مجموع نظرات: ۰
شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا از اینکه مجبور است میلیاردها دلار به روسیه پرداخت کند تا فضانوردانش را درون فضاپیماهای روسی درحالی که لباس‌های فضایی روسی به تن دارند را به فضا بفرستد به هیچ‌وجه خوشحال نیست، از این رو است که شرکت‌های بوئینگ و اسپیس ایکس به شدت در تلاشند خلاء موجود در تجهیزات ناسا را تکمیل کنند.

براساس گزارش ساينس الرت، شركت‌هاي اسپيس ايكس و بوئينگ به سختي در تلاشند تا تجهيزات مورد نياز براي ارسال فضانوردان به مدار پايين فضا تا سال 2018 را فراهم آورند. اسپيس ايكس در تلاش براي ساخت فضاپيماي دراگون است درحاليكه بوئينگ درحال آزمايش لباس فضايي استارلاينر CST-100 است.

لباس فضایی

در همين راستا شركت بوئينگ قطعه‌اي بسيار حياتي از سيستم استارلاينر را رونمايي كرد: لباس فضايي كه مي‌تواند از نسل بعدي فضانوردان در سفرهاي فضايي به سوي ايستگاه فضايي بين‌المللي و به تدريج در سفرهاي طولاني‌تر به سوي سيارك‌ها يا حتي مريخ محافظت كند.

مغز متفكر اين لباس جديد فضانورد بازنشسته كريس فرگوسن است كه مديريت برنامه سيستم‌هاي خدمه و ماموريت‌هاي استارلاينر را نير به عهده دارد و طراحي آن نير به عهده شين جيكوب بوده‌است.

لباس فضایی

لباس‌هاي فضانوردي معمولي بسيار سنگين بوده و نزديك به 15 كيلوگرم وزن دارند، اما لباس جديد بوئينگ درحدود 5 كيلوگرم، در حد وزن يك مك‌بوك اپل وزن دارد. به گفته بوئينگ اين لباس نسبت به لباس‌هاي معمول خنك‌تر است زيرا براي مثال در زير مواد قسمت شانه لباس شبكه‌اي وجود دارد كه امكان عبور جريان هوا را در لباس فراهم مي‌آورد.

لباس داراي كلاه مخصوصي است كه با كمك يك زيپ به لباس وصل شده و از آن جدا مي‌شود و دستكش‌هاي آن نيز كوچك‌تر و كم‌حجم‌تر هستند و در عين حال مي‌توانند با صفحان لمسي ارتباط برقرار كنند.

کد خبر 360172

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha