همشهری آنلاین: استاندار آذربایجان غربی گفت: افزایش ۵۶ سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه پارسال، نویدبخش آغاز احیای آن و تحقق وعده‌های دولت تدبیر و امید است.

افزایش ۵۶ سانتی‌متری آب دریاچه ارومیه نویدبخش آغاز احیای آن است

قربانعلی سعادت عصر دوشنبه در یادواره شهدای هشت شهریور و شهدای دولت در ارومیه افزود: با آغاز بحران در دریاچه ارومیه سالانه آب آن 40 ‌ سانتی‌متر کاهش می‌یافت.

وی بیان کرد: در 100 سال گذشته، 31 شهریور پارسال زمان بسیار بحرانی برای دریاچه ارومیه بود که که تراز آن به 1270.08 رسید و تنها از مساحت پنج هزار و 700 کیلومتری آن 500 کیلومتر باقی ماند.

سعادت ادامه داد: عملیات و پیگیری‌های دولت موجب تصویب پروژه‌هایی در زمینه احیای دریاچه شد که نتیجه این تلاش‌ها افزایش آب دریاچه به میزان 134 سانتی‌متر بود.

وی بیان کرد: هم اکنون تراز آب دریاچه ارومیه 1270.65 سانتی‌متر است که نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته افزایش 56 سانتی‌متری دارد.

سعادت با اشاره به مساحت یک هزار و 600 کیلومتری فعلی دریاچه ارومیه اظهار کرد: با گفت‌وگوهای انجام شده با کارشناسان هواشناسی با توجه به آغاز فصل بارندگی‌ها و آورد رودخانه‌ها احتمال افزایش بیش‌تر سطح تراز آب دریاچه ارومیه نیز وجود دارد.

استاندار آذربایجان غربی بیان کرد: اراده دولت و حمایت ملت اگر باشد، همه اهداف محقق می‌شود.

وی افزود: کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی با استفاده از روش‌های نوین آبیاری محقق می‌شود و در این راستا نیازمند آموزش و آگاهی‌رسانی هستیم.

سعادت ادامه داد: بعد از انقلاب، استان آذربایجان غربی شاهد ناامنی‌ها و بعد از آن دوران دفاع مقدس بود که موجب شد تا بسیاری از زیرساخت‌ها در استان ایجاد نشود و یا در صورت ایجاد به کندی پیش رود.

وی افزود: هم اکنون زمینه برای فعالیت‌ها و توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز توسعه اقتصادی فراهم است و در این راستا با سرمایه‌گذاران بسیاری وارد گفت‌وگو شده‌ایم.

استاندار آذربایجان غربی گفت: امسال در منطقه آزاد ماکو پروژه‌هایی به بهره‌برداری می‌رسد که زیرساخت‌های توسعه‌ای محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: مقرر شده سالانه یک هزار میلیارد ریال علاوه بر اعتبارات دولتی توسط خود منطقه آزاد برای محرومیت‌زدایی در منطقه هزینه شود.

استاندار آذربایجان غربی افزود: فرودگاه ماکو که در مهر ماه افتتاح می‌شود، بهره‌برداری از جاده ماکو تا چایپاره، پایانه مرزی نخجوان همه جزو طرح‌هایی است که موجب پیشرفت و توسعه زیرساخت‌ها در شمال استان شده است.

وی درباره آزادراه ارومیه به تبریز نیز گفت: آزادراه ارومیه به تبریز به خاطر برخی مشکلات تعطیل شده بود که با کلنگ‌زنی قطعه شماره 3، این طرح دوباره آغاز می‌شود و دارای پنج کیلومتر تونل است.

وی افزود: تقاضای ایجاد قطار ارومیه به تبریز نیز انجام شده و به دنبال سرمایه‌گذار هستیم.

سعادت ادامه داد: راه‌آهن مراغه به ارومیه تا مسیر نقده نیز به زودی افتتاح می‌شود و امید است تا خرداد 96 این خط ریلی به ارومیه نیز برسد.

امید به رفع بحران دریاچه ارومیه که از دو دهه گذشته شروع شده با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و با تصویب طرح‌های 24گانه ستاد احیای دریاچه ارومیه قوت گرفته است.

در این راستا دولت طرح‌هایی را به اجرا در آورده که در عرض 10 سال دریاچه ارومیه با اجرای صحیح این طرح‌ها احیا خواهد شد.

سه سال اول اجرای این طرح‌ها سال تثبیت نام‌گذاری شده که به قول مسئولان و کارشناسان این دوره محقق شده است.

دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان با 5700 کیلومتر مساحت است.

کد خبر 344990

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha