های مهمی از جمله امضای حکم مشروطه توسط مظفرالدین شاه و وقایع و رویداد‌های مهم این دوره هستند که این سریال به آنها اشاره خواهد کرد.بی گمان مظفرالدین شاه و ورود سینما توگراف را در سریال‌های متعددی دیده و یا داستان آن را شنیده اید.

در بخش‌هایی از این مجموعه نیز شاهد ورود این پدیده نو ظهور آن دوره در کشور و واکنش‌های شاه، درباریان و مردم نسبت به آن نیز خواهید بود.

در این سریال اکبر عبدی در نقش مظفرالدین ، بهزاد فرهانی، اتابک وزیر و شقایق فرهانی در نقش جیران‌دختر مظفرالدین شاه و بسیار بازیگران دیگر حضور دارند.لوکیشن‌های اصلی مظفرالدین شاه در تهران گرفته شده ولی گروه طی سفرهای مختلفی به شهر قزوین و کشور ارمنستان بخش‌های دیگری از این سریال را مقابل دوربین برده است و هم اکنون نیز کار در مرحله تدوین قرار دارد.

در چشم باد
سریال تلویزیونی « در چشم باد» ساخته مسعود جعفری جوزانی روایت گر وقایع و رخداد های تاریخی، زندگی یک خانواده ایرانی است که در وقایع مهم حد فاصل سال‌های 1290 تا 1361 هجری شمسی زندگی می‌کنند.

رویدادهای مختلفی همچون قیام میرزا کوچک خان، دوران حکومت پهلوی اول، اشغال ایران از سوی متفقین، حکومت پهلوی دوم، وقایع ملی شدن صنعت نفت، 15 خرداد 42، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی، فتح خرمشهر و دیگر حوادثی که در این فاصله تاریخی رخ می‌دهد، در این سریال نقشی اساسی دارند.

در این سریال بازیگران مختلفی ایفای نقش می‌کنند که از میان آنها می‌توان به: سعید نیکپور، ماه‌چهره خلیلی، پارسا پیروز فر، کامبیز دیرباز، لاله اسکندری، محمد رضا هدایتی، فریبا متخصص، سحر جعفری جوزانی، گلاره عباسی، اکبر عبدی، جهانگیر الماسی و... اشاره کرد.هم‌اکنون مرحله سوم سریال در آمریکا در حال فیلمبرداری است.

کلاه پهلوی
کلاه پهلوی عنوان مجموعه تاریخی معاصری است که کارگردان موفق سریال کیف انگلیسی، سید ضیاءالدین دری‌ به ساخت آن همت گمارده است.

کلاه پهلوی داستان زندگی جوانی ایرانی است که در دوران قاجاریه برای ادامه تحصیل به فرانسه سفر می کند. او به‌واسطه اصرار خانواده اش در فرانسه با دختر سفیر ایران در فرانسه ازدوا ج می‌کند او هنگام بازگشت به ایران به جمع گروه های فراماسونری می پیوندد.

در واقع سریال کلاه پهلوی وقایع سال‌های 1308 تا 1329 را روایت می کند .این سریال بر اساس فیلمنامه‌ای از ضیاءالدین دری و به تهیه کنندگی محمد رضا تخت کشیان و برای 40 قسمت تولید می شود .این سریال بر اساس داستان کاملی برای اولین بار در پاییز سال 1380 شروع شد و به جهت نداشتن فیلمنامه از همان زمان مراحل نگارش آن آغاز شد که در حدود 26 ماه به طول انجامید. در این مجموعه بازیگرانی چون امین حیایی، شقایق فراهانی، گوهر خیر اندیش، داریوش فرهنگ وآناهیتا نعمتی بازی می‌کنند.

مختار نامه
مختار نامه سریالی 30 قسمتی است که داستان زندگی و قیام مختار ابوعبید ثقفی ملقب به ابو اسحاق را در مقاطع مختلف، جوانی، میانسالی و پیری روایت می کند.

این سریال روایتگر زندگی پر فراز و نشیب و قیام حماسی مختار و یاد آور جنبش فرا گیر و اثر گذار است که پس از حادثه عاشورا به رهبری مختار شکل می گیرد و با قصاص اشقیا و قاتلان امام حسین(ع) و یارانش به پیروزی می رسد و.... داوود میرباقری درخصوص ویژگی این سریال چنین می نویسد:پس از ساخت سریال امام علی(ع) با همه خاطراتش شیفته فرجام غم‌انگیز و جست و جوی سلمان، صحابی کبار و ایرانی تبار حضرت محمد مصطفی(ص) شدم.

قریب به 10 سال با او سفر کردم و به جست و جو حقیقت پرداختم. از ایران و حضرت زرتشت تا بیت المقدس و حضرت مسیح واز آنجا تا حجازو مکه...، رفتم و رفتم و رفتم و با عشق سلمان به علی(ع) آرام شدم... این 10 سال بی شباهت به دوی ماراتن نبود.

درواپسین لحظاتی که فکر می کردم با عشق سلمان فارسی به انتهای راه نزدیک شده ام، ناگهان دونده ای ظاهر شد وچون باد خود را به خط پایان رساند. خوب که نگاه کردم، دیدم مختار است.

در سریال مختارنامه بازیگرانی چون، فریبرز عرب نیا، رضا رویگری، عنایت‌الله شفیعی، فرهاد اصلانی، ژاله علو، فریبا کوثری، نسرین مقانلو، پرویز پور حسینی، مهدی فخیم‌زاده، امین زندگانی و جعفر دهقان بازی می کنند.تهیه کنندگی این سریال را محمود فلاح و فیلمبرداری آن را عظیم جوانروح برعهده دارد.

کد خبر 34678

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز