مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین کاوشگر شکارچی سیارکی ناسا در مسیر تعقیب سیارکی بزرگ،‌سیاه و کشف نشده قرار گرفته‌است تا بتواند از روی این سیارک نمونه‌هایی را به زمین بازگرداند.

کاوشگر

براساس گزارش تلگراف، اين نمونه‌هاي كنده شده از سطح سيارك بنو مي‌تواند نشانه‌هايي از منشا حيات روي زمين و ديگر نقاط سامانه خورشيدي را در اختيار دانشمندان قرار دهد.

پرتاب كاوشگر اوسيريس-ركس، روباتي كاوشگر كه به يك پرنده با بال‌هاي خورشيدي شباهت دارد، با حضور هزاران نفر انجام گرفت و اين كاوشگر با كمك يك راكت اطلس V به فضا پرتاب شد.

اين كاوشگر تا پيش از پايان سال 2023 براي رسيدن به سيارك و بازگشتن به زمين مسافتي در حدود 6 ميليارد و 400 ميليون كيلومتر را خواهد پيمود. رسيدن اوسيريس ركس به سيارك بنو كه در مداري وسيع‌تر از مدار زمين به دور خورشيد در حركت است،‌دو سال به طول خواهد انجاميد. پس از آن كاوشگر وارد مدار سيارك شده و به جستجوي منطقه‌اي مناسب براي نمونه‌برداري خواهد پرداخت.

ناسا پيش از اين به دنبال غبار ستاره‌هاي دنباله‌دار و ذرات بادهاي خورشيدي رفته‌است،‌ اما تاكنون هيچ تكه‌اي از يك سيارك را به زمين نياورده‌است،‌از اين رو گفته مي‌شود اين ماموريت پس از ماموريت آپولو بزرگترين سفر كيهاني باشد.

گفته مي‌شود سيارك بنو، سياركي مدور به وسعت 500 متر و ارتفاعي بيش از ارتفاع ساختمان امپاير استيت در نيويورك، داراي كربني باستاني با قدمت بيش از 4.5 ميليارد سال است، يعني دوراني كه سامانه خورشيدي شكل گرفته‌است،‌از اين رو بنو يك كپسول زمان است كه داده‌هاي علمي زيادي را در خود حفظ كرده‌است.

به گفته محققان در اين ماموريت اكتشافات غيرمنتظره‌اي رخ خواهد داد. دانشمندان همچنين اين پروژه مي‌تواند به اكتشاف‌ معدن در سيارك‌ها كمك كرده و روزي زمين را از برخورد يك سيارك مرگبار نجات دهد.

اگرچه ژاپني‌ها پيش از اين به تعقيب يك سيارك پرداخته و از روي آن نمونه‌برداري كرده‌اند، اما قرار است در ماموريت اوسيريس-ركس مقدار قابل توجهي از خاك و سنگ سيارك،‌نزديك به 60 گرم، به زمين بازگردانده شود. اين كاوشگر قرار است مانند يك مرغ مگس‌خوار به سيارك بنو نزديك شده و در اطراف آن پرواز كند و همزمان بازوي مكانيكي و سه متري اين كاوشگر براي چند ثانيه با سطح سيارك تماس برقرار كرده و نمونه‌برداري را انجام مي‌دهد. 

موتورهاي كاوشگر سطح سيارك را با گاز نيتروژن هدف ميگيرند تا خاك سيارك بلند شود و سپس بازوي مكانيكي اين خاك را به درون خواهد مكيد. اين عمل تا پيش از تمام شدن گاز نيتروژن سه بار تكرار خواهد‌شد. دانشمندان اين عمليات لمس كوتاه و ترك كردن سيارك را به‌خاطر افزايش موفقيت عمليات جايگزين فرود كامل روي سيارك كرده‌اند زيرا باوجود اينكه سيارك بنو مدت‌ها است كه از روي زمين تحت نظر است،‌اما كسي نمي‌داند كاوشگر روي سطح اين سيارك با چه پديده‌اي مواجه خواهد‌شد.

پس از نمونه‌برداري، مخزن حاوي نمونه‌ها با چتر نجات به زمين بازخواهد گشت درحالي‌كه فضاپيماي مادر در مدار سيارك باقي خواهد ماند. هزينه اين ماموريت 800 ميليون دلار تخمين زده شده‌است.

سيارك بنو هر 6 سال يكبار به زمين نزديك مي‌شود و ممكن است 150 سال ديگر با زمين برخورد كند كه احتمال اين برخورد كمتر از يك درصد است. البته در اثر چنين برخوردي زمين نابود نخواهد شد و تنها حفره‌اي بزرگ روي آن به جا خواهد ماند.

کد خبر 345955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha