دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

درحالی‌که ارتش سوریه بار دیگر در نبرد حلب حلقه محاصره تروریست‌ها در نقاط غربی شهر را کامل کرده و در حومه دمشق هم به پیشروی‌های بزرگی دست یافته، داعش و دیگر گروه‌های مسلح تروریستی با انفجار انتحاری در شهرها انتقام شکست‌هایشان را از مردم و غیرنظامیان گرفتند.

اوباما

6انفجار تقريبا هماهنگ و زنجيره‌اي در شهرهاي حمص، طرطوس، حسكه و مناطقي از حومه دمشق حدود 50كشته و ده‌ها مجروح به جا گذاشت. براساس گزارش تلويزيون سوريه، نخستين انفجارها كه يكي انتحاري و ديگري با خودروي بمب‌گذاري شده بود، در ورودي شهر ساحلي طرطوس صورت گرفت و 30كشته به جا گذاشت.

دولت سوريه در روزهاي اخير با انتشار فيلمي از اين شهر براي برگزاري جشنواره گردشگري در آن آماده مي‌شد. دقايقي بعد 4انفجار ديگر شهرهاي حمص و حسكه و حومه دمشق را لرزاند. تا عصر ديروز داعش در بيانيه‌اي تنها مسئوليت 2انفجار حسكه را به‌عهده گرفت. به اين ترتيب به‌نظر مي‌رسد مسئوليت انفجارهاي ديگر با گروه‌هاي مسلح تروريستي ديگر غيراز داعش است.

  • قطع ارتباط داعش با مرز تركيه

نخست‌وزير تركيه در سخناني با اعلام موفقيت عمليات نظامي اخير اين كشور در شمال سوريه، از پاكسازي مناطق مرزي سوريه با تركيه از گروه‌هاي كرد و همچنين اعضاي داعش خبر داد. ساعتي قبل از سخنان او، گروه‌هاي شبه‌نظامي مخالف سوريه موسوم به ارتش آزاد كه توسط تركيه آموزش ديده‌اند، با كمك‌ تانك‌ها و جنگنده‌هاي تركيه روستاهاي اطراف جرابلس را هم به تصرف درآوردند و به اين ترتيب نوار مرزي شمال سوريه تحت كنترل اين نيروها درآمد.

بينالي ييلدريم، نخست‌وزير تركيه يكشنبه‌شب در سفر به دياربكر در سخناني گفت: از اعزاز تا جرابلس، نوار مرزي كه طول آن به 90كيلومتر مي‌رسد كاملا امن شده و همه گروه‌هاي تروريستي از آن بيرون رانده شده‌اند. عمليات تركيه در شمال سوريه با نام سپر فرات 2هفته پيش آغاز شد. آمريكا كه از نيروهاي كرد سوريه براي مقابله با داعش حمايت تجهيزاتي مي‌كند و دركنار آنها مي‌جنگد، از تركيه خواسته‌ بود اين عمليات را متوقف كند.

  • شكست مذاكرات روسيه و آمريكا

باراك اوباما و ولاديمير پوتين، روساي جمهور آمريكا و روسيه ديروز در حاشيه نشست گروه 20در چين، به‌مدت 90دقيقه درباره سوريه گفت‌وگو كردند. اين ديدار به گفته مقامات 2كشور ديداري غيررسمي بود. ساعتي قبل از ديدار اوباما و پوتين درباره سوريه، ديپلمات‌هاي دو كشور از عدم‌دستيابي به توافق در گفت‌وگوهايشان درباره سوريه خبر دادند.

جان كري، وزيرخارجه آمريكا و سرگئي لاوروف همتاي روس او هفته گذشته به‌مدت 12ساعت در سوئيس درباره دستيابي به توافق آتش‌بس در سوريه گفت‌وگو كرده‌ بودند؛ نتيجه آن گفت‌وگوي طولاني اين شد كه 2طرف اعلام كردند به توافق نزديك شده‌اند اما ادامه كار را به گروهي ازديپلمات‌هاي دو طرف سپردند. قرار بود اين ديپلمات‌ها تا ديروز و قبل از ديدار اوباما و پوتين براي رسيدن به توافق تلاش كنند و نتيجه تلاش آنها را روساي جمهور 2كشور در نشست خود مورد بررسي قرار دهند. پيش از اين ديدار، اوباما در سخناني اعلام كرده‌بود كه مسكو و واشنگتن اختلافات مهمي درباره سوريه دارند. گفته مي‌شود مهم‌ترين نكته اختلاف دو طرف، شناسايي گروه‌هاي مسلح به‌عنوان تروريستي يا معتدل است.

کد خبر 345559

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha