یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

ورود جنجالی دیروز باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا، به فرودگاه شهر هانگژو در شرق چین نشان داد دعوای این دو کشور تنها به مسائل کلان اقتصادی، سیاسی و ژئوپلتیک محدود نمی‌شود.

نشست گروه ۲۰

اوباما كه براي حضور در نشست سران گروه 20 به چين سفر كرده، برخلاف ديگر روساي جمهور، هنگام خروج از هواپيما قدم بر پلكان فرودگاه و فرش قرمز نگذاشت؛ موضوعي كه از ديروز باعث شده چيني‌ها و آمريكايي‌ها بارها يكديگر را به خاطرش سرزش كنند.

رئيس‌جمهور آمريكا مجبور شد به جاي در جلويي از در مياني و پلكان خود هواپيما استفاده كند. آمريكايي‌ها مقام‌هاي تشريفات چين را متهم مي‌كنند كه به عمد باعث چنين ناهماهنگي‌اي شده‌اند تا خروج اوباما طبق برنامه و مطابق معمول پيش نرود. در مقابل چيني‌ها مي‌گويند پلكاني كه براي همه روساي جمهور استفاده مي‌شده براي اوباما هم آماده شده بود اما مأموران آمريكايي به دلايل امنيتي نخواسته‌اند از اين پلكان استفاده كنند.

روزنامه محلي «چاينا پست» به نقل از يكي از مقام‌هاي وزارت خارجه چين نوشته كه خود آمريكايي‌ها مانع استفاده از پلكان فرودگاه شده‌اند و دليل آنها «مسلط نبودن راننده پلكان به زبان انگليسي و عدم‌اطمينان به انجام هماهنگي‌ها ميان مسئولان امنيتي و راننده» بوده است.

ماجرا به همين‌جا ختم نشد و كار به دعواي لفظي ميان مسئولان تشريفات وزارت خارجه چين و كاخ سفيد هم كشيد. چيني‌ها كه محل استقرار خبرنگاران و عكاسان را با چسباندن نوار آبي‌رنگي روي زمين مشخص كرده بودند، مانع جابه‌جايي خبرنگاران آمريكايي شدند؛ موضوعي كه با اعتراض يكي از مسئولان كاخ سفيد روبه‌رو شد.

خبرنگاران آمريكايي مي‌گويند از محل استقرارشان ديد خوبي به لحظه خروج اوباما از هواپيما نداشته‌اند. اعتراض آمريكايي‌ها با فريادهاي يكي از مسئولان تشريفات وزارت خارجه چين روبه‌رو شد كه: «اينجا كشور ماست؛ اينجا فرودگاه ماست!» همين فرد لحظاتي قبل از آن نيز بر سر «سوزان رايس» مشاور ارشد امنيت ملي اوباما، كه قصد داشت از اين خط عبور كند و به سمت اوباما و هيأت همراه برود فرياد زده بود.

محدوديت در دسترسي خبرنگاران و مأموران امنيتي آمريكا به سالن اجلاس نيز باعث بحث‌هايي در حاشيه نشست گروه 20شد. رئيس‌جمهور آمريكا از خبرنگاران خواست اتفاقات رخ داده در چين را برجسته نكنند اما در عين حال به كنايه گفت كه «سايز پاي آمريكا» گاهي اوقات براي ميزبان‌ها مشكل‌ساز مي‌شود. اوباما همچنين گفت كه تفاوت در رفتار ما و چيني‌ها با خبرنگاران به‌خاطر تفاوت در نگاه دو طرف به مسئله رسانه و آزادي عمل خبرنگاران است.دولت چين اعلام كرده كه براي برگزاري نشست گروه 20كشور اقتصادي جهان در هانگژو، بيش از 100ميليون دلار هزينه كرده است. اين نشست عصر امروز به پايان مي‌رسد.

کد خبر 345427

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha