مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رصدخانه پرتوی ایکس چاندرای ناسا تصویر زیبایی از یک خوشه ستاره‌ای را در فاصله ۵۵۰ سال نوری از زمین ثبت کرده است که به نظر می‌رسد ایام کریسمس را به نوبه خود جشن گرفته است.

جشن کریسمس کیهانی به روایت ناسا

به گزارش ایسنا به نقل از زی‌نیوز، این خوشه بزرگ که حداقل سه خوشه دیگر را نیز در بر می‌گیرد، NGC 6357 نام دارد و ستارگان عظیم، درخشان و داغ زیادی در آن قرار دارند.

به گفته ناسا، پرتوی ایکس رصدخانه چاندرا و تلسکوپ ROSAT آلمان به نمایش صدها منبع نقطه‌ای پرداخته که در حقیقت، ستارگان جوان خوشه NGC 6357 ، انتشار پرتو ایکس و گازهای داغ هستند.

همچنین حباب‌ها یا حفره‌هایی نیز وجود دارند که توسط تابش‌ها و موادی که از سطوح ستارگان عظیم به بیرون پرتاب می‌شوند یا در اثر انفجار ابرنواخترها، شکل گرفته‌اند.

جشن کریسمس کیهانی به روایت ناسا

ستارشناسان NGC 6357 و اجسام مشابه آن را مناطق HII می‌نامند. این مناطق زمانی شکل می‌گیرند که تابش ستارگان جوان و داغ به جداسازی الکترون‌ها از اتم‌های هیدروژن خنثی و ارسال آن‌ها به سمت گاز اطراف پرداخته و ابرهای هیدروژن یونیزه موسوم به HII را شکل می‌دهند.

این تصویر ترکیبی حاوی داده‌های پرتو ایکس رصدخانه چاندرای ناسا و تلسکوپ ROSAT به رنگ بنفش، داده‌های مادون قرمز تلسکوپ فضایی اسپیتزر به رنگ نارنجی و اطلاعات نوری از پلت‌فرم بررسی آسمان SuperCosmos به رنگ آبی است که توسط تلسکوپ مادون‌قرمز انگلیس جمع‌آوری شده است.

کد خبر 356147

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha