اسدالله افلاکی: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی درجمع خبرنگاران اعزامی به ارومیه گفت: به‌منظور پیشگیری از بیابانزایی طرح ساماندهی مدیریت چرا در ۲۰۰هزار هکتار از سامانه‌های عرفی حاشیه دریاچه ارومیه با مشارکت مردم و جوامع محلی به‌اجرا درآمده است.

 احیای پوشش گیاهی حاشیه دریاچه ارومیه

دكتر رحمان وهاب‌زاده با اشاره به تنگناهاي مالي و كمبود اعتبارات افزود: احياي درياچه اروميه از يك سو نيازمند تخصيص بموقع اعتبارات و تأمين و تجهيز نيروي انساني است و از سوي ديگر ضروري است با رفع موانع مالي و تأمين نيروي انساني ساير راهكارهاي مصوب ازجمله نصب كنتورهاي حجمي و پلمب چاه‌هاي غيرمجاز كه عمليات اجرايي آن آغاز شده به سرانجام برسد. مديركل منابع طبيعي آذربايجان غربي در حالي بر اجراي ساير راهكارهاي مصوب اشاره مي‌كند كه هشتم تيرماه93 نقشه راه و برنامه عملياتي احياي درياچه اروميه ذيل 6عنوان تصويب و با امضاي رياست‌جمهوري به سازمان‌ها و نهادهاي ذيربط براي شروع عمليات اجرايي ابلاغ شد اكنون 2سال و يك‌ماه از صدور اين مصوبه مي‌گذرد اما از آن زمان تاكنون نه وزارت نيرو و نه وزارت جهادكشاورزي هنوز گزارش شفافي از عملكرد خود منتشر نكرده‌اند. اين درحالي است كه طبق مصوبه ابلاغ شده از سوي رئيس‌جمهور، وزارت نيرو ملزم به خريد 40درصد حقابه كشاورزان منطقه طي مدت 2سال يعني تا پايان تيرماه گذشته بود همچنان‌كه ساماندهي چاه‌هاي حوضه آبريز درياچه اروميه ونصب كنتور هوشمند با هدف كنترل برداشت آب و تعيين تكليف چاه‌هاي فاقد پروانه (حدود 40هزار حلقه) و پلمب آنها در شمار وظايف همين وزارتخانه تعريف شده است. وزارت جهادكشاورزي هم بنا به ابلاغ رئيس‌جمهور ملزم به تهيه و اجراي برنامه‌هاي افزايش بهره‌وري از 60درصد آب باقيمانده (درصورت خريد 40درصد حقابه كشاورزان توسط وزارت نيرو) دربخش كشاورزي بود اما اقدامات اين دو وزارتخانه هنوزدر حد حرف است؛ اجراي بقيه راهكارها پيشكش!

  • كنترل مهار كانون‌هاي گردوغبار

مديركل منابع طبيعي وآبخيزداري استان آذربايجان غربي كه خبرنگاران اعزامي به اين استان را در بازديد از طرح‌هاي مقابله با بيابانزايي و مهار كانون‌هاي گردوغبار همراهي مي‌كرد با اشاره به اينكه 47هزار هكتار كانون گردوغبار در حوضه درياچه اروميه دراين استان شكل گرفته و تاكنون 6200 هكتار آن مهار شده است، گفت:براي احياي درياچه اروميه، وظايفي براي 30دستگاه اجرايي تعيين شده و اين دستگاه‌ها مكلف به اجراي راهكارهاي مصوبي هستند كه ستاد احيا براي آنها مشخص كرده است ازجمله سازمان جنگل‌ها، مراتع وآبخيزداري كشور و به‌تبع آن اداره كل منابع طبيعي و آبخيزداري استان آذربايجان غربي مكلف به كنترل كانون‌هاي ريزگرد و مهار بيابانزايي حوضه آبريز درياچه شد. وهاب‌زاده افزود: از دي‌ماه سال93 به‌دليل محدوديت زمان با وجود شرايط جوي نامساعد، عمليات نقشه‌برداري و عمليات اجرايي براي ايجاد پوشش گياهي در قالب احداث چاله‌هاي «هلالي و فلسي» انجام شد. درپي آن در سال94، كانون‌هاي بحراني گردوغبار در استان آذربايجان غربي كه در محدوده 3شهرستان اروميه، سلماس و مياندوآب واقع شده شناسايي و مقابله با بيابانزايي در اين كانون‌ها آغاز شد. اكنون به‌دليل اجراي همين اقدامات در اين مناطق كه تا پيش از اين فاقد پوشش گياهي بود، پوشش گياهي بالاي 60درصد ايجاد شده است.

  • انتظار براي رفع تنگناهاي مالي

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري آذربايجان غربي درباره اعتبارات تخصيص يافته براي احياي درياچه در حوزه منابع طبيعي گفت: سال93، 5ميليارد و 550ميليون تومان اعتبار براي اين اداره كل مصوب شد كه به‌طور كامل تخصيص يافت. بودجه مصوب سال94 اما 7ميليارد و 690ميليون تومان بود كه تا به امروز 4ميليارد و 400ميليون تومان آن تخصيص يافته است. اين مسئول محلي، در عين حال با اشاره به افزايش 50سانتي‌متري تراز آب درياچه، اقدامات ستاد احياي درياچه اروميه را قابل تقدير دانست و يادآور شد: لايروبي مسيرهاي رودخانه‌هاي منتهي به كانون درياچه و افزايش نزولات جوي در كنار ساير اقدامات ستاد احيا باعث تثبيت وضعيت درياچه شده است. به‌گفته وهاب‌زاده با پيگيري‌هاي بي‌وقفه دكتر عيسي كلانتري، دبير ستاد احياي درياچه اروميه، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي بالاترين اعتبار را به درياچه اختصاص داده است كه انتظار مي‌رود با تداوم اين روند، تنگناهاي مالي و اعتباري احياي درياچه اروميه برطرف شود.

  • ريزگردهاي نمكي معيشت مردم را تهديد مي‌كند

وهاب‌زاده در بخشي از گفته‌هاي خود گريزي به خسارات ناشي از بروز ريزگردهاي نمكي درياچه زد وگفت: بروز ريزگردهاي نمكي در منطقه خاصلوي تبريز و پوشيده شدن گل‌ها وگياهان اين منطقه از ريزگردها باعث از بين رفتن 80درصد توليدات زنبورداري شده و علاوه براين، شورشدن آب شرب و آب كشاورزي كاهش 30درصدي محصولات كشاورزي در منطقه را سبب شده است؛ اينها نمونه‌هاي جزئي از خسارات ناشي از خشك‌شدن درياچه اروميه است.

کد خبر 342230

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha