یکشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۵:۴۹
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: مسئولان شرکت آمریکایی تکسترون، تنها شرکت آمریکایی که تا این اواخر نیز بمب‌ها و مهمات خوشه‌ای تولید می‌کرد، در پی فشارهای فزاینده از طرف دیده‌بان حقوق بشر و عفو بین‌الملل تصمیم گرفتند تولید این گونه مهمات را متوقف کنند.

  این سازمان‌های حقوق بشری شناخته شده بین‌المللی تأکید کردند ارتش عربستان سعودی از مهمات ساخت آمریکا که بدون هدف مشخصی ، همه را قربانی می‌کند، در حمله‌هاي هوایی خود علیه یمن استفاده می‌کند.

آنها تأیید کردند تا کنون صدها غیرنظامی یمنی به علت استفاده از این مهمات و بمب‌های خوشه‌ای کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی ،دکتر رندی شورت فعال سیاهپوست در آمریکا گفت: آمریکا فورا کشورهای دیگر را برای نقض حقوق بشر تحریم می‌کند اما وقتی به شرکت‌های خودش یا متحدانش می‌رسد، این کار را نمی‌کند. این تحریم‌ها باید علیه شرکت‌های آمریکایی و متحدان آمریکا که از این تسلیحات ممنوع استفاده می‌کنند، وضع شود.

شرکت تکسترون آمریکا در سال2013 میلادی توانست قراردادی به ارزش 641 میلیون دلار با نیروی هوایی آمریکا برای ساخت هزار و 300 بمب خوشه ای برای عربستان سعودی امضا کند.

با وجود این‌که اعتبار این قرارداد تا پایان سال 2015 بود، تولید و انتقال این مهمات به عربستان همچنان ادامه یافت. به کنگره آمریکا درباره این قرارداد دسامبر 2010 اطلاع داده شده بود.

مسئولان تکسترون اعلام کردند علت توقف تولید مهمات خوشه‌ای ، وجود چالش‌های قانونی و کاهش سفارش بوده است.

کد خبر 345358

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha