یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: پیش از آنکه ناسا انسان را به ماه بفرستد،برای آزمایش لباس‌های فضانوردی مورد استفاده در ماموریت‌های آپولو از یک روبات انسان‌نما استفاده کرد و اکنون پس از ۵۰ سال این روبات به حراج گذاشته شده‌است.

روبات

براساس گزارش اسپيس، پس از گذشته سال‌ها قرار است اين روبات در حراجي آنلايني 10 روزه به فروش برسد. اين حراجي از 15 سپتامبر آغاز خواهد شد.  به گفته مدير حراجي RR تنها دو نمونه از اين روبات‌ها ساخته شده‌است كه يكي از آنها در اختيار پايگاه هوايي اسميتسونيان است.

روبات

پروژه آدمك مفصل‌دار متحرك از 22 مي 1963 تا 31 جولاي 1965 توسط موسسه پژوهشي شيكاگو اجرا شد و در نتيجه اين دو روبات ساخته شدند كه از توانايي نمايش دادن 35 حركت انساني برخوردار بودند. اين روبات به حسگرهايي مجهز بود كه هريك به مفاصلي وصل بودند تا فشاري كه لباس فضايي به بدن وارد مي‌آورد را محاسبه كنند. از اين روبات براي جمع‌آوري داده‌هاي كمي با هدف بهبود لباس‌هاي فضايي استفاده مي‌شد. البته به شرطي كه به لباس آسيبي وارد نمي‌آورد.

حركت اين آدمك روباتيك به واسطه ديسك‌هاي هيدروليكي ميسر بود كه نيروي آنها توسط روغني تامين مي‌شد كه در ميان سيستمي از لوله‌هاي پلاستيكي در جربان بود و از آنجايي كه مفاصل روبات حركت مي‌كرد،‌اين لوله‌هاي نايلوني تحت فشار قرار مي‌گرفتند و روغن از آنها نشت مي‌كرد. از اين رو اين روبات‌ها هرگز مورد استفاده قرار نگرفتند زيرا ارزش لباس‌هاي فضايي بيشتر از اين بود كه آدمكي فلزي آن را تخريب كند. با اينكه راه‌حل‌هاي مختلفي براي رفع اين مشكل ارائه شد،‌اما هيچ‌يك مورد استفاده قرار نگرفت و ناسا اين پروژه را تعطيل كرد.

اين روبات 104 كيلوگرمي كه از قدي قابل تنظيم برخوردار است، از بدنه‌اي آلومينيومي برخوردار است كه سر از جنس فايبرگلاس روي آن قرار گرفته‌است. روبات به حراج گذاشته‌شده يك ساعد و مچ ندارد،‌دچار سائيدگي و آسيب‌هاي متعدد شده و سيم‌كشي آن نيز آسيب ديده‌است. قيمت اوليه اين روبات از جانب حراجي 80 هزار دلار تعيين شده‌است.

کد خبر 345383

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha