همشهری آنلاین: معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بازدیدهای میدانی نشان می‌دهد که پهنه دریاچه ارومیه در وضعیت رضایت‌بخش قرار دارد ولی برای احیای آن راهی طولانی و سخت در پیش داریم.

معصومه ابتکار

به گزارش ايرنا، معصومه ابتکار دوشنبه شب گفت: بازدیدهای میدانی بیانگر افزایش سطح آب دریاچه ارومیه است که گفته می‌شود نسبت به بدترین شرایط بیش از یک متر و نسبت به پارسال 56 سانتی‌متر افزایش سطح تراز داشته است.

وی احیای دریاچه ارومیه را نیازمند برنامه بلندمدت دانست و بیان کرد: بحران دریاچه ارومیه طی سال‌های طولانی ایجاد شده و احیای این زیست بوم نیازمند صرف زمان است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که تنها با اقدام‌های مکانیکی نمی‌توان این دریاچه را احیا کرد، گفت: تغییر الگوی کشت، استفاده از آبیاری نوین، اصلاح شیوه مصرف آب و دادن حق آبه دریاچه جزء راهکارهایی است که باید در این زمینه به آنها توجه مداوم شود.

وی در مورد کانون‌های گرد و غبار ایجاد شده در اطراف دریاچه ارومیه نیز گفت: کانون‌های گرد و غبار در سواحل دریاچه ارومیه شناسایی و عملیات نهال‌کاری و مالچ‌پاشی در 480 هکتار از این اراضی اجرا شده است.

ابتکار اظهار کرد: تثبیت 2 هزار هکتار از این بسترهای شنی نیز ضروری است که باید مطالعه آن‌ها در دستور کار قرار گیرد.

تراز دریاچه ارومیه در ماه‌های اخیر با رهاسازی آب سدهای استان آذربایجان غربی، اجرای طرح انتقال آب و برنامه‌های مصوب ستاد احیا، بارش‌های بهاره و استفاده از روش‌های آبیاری نوین به 1271.11 متر از سطح آب‌های آزاد رسیده است.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که 15 سال برای احیای دریاچه زمان لازم است که سه سال اول اجرای طرح دوره تثبیت آن محسوب می‌شود.

دولت تدبیر و امید با مصوب کردن 26 طرح احیای دریاچه ارومیه را آغاز کرده است.

هیات دولت در بیست و هشتمین سفر استانی خود دیروز دوشنبه دهم خرداد به آذربایجان غربی سفر کرده است. 

کد خبر 335692

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha