گروه سیاسی: اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری از آن چه آن را بی‌اطلاعی درباره استعفای علی لاریجانی قبل از اعلام رسمی و هم‌چنین حضور نداشتن در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر می‌خوانند، گله می‌کنند.

محمدنبی رودکی با اعلام این خبر به ایسنا، با اشاره به گله اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در موارد یاد شده افزود: به نظر می‌رسد باید از کمیسیون تخصصی امنیت ملی مجلس که مرتبط با موضوع ساحل دریای خزر و تقسیم این ساحل بود، برای شرکت در اجلاس خزر دعوت و موضوع مربوط به تغییر و استعفای علی لاریجانی نیز به اطلاع این کمیسیون ‌رسانده می‌شد.

نماینده‌ مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: اعضای کمیسیون معتقد بودند البته پذیرش هرگونه استعفایی حق رئیس‌جمهوری است اما می‌شد قبل از پذیرش استعفا و جایگزینی دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی، مشورت‌هایی با کمیسیون انجام شود.

به گفته‌ وی، با توجه به این دو موضوع، اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس پیشنهاد دادند تا نامه‌ای را به صورت گله به رئیس‌جمهوری بدهند.

او افزود: محتوای این نامه روز سه‌شنبه در کمیسیون امنیت ملی بررسی می‌شود.

رودکی در ادامه، خردورزی و مشورت دولت و شخص رئیس‌جمهوری با اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در زمینه‌های امنیتی، اطلاعاتی و سیاست خارجی و داخلی را لازم و ضروری دانست و گفت: مشورت با اعضای کمیسیون امنیت ملی، عرف و رویه همیشگی بود اما متاسفانه این موضوع اخیرا کمرنگ شده است.

تعیین راهبرد هسته‌ای کشور

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مهم‌ترین مسائل نظام در عرصه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای از سوی مقام معظم رهبری تدوین می‌شود و فرمایشات ایشان فصل‌الخطاب است.

علاءالدین بروجردی که در حاشیه جلسه علنی دیروز با خبرنگاران گفتگو می‌کرد و مهر خبر آن را منتشر کرد، اظهار داشت: شورای عالی امنیت ملی مجری سیاست‌های تبیین شده عالی‌ترین مقام نظام است و مجری باید قدرت عملی کردن این سیاست‌ها را داشته باشد.

به گزارش فارس، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم در ادامه، عملکرد علی لاریجانی دبیر مستعفی شورای عالی امنیت ملی را درخشان و هوشمندانه دانست و ابراز امیدواری کرد توفیقات او توسط دبیر جدید شورا ادامه یابد.

وی افزود: آقای لاریجانی خیلی موفق بود و امیدواریم این توفیقات همچنین در این مسئولیت مهم ادامه یابد.

مهر همچنین گزارش داد،‌ بروجردی با تاکید بر اینکه لاریجانی چندین مرتبه استعفا داده بود، گفت: استعفا یا ادامه کار حق هر مدیری است اما مهم این است که لاریجانی در هر مسئولیتی که قرار داشته، کارنامه درخشانی از خود ارائه داده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا اختلاف لاریجانی با احمدی نژاد ناشی از نزدیکی مواضع دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی با دبیر اسبق این شورا بوده، اظهار داشت: هر فردی که در یک مسئولیت مهم اجتماعی قرار می گیرد سبک مدیریتی خود را دارد و روش لاریجانی مدبرانه  و هوشمندانه بوده است.

بروجردی، اختلاف سلیقه در هر مسئله‌ای به ویژه در عرصه مدیریت را طبیعی  دانست و گفت: رئیس و دبیر شورا به این نتیجه رسیده بودند که به همکاری با یکدیگر پایان دهند اما با وجود اختلاف دیدگاه‌های مسئولان اجرایی کشور، سیاست های کلی نظام واحد و مشخص است.

بن بست لاریجانی – احمدی‌نژاد

نایب رئیس اول مجلس با اشاره به استعفای لاریجانی گفت: لاریجانی در همکاری با رئیس جمهوری تقریباً به بن بست رسیده بود.

محمد رضا باهنر پس از افتتاح نمایشگاه دستاوردهای دست‌اندرکاران ستاد مبارزه با مواد مخدر در مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره استعفای علی لاریجانی از سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی گفت: دیگر امکان همکاری لاریجانی با رئیس جمهوری وجود نداشت و طرفین به این جمع‌بندی رسیده بودند که نمی‌‌توانند همکاری کنند.

وی افزود: شاید ممکن بود که با واسطه مشکل حل شود و کار مختصری ادامه یابد ولی به نظر می‌رسید که این مسئله، ریشه‌ای حل نمی‌شود.

تلاش مثبت

محمود محمدی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به استعفای لاریجانی دبیر سابق شورای‌عالی امنیت ملی گفت: لاریجانی فضای همراه با اعتماد را بین خود و سولانا برای رسیدن به یک توافق مرضی الطرفین ایجاد کرده بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه لاریجانی در شورای‌عالی امنیت ملی مقاطع بسیار دشواری را پشت سر گذاشته است، اظهار داشت: نباید فراموش کرد که لاریجانی مقاطع بسیار دشواری را پشت سر گذاشته و جلیلی نیز مقاطع دشواری را پیش رو دارد.

نماینده آباده گفت:‌ به اعتقاد من لاریجانی به تدریج به این واقعیت پی بردکه تیم گذشته پرونده هسته‌ای در مقطع دشوار زمانی خودش خوب عمل کرد و همین که مانع از ارجاع پرونده هسته‌ای ایران از آژانس به شورای امنیت در چارچوب مذاکرات روحانی با وزرای خارجه سه کشور اروپایی و سولانا شد، این گام بسیار مثبتی بود.

برخی بی‌مهری‌ها

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: در حالی که لاریجانی نماینده مذاکره‌کننده نظام بود اما همواره مورد بی‌مهری قرار می‌گرفت.

حسین مرعشی با اشاره به استعفای دبیر شورای امنیت ملی گفت: لاریجانی در واقع هم مسئولیت سنگینی بر دوش داشت و هم در دوران سختی این مسئولیت را برعهده گرفت.

وی در ادامه افزود: سختی مسئولیت لاریجانی در این بود که پس از انقلاب پرونده‌ای مهمتر از پرونده هسته‌ای بر روی میز جمهوری اسلامی نبوده و همچنین در مقطعی مسئولیت را برعهده گرفت که به هر دلیل سیاست‌های قبلی زیر سؤال رفته بود.

مرعشی با بیان اینکه  که لاریجانی به عنوان نماینده مذاکره‌کننده نظام مورد بی مهری قرار می‌گرفت،گفت: در شرایطی که کشور نیاز به انسجام حرکت دارد، این بی‌مهری‌ها موجب رنجش و آزار لاریجانی شد.

احتمال رادیکال شدن گروه جدید هسته‌ای

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به استعفای علی لاریجانی، از احتمال رادیکال شدن تیم جدید هسته ای ابراز نگرانی کرد.

رشید جلالی جعفری در گفت‌وگو با عصرایران، خاطرنشان کرد: در حالی که علی لاریجانی در راس تیم مذاکره کننده به موفقیت‌های خوبی دست یافته بود به یکباره استعفا داد و به همین دلیل نگرانی هایی در رابطه با رفتار گروه هسته ای در مجلس به وجود آمده است.

نماینده مردم کرج خاطرنشان کرد: در هفته جاری قطعاً مسئولین مربوطه را به کمیسیون امنیت ملی فرا خواهیم خواند و تذکرات لازم درباره رادیکال شدن مواضع تیم جدید به آنها داده خواهد شد.

وی در پایان تغییر لاریجانی را باعث تاسف دانست و گفت در شرایط فعلی اصلا به صلاح نبود که لاریجانی کنار گذاشته شود.

کد خبر 34573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز