همشهری آنلاین: پس از رونمایی از جنگنده چینی J-۲۰ به عنوان نسل پنجم، پکن به کپی برداری از جنگنده فوق پیشرفته روسی میگ متهم شد.

چین به کپی برداری از جنگنده روسی متهم شد

به گزارش ایرنا، وجود شباهت های ظاهری و مشخصات هواپیمای رادار گریز جی-20 چین با جنگنده نسل پنجم میگ 1.44 روسیه سبب طرح این اتهام شده است.

جنگنده نسل پنجم میگ 1.44 اوایل دهه 90 میلادی برای رقابت با جنگنده اف-22 آمریکا در شرکت هواپیماسازی میگ روسیه ساخته و برای پرواز آماده شد، اما در پی لابی های شرکت های رقیب با وجود توانمندی های بالا، پرونده ساخت پرشمار آن بسته شد.

براساس گزارش ها، پس از این مرحله نیز شرکت هواپیماسازی سوخو با استفاده از فناوری و طراحی میگ 1.44، جنگنده نسل پنجم تی-50 یا پک فا را ساخت که سال 2010 به پرواز درآمد و در زمان حاضر نیز حدود 10 فروند آن ساخته شده است.

روزنامه ماسکوفسکی کامسامولتس در پایگاه اینترنتی خود به نقل از سرگئی کوروتکوف مدیرعامل شرکت میگ نوشت: طرح جنگنده 1.44 فرصت جهش بزرگ در صنعت هواپیمایی نظامی روسیه و تولید جنگنده های نسل پنجم را فراهم کرد.

رسانه روسی نوشته است: از نشانه ها چنین بر می آید که این جهش فقط در صنایع هواپیمای نظامی روسیه نبوده و چین نیز از آن بهره می برد.

بنا به این گزارش، مهندسان چین بهترین فناوری های میگ 1.44 را در جنگنده جی-20 خود بکار بردند. همچنین طراحان نظامی این کشور از مدت ها پیش به دزد فناوری ها معروف شده اند و به تازگی نشریه آمریکایی نشنال اینترست نیز نوشت چین با استفاده از جاسوسی صنعتی به موفقیت های چشمگیر نظامی دست یافته است.

ماسکوفسکی کامسامولتس نوشت: طراحان و مهندسان چینی فناوری های نظامی را از روسیه و ایالات متحده آمریکا کپی می کنند.

چین روز سه شنبه در جریان آغاز یازدهمین نمایشگاه بین المللی هوافضا در شهر «جوهای» جنگنده رادارگریز و مافوق صوت «جی 20» خود را رونمایی کرد.

جلوگیری از کپی برداری تسلیحاتی همیشه برای سازندگان جنگ افزارها از جمله روسیه اهمیت فراوان دارد، زیرا تسلیحات ساخت دوم با قیمتی پایین تر از نوع اصلی عرضه می شود و می تواند جایگاه آنها را در این بازار در خطر قرار دهد.

براساس گزارش ها، این موضوع همچنین سبب شده روسیه در سال های اخیر از صدور جنگنده های چند منظوره سوخو-35 به چین خودداری کند.

روزنامه پرشمارگان کامرسانت چاپ مسکو چندی پیش در این ارتباط نوشت، قرار بود روسیه 48 فروند از این جنگنده پیشرفته را به ارزش چهار میلیارد دلار به چین بفروشد.

روزنامه روسی در ادامه با اشاره به اقدام مسکو در لغو این قرارداد نوشت، نگرانی های مسکو پس از آن آغاز شد که پکن با کپی هواپیماهای سوخو 27 و 30 و همچنین میگ 29 روسی، جنگنده های چینی J-10 و J-11 و FC-1 را با نام خود روانه بازار کرد.
رسانه های روسی با نگاه ویژه به معامله لغو شده جنگنده سوخو 35 بین روسیه و چین نوشتند که این کشور بر خرید تعداد محدودی پافشاری داشت، اما روس ها با درک خطر کپی برداری از آن، معامله را فسخ کردند.

بر اساس اطلاعات رسانه های خبری روسیه، چین پنج دهه پیش کپی برداری از جنگ افزارهای ساخت شوروی و همچنین تسلیحاتی را که از برخی کشورهای دیگر دریافت کرده بود، آغاز کرد.

پکن حتی پس از تیرگی روابط با مسکو در دوره نیکیتا خروشچف ( 1964- 1953) نیز به تولید انواع تسلیحات مشابه ساخت شوروی پرداخت و در حالیکه در دوره جنگ سرد دو ابر قدرت متکی به دیدگاه سیاسی کشورها و گروههای مسلح سلاح به آنها می فروختند، چین محدودیتی در این زمینه قائل نبود.

از سوی دیگر، اوایل سال جاری میلادی نیز که یک بار هواپیمای جی 20 به صورت آزمایشی به پرواز در آمد، برخی منابع نظامی در منطقه بالکان اعلام کردند که فناوری به کار گرفته شده در این جنگنده چینی ممکن است از یک هواپیمای آمریکایی که در جریان جنگ کوزوو ساقط شد، نمونه برداری شده باشد.

فردی که از او به عنوان دریاسالار داوور دومازت لوسو رئیس ستاد مشترک ارتش کرواسی در زمان جنگ کوزوو نام برده شده، مدعی شده بود، سال 1999 عوامل چین بخش هایی از یک جت اف-117 را با خود بردند که هنگام عملیات ناتو علیه نیروهای صرب با شلیک پدافند هوایی صرب ها ساقط شد.

 

کد خبر 351535

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha