مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج بررسی‌های جدید نشان می‌دهند کهکشان راه شیری به واسطه نیروی بزرگ و نامرئی با سرعت دو میلیون کیلومتر بر ساعت رانده می‌شود.

براساس گزارش CNN، محققاناز پيش مي‌دانستند كه كهكشان راه شيري طي 30 سال گذشته با سرعتي نسبي در حركت است، اما دليل آن را نمي‌دانستند. اكنون منطقه خالي را دقيقا در جهت مخالف كهكشان راه شيري كشف كرده‌اند كه كهكشان را به جلو مي‌راند.

به گفته اخترشناسان موسسه اخترشناسي هونولولو اين پديده درست مانند بازي طناب‌كشي است،‌اگر در يك سر طناب تعداد افراد بيشتري حاضر باشند، جريان به سوي آنها و بر خلاف جهت ضعيف‌تر خواهد بود.

کهکشان

در اين شرايط، همه چير در حركت است: زمين در حركت است، هم در مدار خود و هم در مدار خورشيد. خورشيد و مابقي سامانه خورشيدي در مدار مركز كهكشان راه شيري در حركتند و كهكشان راه شيري در كنار ديگر كهكشان‌هاي ابرخوشه لانياكي با سرعت دو ميليون كيلومتر بر ساعت در ميان فضا در حركت است.

اما اين سفري بي‌هدف نيست. محققان از گذشته‌ها براين باور بودند كه كهكشان راه شيري جذب منطقه‌اي مملو از ده‌ها خوشه كهكشاني در فاصله 750 ميليون سال نوري به نام تمركز شيپلي يا جاذب شيپلي شده‌است.

به گفته محققان كهكشان‌ها معمولا به واسطه انبساط جهان درحال دور شدن از يكديگر هستند، با اين همه هريك از كهكشان‌ها از سوي همسايه‌هاي خود كشش‌هاي گرانشي را احساس مي‌كنند كه آنها را از مسير منحرف مي‌كند، يعني از بخش متراكم به بخش كم تراكم رانده مي‌شوند.

محققان با استفاده از تلسكوپ‌هاي قدرتمند توانستند نقشه‌اي سه‌بعدي از جريان كهكشاني را خلق كنند.كهكشاني مانند راه شيري روندي از توزيع ماده را دنبال مي‌كنند، از اين رو به نظر مي‌آيد درحال دورشدن از مناطق خالي جهان و حركت به سمت مناطق متراكم‌تر باشد. محققان با نقشه‌برداري از اين جريان توانستند دفع‌كننده دوقطبي را كشف كنند.

به گفته محققان آنچه كشف كرده‌اند الگوي جرياني شبيه به جريان آب بوده‌است كه توسط نيروي گرانش به سمت پايين در جريان است و اين جريان در منطقه‌اي به نام دفع‌كننده دوقطبي متوقف مي‌شود. كهكشان‌هاي درخشان به شدت سنگين و متراكم هستند و همين كشش جاذب شيپلي را ايجاد مي‌كند. اكنون محققان به اين نتيجه رسيده‌اند كه كهكشان راه شيري تنها كشيده نمي‌شود، بيلكه از سوي فضاي خالي كه در پشت كهكشان قرار گرفته، نيروي رانشي با قدرتي مشابه كشش دريافت شده از جاذب شيپلي دريافت مي‌كند.

از آنجايي كه دافع دوقطبي از تراكم پاييني برخوردار است، و در فضاي خالي آن تنها چند كهكشان قرار گرفته‌اند، اين منطقه خالي مانند يك منبع رانشي عمل مي‌كند. جهان مملو از جاذب‌ها و دافع‌ها است اما درخشش جاذب‌ها رديابي آنها را ساده‌تر ساخته‌است. دافع‌ها اما همواره تاريك هستند از اين رو به شكل حفره‌اي خالي ديده مي‌شوند.

کد خبر 360680

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha