مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا ساخت تلسکوپ فضایی ۸.۸ میلیارد دلاری جیمز وب را به پایان رسانده‌است، تلسکوپی که مساحت آینه‌های ۶ ضلعی و طلایی رنگ آن هم اندازه یک زمین تنیس است.

جیمز وب

براساس گزارش گاردين، پس از بيست سال كه از آغاز ساخت جانشين تلسكوپ هابل مي‌گذرد، ناسا در نهايت ساخت يكي از بزرگترين تلسكوپ‌هاي فضايي جهان، تلسكوپ جيمز وب را به پايان رساند و به زودي آزمايش‌ روي آن را آغاز خواهد كرد.

چارلز بولدن رئيس ناسا خبر اتمام ساخت اين تلسكوپ را كه آيينه‌هايش از طلاي 18 عيار پوشيده شده‌است، وسعتي برابر يك زمين تنيس دارد و ارتفاع آن برابر يك ساختمان سه طبقه است را اعلام كرد. 

جیمز وب

اين تلسكوپ با اين هدف طراحي و ساخته شده‌است تا به جانشيني قدرتمند‌تر براي تلسكوپ مشهور و كهنسال ناسا، هابل تبديل شود،‌تلسكوپي كه طي 26 سال گذشته به رصد شفق‌ها و ابرنواخترها پرداخته و آسمان را براي يافتن ماده تاريك نقشه‌برداري كرده‌است و ميلياردها ستاره، كهكشان و سياره را كشف كرده‌است.

جيمز وب از صفحه‌اي خورشيدي برخوردار است كه آن را به دو قسمت تقسيم مي‌كند، يك بخش رو به خورشيد كه مسئوليت تامين انرژي تلسكوپ را به عهده دارد و يك بخش پشت به خورشيد كه به دليل سرد بودن مي‌تواند عوارض ناشي از گرم شدن تجهيزات رصد را خنثي كند. آينه تلسكوپ جيمز وب پنج برابر بزرگتر از تلسكوپ هابل است و اين به آن معني است كه مي‌تواند اجرام و ستاره‌هاي كم‌فروغ‌تر را نيز رصد كند.

در عين حال اين تلسكوپ از توانايي رصد سياره‌ها با جزئياتي بسيار دقيق‌تر برخوردار است و به دانشمندان كمك مي‌كند تا جزئياتي دقيق درباره اتمسفر،‌فصل‌ها و حتي نشانه‌هاي حيات روي سياره‌ها را بررسي كنند و با استفاده از تجهيزات فروسرخ خود مي‌تواند در زمان سفر كرده و اولين ستاره‌هاي جهان هستي را مشاهده كند.

پيش از پرتاب در سال 2018،‌جيمز وب براي دو سال مورد آزمايش قرار خواهد گرفت زيرا برخلاف هابل وب در نقطه‌اي دورافتاده مستقر خواهد شد كه امكان تعمير آن توسط فضانوردان وجود ندارد. در ابتدا قرار بود اين تلسكوپ در سال 2014 راهي فضا شود اما اين برنامه در سال 2011 توسط كنگره آمريكا و با كاهش بودجه ناسا توسط كنگره به تاخير افتاد.

کد خبر 351798

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha